فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



بیش از 66 هزار نسخه كتاب ایران شناسی و اسلام شناسی در كتابخانه ملی


منابع تاریخی از جمله كتاب های ایران شناسی و اسلام شناسی برای معرفی فرهنگ ایران به جهان اهمیت فراوانی دارند و به وسیله آنها می توان از گذشته و هویت ملت ایران مطلع شد و اینكه این دیار از چه تمدن بالایی برخوردار است.
سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با گرد آوری اطلاعات بروز و مستند، بطور اجمالی شناختی از ایران به دست می دهد.
این سازمان از آغاز تاسیس در سال 1316 هجری شمسی علاوه بر جمع آوری منابع مختلف، به گردآوری كتاب های ایران شناسی همت گماشت.
در سال 1369 طبق اساسنامه جدید مصوب مجلس شورای اسلامی، مركز مطالعات ایرانشناسی و اسلام شناسی رسما تاسیس شد و سپس همزمان با افتتاح ساختمان جدید كتابخانه ملی در سال 1383بخش ایرانشناسی و اسلام شناسی در محل مخازن تخصصی گشایش یافت.
در اواخر سال 1385 این بخش به محل جدید در ساختمان كتابخانه انتقال یافت.

** رشد12 درصدی منابع ایران شناسی و اسلام شناسی
مدیركل اطلاع رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره عملكرد گروه ایران شناسی این اداره كل در سال 94 افزود: از ابتدای سال گذشته و در راستای به روز رسانی منابع ذخیره شده در بخش های مختلف اداره كل اطلاع رسانی، هفت هزار و 300 نسخه كتاب مربوط به بخش اسلام شناسی و ایران شناسی كه در مخزن این گروه وجود داشت در قالب فعالیت جاری و موظفی همكاران این گروه، ساماندهی شد و با انجام فهرست توصیفی در داخل مخازن اطلاع رسانی قرار گرفت.
رضا شهرابی ادامه داد: با این كار، موجودی منابع ایران شناسی و اسلام شناسی در سال 94 رشد 12 درصدی داشت بطوری كه در حال حاضر66 هزار و 200 نسخه كتاب در تالار و مخزن این بخش وجود دارد.
وی توضیح داد: در راستای تكمیل اطلاعات فهرست نویسی كتب ایرانشناسی در سال 94 حدود سه هزار و 883 عنوان از كتب انگلیسی این بخش كه نیازمند فهرست نویسی تحلیلی بود شناسایی و فهرست كامل شدند.
به گفته شهرابی، با انجام این كار همه كتب انگلیسی بخش ایران شناسی دارای فهرست كامل شده كه این مساله در بازیابی اطلاعات برای كاربران بسیار مفید است.
مدیركل اطلاع رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی اظهار داشت: فهرست نویسی تحلیلی شامل توصیف و توضیح كامل یك كتاب، رده بندی موضوعی آن، مستند كردن اسامی پدیدآورنده و یا ساخت مستندهای موضوعی جدید است.

** برگزاری نشست های تخصصی
وی برگزاری نشست های تخصصی، برپایی نمایشگاه و كارگاه در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی را از دیگر فعالیت های این اداره كل عنوان و اضافه كرد: این كار با هدف معرفی آثار، منابع و شخصیتهای تاثیرگذار در حوزه اسلام و ایران و بخشی از فرهنگ ایران شامل زبان، گویش، آداب و رسوم قوم های مختلف انجام شد.
شهرابی به برگزاری كارگاه ایران شناسی'بررسی متون فلسفی، منطقی سریانی'،‌ نمایشگاه 'تازه های كتب ایران شناسی و اسلام شناسی ' و نشست 'قوم از یاد رفته، مروری بر تاریخ و فرهنگ منداییانِ ایران، از دیروز تا امروز' اشاره كرد و گفت: ' بلوچ و بلوچان '، 'بررسی آخرین یافته های ایرانشناسی در مجارستان' و 'بررسی شخصیت پردازی تیمور و اسكندر در ادبیات حماسی فارسی' از دیگر نشست هایی است كه طی سال گذشته برگزار شد.

**مراجعه بیش از یك هزار محقق و پژوهشگر
شهرابی خاطر نشان كرد: در سال 94 بیش از یك هزار و 500 محقق و پژوهشگر داخلی و خارجی به بخش ایرانشناسی مراجعه و از خدمات این بخش بهره مند شدند.
وی گفت: در بازه زمانی یادشده، حدود 10 هزار نسخه از منایع ایرانشناسی شامل كتاب، نشریه و پایان نامه مورد استفاده اعضا قرار گرفت، همچنین بیش از 180 گروه علمی كه عمدتا مهمانان خارجی بودند، از بخش ایرانشناسی و اسلام شناسی بازدید و از نزدیك با فعالیت های این بخش آشنا شدند.
فراهنگ**1880 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
كتابخانه ملی ایران