برداشت سالانه 60 میلیون مترمکعب آب از دشت خرم‌دره


رئیس اداره منابع آب خرم‌دره گفت: سالانه از دشت خرم‌دره 60 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

«مرتضی بیگ‌محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این‌که هم‌اکنون 191 حلقه چاه کشاورزی در شهرستان خرم‌دره وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 169 حلقه مجاز و 22 حلقه فاقد مجوز بهره‌برداری هستند.

وی در ادامه با اشاره به افت منابع آب زیرزمینی طی سالیان گذشته به‌علت برداشت بی‌رویه آب، خاطرنشان کرد: آب‌های زیرزمینی به ارتفاع 30 متر در 17 سال گذشته دچار افت شده‌اند.

این مسئول با اشاره به این مطلب که سالانه از دشت خرم‌دره 60 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود، یادآور شد: با توجه به بحرانی بودن وضعیت سفره‌های زیر زمینی و محدود بودن منابع آب در شهرستان، اولویت اصلی برنامه‌های اجرایی در شهرستان اجرای سیستم‌های نوین آبیاری(تحت فشار) است.

وی با تأکید بر این‌که تجهیز کردن اراضی کشاورزی شهرستان به آبیاری نوین گام مهمی در حفاظت از آب‌های زیرزمینی شهرستان تلقی می‌شود، تصریح کرد: اجرای این طرح علاوه‌بر صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب موجب جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی نیز می‌شود.

بیگ‌محمدی با اشاره به این‌که آب در شهرستان خرم‌دره بیش از 61 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی مصرف درست آب و مدیریت برداشت از آب‌های زیرزمینی و نیز بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت زمینه کاهش مصرف آب فراهم شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فرود از آبشارهای شاهان دشت (دره شاهان دشت)- مهرماه 1393