فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



عاشقی عجیب یک معلم


خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: بعضی کتاب‌ها را که دست می‌گیری دلت نمی‌خواهد آن را زمین بگذاری و تا تمام نکنی و سر کار شخصیت‌های قصه در نیاوری خیالت راحت نمی‌شود. حال دسته دیگری کتاب نیز هست که علاوه بر این بعد از اینکه تمام شد دلت نمی‌خواهد آن را به کسی بدهی و دوست داری کتاب را برای خودت نگه‌داری.

ممکن است دلایل مختلفی برای این نکته وجود داشته باشد و خواننده بخواهد کتاب را پیش خود نگه‌دارد و فقط آن را به دیگران با حالتی از تاکید توصیه کند. یکی به خاطر قصه، دیگری به خاطر فرم داستان، نفر سوم ممکن است با شخصیت‌ها و حال و هوای کتاب ارتباط برقرار کرده باشد و حتی ممکن است یک نفر با جلد و قطع کتاب ارتباط برقرار کرده باشد و بخواهد آن را در کتابخانه‌اش نگهداری کند.

رمان «عاشقی به سبک ون‌گوگ» اثر محمدرضا شرفی‌خبوشان، یکی از کتاب‌هایی است که ممکن است پس از روبرو شدن مخاطب با آن هرکس را به یک دلیل جذب کند.

اگر بخواهیم از طرح جلد و ساختار فیزیکی کتاب صحبت کنیم حرف برای گفتن کم ندارد. طرح جلد متفاوت رمان و رنگ‌بندی اثرگذار آن یکی از نقاط برجسته آن است که در کنار آن باید قطع و اندازه کتاب را نیز قرار داد که همه دلیلی برای خوش‌ساخت شدن این کتاب شده‌اند.

اگر «پوست از کتاب برداریم» و به مغز آن ورود کنیم، نکته قابل تامل بعدی، داستان کتاب است که با نام عجیب رمان _عاشقی به سبک ون‌گوگ- خواننده را به سر درآوردن از آن ترغیب می‌کند.

قصه ماجرای پسری با نام «البرز» است که در خانه یکی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی به عنوان فرزند خدمت‌کار بزرگ شده و با دختر تیمسار با نام «نازلی» هم‌بازی بوده است. او در ابتدای رمان به خاطر نازلی دست به کاری زده که کمی خلاف‌آمد عادت است ولی همین موجب می‌‌شود خواننده ترغیب شود تا سر از کار البرز دربیاورد.

نوع روایت نویسنده روایتی سرپا و محکم است و خواننده از خواندن آن خسته نمی‌شود و این در سرعت خوانش رمان تاثیر مستقیمی دارد. جریان سیال ذهن در جای‌جای متن به چشم می‌آید و خواننده با این تکنیک از گذشته و خاطرات شخصیت اصلی رمان سر در می‌آورد.

این رمان در واقع تصویری از فضای روشنفکری عصر پهلوی را به تصویر کشیده و خواننده را در آن فضا قرار داده که چطور برای سرپا نگه داشتن رژیم دست به کشتار و سر به نیست کردن افراد می‌زده و تمام این‌ها از زاویه دید «البرز» که اتفاقی در جریان ماجرا قرار گرفته، در حال روایت شدن است.

شخصیت اصلی در طول داستان از پیله‌ای که با عنوان هنر دور خود پیچیده خارج می‌شود و وارد فضای واقعی جامعه می‌شود و نشان می‌دهد که اغلب هنرمندان و روشنفکران جامعه عصر پهلوی از واقعیت‌های جامعه خود دور بوده و درک و تفسیر درستی از حوادث ندارند.

شخصیت‌پردازی‌های «عاشقی به سبک ون‌گوگ» شخصیت‌پردازی‌هایی عمیق است و خواننده با هرکدام از شخصیت‌های به فراخور آن شخص ارتباط برقرار می‌کند.

در مجموع رمان «عاشقی به سبک‌ ون‌گوگ» به قلم محمدرضا شرفی خبوشان اثری توانمند است که خواننده را در فضای خود نگه می‌دارد و خواننده از مطالعه آن خسته نمی‌شود. قصه، فرم روایت، ساخت فیزیکی کتاب و ... همه کتابی سرپا و ارزشمند را شکل داده که خواننده با آن ارتباط برقرار می‌کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه و کپسولی رمان «عاشقی به سبک ون‌گوگ» را معرفی کنیم باید گفت: «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری!»

این رمان که در جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان کاندیدای بخش رمان معرفی شد، از سوی انتشارات شهرستان ادب در 212 صفحه با قیمت 10 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/MAP3TG


ویدیو مرتبط :
عاشقی جانم درد سر دارد،عاشقی کوچه ی پر خطر دارد/عاشقی باشد عجب بلایی،کی یابی از عاشقی رهایی = سید جواد ذاکر