مهارت زندگي/ تقويت حافظه را بياموزيد


نمناک/ مرد حافظه جهان دومينيک اوبراين مي گويد اگر راحت و کافي نمي خوابيد حافظه خود را از دست خواهيد داد. تکنيک هاي تقويت حافظه را در اين بخش مي خوانيد. به عنوان يک معلم تقويت حافظه مي خواهم داستاني را براي شما تعريف کنم.

لطفاً فرد 40 ساله اي را تصور کنيد که داراي همسر و يک دختر 9 ساله است. امروز بعد از بيدار شدن از خواب و يک شناي يک ساعته در استخر آپارتمان خود و صرف صبحانه به همراه خانواده اش تصميم مي گيرد به شرکت چندميلياردي خود برود.
30 دقيقه بعد درحالي که با موبايل آيفون خود در حال مکالمه است و ساعت رولکس چند ده ميليوني اش برق ميزند از اتومبيل مازراتي خود پياده مي شود مکالمه اش به پايان مي رسد و از پله هاي شرکت پياده بالا مي رود که در تمام طبقات يک توقف کوتاه به همراه احوالپرسي از همکارانش داشته باشد. در طبقه پنجم مدير مالي شرکت را مي بيند فردي که نظارت بر تراکنش هاي ميلياردي شرکت را بر عهده دارد. با مدير مالي رابطه بسيار خوبي دارد درنهايت در طبقه دهم به دفتر کار خود مي رسد که از گران ترين و لوکس ترين وسايل پرشده است کار خود را شروع مي کند.
حدود ساعت 14 براي صرف نهار به رستوران شرکت که بيشتر شبيه يک رستوران پنج ستاره است مراجعه مي کند غذاي سالم، رژيمي و خوشمزه اي را که آشپز آماده کرده را ميل مي کند.
در اين شرکت همه کارکنان و مديران مياني و ارشد بر سر يک ميز فارغ از مسائل روزمره شرکت نهار مي خورند. ميگويند و مي خندند تا بعد از نهار باانرژي مضاعف به سرکار خود برگردند.
حدود ساعت 16 مدير موفق و خوش تيپ ما از شرکت به سمت باشگاه ورزشي خارج مي شوند بعد از نرمش کوتاه بقيه دوستان مدير از راه مي رسند. درحالي که روي تردميل راه مي روند باهم در حال گفتگو در مورد تحليل بازار ايران هستند.
بعد از يک ورزش بسيار خوب حدود ساعت 19 مدير به محل کار خود که نزديک باشگاه است برمي گردد تا با ماشين مازراتي خود به خانه خود واقع در بهترين منطقه تهران مراجعه کند. به محض ورود دخترش به سمت درب مي دود و پدر را در آغوش مي گيرد. امشب قول داده همسر و فرزندش را طيق روال هر هفته به پارک ببرد و بعد براي خوردن يک شام بسيار سبک به يک رستوران شيک ايتاليايي مراجعه کنند چون دخترش عاشق سالاد سزار است.
مدير داستان ما يک روز فوق العاده مثل تمام روزهاي گذشته را پشت سر مي گذارند.
آخر شب در حال برنامه ريزي فردا است تصميم دارد براي فردا با ماشين مرسدس بنزي که به تازگي خريده به شرکت برود. ظهر ساعت 12 هم پذيراي يک مهمان بسيار ويژه است که قول گرفته نهار را هم در شرکت باهم ميل کنند. صبح ساعت 6 مدير از خواب بيدار مي شود ناگهان باکمال تعجب چيزي را به ياد نمي آورد و حتي همسر و فرزند خود را... در کمال ناباوري مدير ثروتمند و موفق ما دچار آلزايمر شده است، ولي تمام دارايي ها، شرکت، اتومبيل، خانه، همسر، فرزند و بر سر جاي خودش است؛ اما به نظر شما زندگي فعلي مدير چقدر برايش ارزش خواهد داشت...
به نظر من واقعاً زندگي بيهوده اي خواهد بود و به همين دليل است که من ميگويم حافظه همه چيز است. البته قبلاً چنين اعتقادي نداشتم اما جديداً مطالعاتي که درزمينه ٔ تغذيه ايراني ها دارم مرا به شدت نگران کرده است. نمي خواهم از نااميدي صحبت کنم ولي ما ايراني ها به جاي درستي نمي رويم. سلامت ما و عزيزانمان به شدت درخطر است.

پس اگر در تلاش هستيد زندگي بهتري براي خود بسازيد مراقب غفلت هاي کوچک باشيد که عواقب بزرگي در پيش دارند.
مي توانم برايتان ده ها صفحه از مزاياي داشتن يک حافظه خوب بنويسم اما ترجيح مي دهم جديدترين راه هاي تقويت حافظه را بنويسم برايتان بنويسم. تا از اين راه ها استفاده کنيد. Working Memory در ابتدا مي خواهم در مورد حافظه کاري.
حافظه کاري موضوعي است که شما در طول روز مي خواهيد انجام دهيد مثلاً با فردي تماس بگيريد يا کاري را به سرانجام برسانيد به يک آدرس مراجعه کنيد و ... تمام اين اطلاعات در حافظه کوتاه در شما ثبت مي شود بعد از انجام فعاليت موردنظر اگر نيازي نداشته باشيد مغزتان آرام آرام دستور فراموشي را صادر مي کند ظرفيت حافظه کار ي 2 ± 7 کاراکتر است.
و احتمالاً تجربه کرده ايد که چندين بارکارهاي مهم خود را فراموش کرده ايد البته گاهي اوضاع از اين وخيم تر است يعني کليد خود را جا مي گذاريد يا در پارکينگ فرودگاه، دانشگاه يا عمومي محل پارک ماشين خود را فراموش مي کنيد يا در آزمون هاي که در پيش روداريد نتايج خوبي نمي گيريد حتماً بايد تکنيک هاي تقويت حافظه را بياموزيد.

يک پيشنهاد:

1- براي تقويت حافظه کوتاه مدت خود اطلاعات را يادداشت نماييد
در کلاس هاي يوگا و مديتيشن که تمرکز شمارا بالا مي برند شرکت کنيد.
تحقيقات بسياري را اين زمينه مطالعه کرده ام که شرکت کنندگان بعد از 3 هفته نتايج مثبت را ديده اند و بعد از 8 هفته احساس بهتري نسبت به حافظه خود داشته اند. اگر سؤالتان اين است که مديتيشن به تقويت حافظه کوتاه مدت يا بلندمدت چه ربطي دارد بايد اين گونه جواب بدهم در طول تمرينات مديتيشن مغز شما در حال پردازش اطلاعات نيست. پس مغز شما استراحت کوتاهي مي کند و شما مي توانيد ذهن خود را خالي کنيد و استرس کمتري نسبت با بقيه ساعات تحمل کنيدحتماً ميدانيد اگر در بهترين حالت مثل من روش هاي تقويت حافظه را تدريس کنيد، باشگاه ورزشي برويد، يوگا و مديتيشن کارکنيد (هفته اي 2 بار)، درامد بسيار عالي داشته باشيد و عاشق شغلتان باشيد، چون در يک کلان شهر زندگي مي کنيد استرس داريد حتي با شنيدن صدا بوق ماشين هاي ديگر که ناخواسته و فقط از روي ناآگاهي بوق مي زنند به شما و ديگران استرس مي دهند پس نگوييد که استرس نداريد که اصلاً نمي توانم بپذيرم. در ضمن يک خواهش هم دارم اگر رانندگي مي کنيد لطفاً کمتر بوق بزنيد اين گونه به خود و ديگران خيلي لطف مي کنيد.

2-در بعضي از مقالات و سايت ها نوشته اند قهوه بنوشيد
من با اين جمله خيلي موافق نيستم البته نمي خواهم اثرات مثبت کافئين را نفي کنم اما تعادل بهترين چيز است من نهايتاً با مصرف يک فنجان قهوه در روز موافقم. البته ما ايراني ها خوشبختانه اهل مصرف قهوه زياد نيستيم.
که يک متخصص نابغه در حوزه مغز است اعتقاد دارد که هفته اي 3 بار ورزش، براي سلامتي مغز Daniel Amen 3- دکتر بسيار ضروري از اين روز خود من واقعاً در شرايطي که چند کسب وکار مختلف دارم اما تمام تلاشم را مي کنم ورزش را از دست ندهم زيرا با افزايش وزن حفره هايي در مغزتان شکل مي گيرد که درنهايت حافظه خود را از دست خواهيد داد.

4- در هنگامي که موضوع جديدي مي آموزيد آدامس بجويد.
البته من به ياد دارم زماني که در دوران مدرسه بودم اگر اين کار را مي کرديم معلم بلافاصله مي گفت اون لنگه کفش را دربيار. ولي الآن تحقيقات نشان داده است جويدن آدامس هنگام يادگيري، بازيابي راحت تري براي اطلاعات دارد شايد يکي از دلايلش هم اين باشد که در هنگام جويدن آدامس شما اکسيژن بيشتري وارد مغزتان مي کنيد.

5- با خواب باکيفيت و راحت به تقويت حافظه خود کمک کنيد.
شک ندارم که ميدانيد مهم ترين عضو بدن شما که مسئوليت يادگيري و يادآوري مطالب را به عهده دارد مغز شماست تحقيقات مربوط به تقويت حافظه را دنبال کردم تقريباً مي توانم بگويم در تمام اين تحقيقات در نقش مهم و مؤثر خواب در داشتن يک حافظه کارا و قوي اشتراک دارند.
مرد حافظه جهان دومينيک اوبراين مي گويد اگر راحت و کافي نمي خوابيد حافظه خود را از دست خواهيد داد.
هم اين نتايج مثبت ثبت شده است که اگر علاقه مند هستيد مي توانيد کتاب r.daniel Amen در تحقيقات را مطالعه فرماييد.
اگر هم دسترسي نداريد و يا فعلاً ترجمه روان متون زبان اصلي برايتان آسان نيست تلاش مي کنم با قرار دادن مقالات مربوط به تقويت حافظه در سايت مطالعه شريف اطلاعات لازم و ضروري را ارائه کنم.
البته الآن هم در حال ترجمه يک کتاب فوق العاده کاربردي درزمينه ٔ تکنيک هاي تقويت حافظه هستم که مي توانيد به زودي اين کتاب را از سايت مطالعه شريف تهيه
کنيد. حتي مي توانيد در دوره آنلاين و رايگان تندخواني فانتوم در مطالعه شريف شرکت کنيد تا ديد درستي نسبت به تقويت حافظه و تندخواني در شما شکل گيرد.

6- کمتر از شبکه هاي اجتماعي و موبايل استفاده کنيد.
البته اين نتايج تحقيقات خودم هست ولي قول مي دهم فقط يک هفته از همين الآن تصميم بگيريد فقط 15 دقيقه از شبکه هاي اجتماعي نصب شده درگوشي تان کمتر استفاده کنيد تا مغزتان کمي نفس بکشد.
بعضي وقت ها واقعاً فراموش مي کنم که تلگرام و اينستاگرام و ... را چک کنم ولي به ياد ندارم چيز مهمي راازدست داده باشم.

7- صبحانه بخوريد.
در ژاپن خوردن صبحانه براي دانش آموزان الزامي است زيرا سيستم آموزش وپرورش ژاپن اين را فهميده است که اگر مي خواهيد کشوري پيشرفته و توسعه يافته داشته باشد بايد روي دانش آموزان خود سرمايه گذاري کند پس دليل ندارد فرهنگ خوردن صبحانه را ياد ندهند.
تمام دانش آموزاني که صبحانه مي خورند و به مدرسه مي روند حافظه بهتري نسبت به همکلاسي هاي خود دارد البته به ياد داشته باشيد
خوردن صبحانه با گلايسميک ايندکس بالا اصلاً مفيد نيست حتي تمرکز خود را کاهش مي دهيد. مثلاً کيک شکلاتي، شيريني و ... براي صبحانه مفيد نيست.
تحقيقي داشتيم انجام مي دادم که با اين جمله برخورد کرديم. 30% از غذاهايي که ما مصرف مي کنيم مخصوص مغز است حالا چه زماني از روز مغز مي تواند غذاي کافي را تأمين کند؟ صبح اول وقت بهترين زمان است يعني با خوردن صبحانه که حاوي مواد قندي، غلات و ... باشد مي توان حافظه قوي تري داشت.


ویدیو مرتبط :
بسته آموزشی مهارت های تندخوانی و تقویت حافظه ویرا DVD3