فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گام دیگر آموزش و پرورش برای باسواد کردن اولیای دانش آموزان


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران متولد سال ۱۳۳۳ از شهر تهران دانش آموخته دوره دکترای رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است.
وی ، مدیرکلی چندین دوره آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت حسین مظفر و کاظم اکرمی و همچنین مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.
معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ در سال ۵۹ ، رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ در سال ۶۰ ، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در سال 64 ، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال های ۶۴ تا ۶۸ ، معاون و قائم مقام دانشگاه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در سال های ۶۸ تا ۷۲، معاون فرهنگی بنیاد شهید در سال های ۷۲ تا ۷۶، معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال های ۷۶ تا ۷۷، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در سال های ۷۷ تا ۷۸، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال های ۷۷ تا ۸۰ ، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سال های ۸۰ تا ۸۴ ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ۸ شهریور ۸۴ تا ۱۸ آبان ۸۴ ، سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس،در کارنامه فانی مشاهده می شود.
فانی وزیرآموزش و پرورش دولت یازدهم پس از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی برای تصدی این وزارتخانه منصوب شد.
در یک روز سرد اواسط آذرماه میهمان علی اصغر فانی که اکنون در کسوت وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم مشغول به کار است در ساختمان مرکزی این وزارتخانه واقع در خیابان سپهبد قرنی وی بودیم.
علی اصغر فانی در این نشست در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا به برخی از سوالات مطرح شده از جمله نقش رسانه ها در آموزش و پرورش ، سهم آموزش های مهارتی با توجه به سند تحول بنیادین ، پیشگیری از خطر اعتیاد در بین دانش آموزان و مبارزه با بی سوادی در آموزش و پرورش پاسخ داد.

**رسانه ها و آموزش و پرورش
علی اصغر فانی گفت: 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون والدین آنان را به همراه یک میلیون همکار فرهنگی ، می توان بزرگترین رسانه کشور بعد از صداوسیما برشمرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب آموزش و پرورش، یکی از پرمخاطب ترین و بزرگترین دستگاهی کشور است.
وی افزود: در آموزش و پرورش با40 میلیون مخاطب شامل 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون والدین آنان و یک میلیون همکار فرهنگی بطور مستقیم مواجه هستیم و کوچکترین تحولات و تقسیمات در این نهاد این میزان جمعیت را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
وی بیان کرد: حال اگر به این تعداد اعضای فامیل دانش آموزان را اضافه کنیم آموزش و پرورش با این تعداد دانش آموز و والدین آنان یک رسانه فراتر از 40 میلیون نفر خواهد بود.
وی گفت: البته این تعداد ما را از وجود رسانه ها برای اقدامات و عملکرد این وزارتخانه بی نیاز نمی کند و تلاش داریم با حجم بالایی که این دستگاه دارد از جمله 105 هزار مدرسه در 750 منطقه آموزشی و 13 میلیون دانش آموز و بیش از 520 هزار کلاس درس، فعالیت ها را به کمک رسانه ها به اطلاع مردم برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: علی رغم فشارها ، کمبودها و کسری ها و مشکلات ، از رسانه ها غافل نشدیم و توانستیم بخشی از فعالیت ها را منتقل کنیم و از طرفی بخش تعلیم و تربیت یک امر فراملی است و مقطعی و نقطه ای نیست و لذا اگر با تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش بخواهیم نقطه ای برخورد کنیم لطمه به تعلیم وتربیت وارد خواهد شد.
آموزش و پرورش اقدامات ، تصمیمات و فعالیت هایش در قالب یک فرایند شکل می گیرد نه در قالب یک نقطه خاص و یکسری از رسانه ها و خبرنگاران تلاش آنان این است که از آموزش و پرورش خبر تهیه کنند.
فانی اظهار کرد: خبر می شود یک خط و یا یک پاراگرف ، اما جنس کار در آموزش و پرورش یک خط خبر نیست بلکه یک فرآیند است و پیش نیازها، ورودی ها، خروجی ها، فراگرد و بازخورد، نتیجه کار آنهم نه در بازده زمانی کوتاه بلکه در یک بازده زمانی بلند است که نتایج کار دیده می شود و قابل قضاوت است یا نیست و رسانه ها به دانش آموزان، معلمان و آموزش و پرورش کمک کنند و همانطور که اتفاق می افتد با تحلیل لازم اطلاعات مورد نیاز مردم منتقل شود.
وی گفت: حق مردم دسترسی به اطلاعات صحیح است و رسانه ها به ما کمک کنند اطلاع رسانی به موقع با تحلیل و کارشناسی به خوبی صورت گیرد.

** دانش آموزان حادثه دیده در شین آباد پیرانشهر
وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف مجدد خود از وقوع این حادثه تلخ آنرا جراحتی بر خانواده آموزش و پرورش دانست و اظهارکرد: کلا پیگیری این مورد را به سه گروه می توان تقسیم کرد که بخش درمان این دانش آموزان در دولت گذشته و این دولت برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده و امر درمان آنان پیگیری می شود و این رویه به لحاظ مجروحیت دانش آموزان متفاوت است و همواره باید جراحی های مختلفی بر روی حادثه دیدگان صورت گیرد و همچنین مساله رفت و آمد آنان به همراه خانواده های شان است.
فانی بیان کرد: بخش دیگر پرداخت بیمه و مقرری و آینده کاری آنان است که برعهده وزارت تعاون ، کار و امور اجتماعی می باشد که درحال انجام است و مقرری برای آنان تعیین شد.
وی افزود: بخش دیگر کمک ها را ادامه تحصیل و آموزش به دانش آموزان دانست که بر عهده آموزش و پرورش است و این وظیفه به خوبی انجام می پذیرد و بچه ها در حال تحصیل هستند و در این زمینه از هرگونه فعالیتی کوتاهی نخواهیم کرد و احساس می کنیم با طرح موضوع در دولت و ورود رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کمک های این سازمان ، امور مربوط به دانش آموزان شین آباد به خوبی در حال پیگیری شود و آمادگی داریم هرگونه نقصی را پیگیری کنیم تا دیگر اینگونه واقعه در آموزش و پرورش تکرار نشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این کودکان برای درمان به همراه خانواده های خود به تهران مراجعه می کنند تا به بیمارستان بروند تا برای برگشت به وطن خود مشکلی نداشته باشند و از طرفی مدرسه آنان طوری طراحی شده که بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند و در تهران هم در طول حضورشان معلم در اختیاران قرار داده می شود که از درس عقب نمانند.

** مهارت آموزی دانش آموزان
وی گفت: در حال حاضر حدود 40 درصد دانش آموزان متوسطه در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند و در سیاست های ابلاغی رهبری در راستای برنامه های ششم توسعه بندی در سند تحول نظام آموزش و پرورش وجود دارد که بخش آموزش های فنی و حرفه ای در آن در نظر گرفته شده است.
فانی اظهار کرد: در سال 93 نقشه راه سند تحول را تنظیم کردیم و این نقشه تا آخر سال 99 یعنی سال آخر برنامه ششم توسعه تکلیف را روشن کرده که چه اقداماتی در راستای شرایط تحول صورت گیرد و چه بخش هایی در داخل و یا خارج آموزش و پرورش چه وظایفی برعهده خواهد داشت و در احکامی که برای برنامه ششم توسعه به سازمان مدیریت پیشنهاد شد در رابطه با اجرایی کردن این سند تحول است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در همین رابطه اخیرا با رییس سازمان برنامه و بودجه بحث هایی شد و موافقت هایی را از آقای نوبخت گرفتیم و امید است که در برنامه ششم توسعه در دولت و مجلس بتوان مصوبات خوبی داشت .
وی گفت: برابر سند تحول تمامی دانش آموزان باید دارای یک مهارت در زمان فارغ التحصیلی باشند و در نقشه راه نیز این موضوع منظور شده است.
فانی بیان کرد: در بخش های مهارتی نیاز به ورود دستگاه های دولتی و غیر دولتی است بخش صنعت ، کشاورزی ، خدمات اینها باید به ما کمک کنند تا این مهارت ها را به دانش آموزان بیاموزیم. در کاردانش حدود 250 رشته آموزش داده می شود و این مهارت ها در خارج از آموزش و پرورش انجام می شود که این حرفه ها از بیرون خریداری می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم تا مشارکت سایر دستگاه ها را در آموزش و پرورش بیشتر کنیم و آموزش هایی را ارایه دهیم که به طریقی نیاز بازار نیز رفع شود.

**پیشگیری و مبارزه با آسیب های اجتماعی در مدارس
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده طبق آمار منتشره یک درصد دانش آموزان در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر هستند ، گفت: این آمار در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست و نمی توان از چگونگی صحت آن اطلاع رسانی کرد چراکه اعلام این اطلاعات و آمار موجب نگرانی خانواده ها خواهد شد.
فانی اظهارکرد: آنچه که اغلب در رسانه ها منتشر می شود با لفظ آمار اعتیاد است و این در حالی است که اعتیاد مرحله وابستگی به مواد است که سنجش آن هم از طریق ابزارهای پژوهشی ، از قبیل پرسشنامه و مطالعات شیوع شناسی صورت نمی گیرد و امکان پذیر نیست اگرچه از شواهد میدانی ممکن است به عنوان ابزار تکمیلی استفاده شود ، اما ابزار تشخیصی نیستند.
وی با بیان اینکه باید بین تجربه یکبار مصرف و یا بیشتر ، تفکیک قایل شد اظهارکرد: در روش شناسی آمارها باید دقت شود و این نکته را نیز باید در نظر داشت که در گروه سنی نوجوانان ، نوع خطر پذیری متفاوت است.
فانی نسبت به رویکرد آموزش و پرورش نسبت به نوجوانان در معرض خطر گفت: برخلاف آنچه که در رسانه ها منتشر می شود که رویکرد آموزش و پرورش در مورد نوجوانان در معرض خطر و یا دارای اختلالات مصرف مواد ، اخراج از مدرسه و ممانعت از تحصیل است ، آموزش و پرورش برخوردی کاملا فنی و حمایتی را نسبت به این دسته دانش آموزان در پیش گرفته است.
وی اظهارکرد: بطور مشخص از مهرماه 92 پروژه ای را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز کرده ایم که این دسته از نوجوانان از خدمات حمایتی آموزشی ، روانی ، درمانی و اجتماعی برخوردار می شوند و پس از دو سال اجرا و بررسی ابعاد مختلف فنی آن ، در اردیبهشت ماه 94 ستاد مبارزه با مواد مخدر ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به شیوه نامه ای برای این دسته از نوجوانان دست یافته که چهارچوبی برای فعالیت های آینده خواهد بود.
وی گفت: بطور کلی رویکرد آموزش و پرورش در این خصوص مداخله مراقبتی است و برای این منظور تلاش این است که با همکاری نهادها و مراکز مشاوره ای ، درمانی و حمایت اجتماعی ، چرخه منظمی از خدمات غربالگری ، آموزشی ، درمانی ، مشاوره و مددکاری را طراحی و اجرا کنیم.
فانی افزود: آموزش و پرورش برای این منظور سه دسته برنامه تعریف کرده ، نخست برنامه های آموزش پیشگیری که خود به دو دسته تقسیم می شود. دست اول برنامه های پیشگیری با رویکرد رشد مدار که براساس آن ، مهارت های خود مراقبتی به تناسب دوره های رشد به دانش آموزان در هر دوره تحصیلی است.
وی گفت: دسته دوم برنامه های آموزش و توانمندسازی والدین و کارکنان است که به موجب آن ، مهارت های فرزند پروری ، شناخت رفتارهای پرخطر و ارتباط موثر با نوجوانان ، به آنان آموزش داده می شود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه دوم گفت: برنامه ترویجی و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از اعتیاد شامل برگزاری جشنواره دانش آموزی در دوره متوسطه ، برپایی نمایشگاه سیار ، انتشار مجلات برای سه گروه مخاطب والدین ، کارکنان و دانش آموزان و تولید محصولات فرهنگی از جمله این فعالیت ها است.
وی گفت: سوم برنامه آموزش و پرورش برای پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان شامل برنامه های حمایت آموزشی ، درمانی ، روانی و اجتماعی برای نوجوانان در معرض خطر است.
فانی اظهارکرد: تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح استانها و مناطق آموزش و پرورش ، تدوین نقشه خطرپذیری مدارس کشور و تدوین سند پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان در سطح ملی و استانها از دیگر برنامه های اجرایی حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این نهاد فرهنگی است.

**برخورد با معضل بی سوادی
وزیر آموزش و پرورش در خصوص رفع معضل بی سوادی در سطح جامعه هدف و خانوادهای آنان گفت: در دولت یازدهم یکی از کارهای مهمی که صورت گرفت در حوزه آموزش و پرورش ، سواد آموزی به اولیای بی سواد دانش آموزان بود.
وی اظهارکرد: دانش آموزانی که در مدارس تحصیل می کنند اولیای آنان شناسایی شدند و افرادی که بی سواد بودند زمینه های سواد آموزی آنان را فراهم کردیم . سال گذشته کلاس های سواد آموزی را برگزار کردیم و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت و یک قدم برای با سوادکردن اولیای دانش آموزان برداشته شد.
وزیرآموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلاتی که هم اکنون در این زمینه وجود دارد بی سوادها خیلی احساس نیاز برای سواد آموزی نمی کنند یعنی کلاس هم گذاشته می شود نمی آیند و قوه قهریه ای نداریم که این افراد را برسر کلاس بیاوریم .
وی بیان کرد: ولی دانش آموزانی که در اختیار است می توان والدین بی سواد آنان را بر سر کلاس حاضر کرد و آموزش های لازم را بکار برد.
فانی گفت: یک روش دیگر که برای رفع بی سواد در آموزش و پرورش تعریف شده و در حال اجراست آموزش سوادآموزی فرد به فرد است و آن بدین طریق است که هر بی سوادی اگر سواد دار شود مبلغ 130 تا 140 هزار تومان و به شخصی که به این فرد بی سواد ، سواد آموخته برابر مصوبه دولت از سوی آموزش و پرورش حق الزحمه 600 هزار تومانی پرداخت خواهد شد.
فانی افزود: اقدامات خوبی برای رفع بی سوادی انجام شده و هدف گذاری در این زمینه افراد زیر 50 سال می باشد و پیش بینی می شود باتوجه به اینکه شناسایی دقیقی از بی سواد ها شده و امیداست تا پایان دولت یازدهم بحث سواد آموزی افراد زیر 50 سال بطور کامل انجام شود و این نیاز به همیاری و حضور داوطلبانه سواد آموزان دارد.
فراهنگ **1417**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نخستین مجمع دانش افزایی اولیای دانش آموزان