جاودانگی انسان در گرو بر جای گذاشتن باقیات الصالحات است


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: انسان تنها زمانی جاودانه می‌شود که باقیات الصالحات از خود بر جای گذارد که این مهم از طریق وقف کردن اموال انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام علی مصائبی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران تبریزی با اشاره به آغاز هفته ی وقف، گفت: 18 تا 24 آذر ماه، هفته وقف نام‌گذاری شده است که باید در این فرصت موجود از خدمات محسنین، واقفان و همچنین کسانی که در این راه زحمت می‌کشند، قدردانی کرد.

وی افزود: دین اسلام به مسئله ی وقف اهمیت بسیاری قائل شده است؛ به طوری که در قرآن کریم بیش از 300 بار در آیات مختلف به این موضوع اشاره شده و 75 بار واژه انفاق و 39 بار واژه محسن بکار رفته است.

وی با بیان این‌که «بیشتر مکان‌های مذهبی، فرهنگی موقوفه است و ما حتی پس از مرگ نیز در مکان موقوفه دفن می‌شویم»، اظهار کرد: در قرآن کریم در تعریف وقف آمده است که عین مال باید حبس شود و از منفعت آن در امور خیریه استفاده شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آن فردی زنده است که پس از رحلت از این دنیا، از خود باقیات الصالحاتی باقی گذاشته باشد، طی امسال و در آغاز سال تحصیلی از موقوفات یک خیر، به یک هزار و 200 دانش آموز، کمک هزینه تحصیلی داده شد و یا در موردی دیگر، به 65 زوج کمک هزینه ازدواج داده شد، این واقفان همواره خود و اموالشان جاودانه است.

وی در تذکر به کسانی که در مقابل امر وقف می ایستند، اظهار کرد: گاها افرادی در مقابل وقف می‌ایستند و می‌گویند وقف نکنید، در جواب آن‌ها باید گفت، موقوفانی هستند که به 500 سال قبل باز می‌گردند و این اداره اوقاف است که از آن‌ها نگهداری می‌کند، کاری که اسلام را گسترده‌تر کند، معمولا مخالفان و دشمنانی پیدا می‌کند، وقف نیز این چنین است و با گستره شدن آن در جامعه برخی افراد بی‌ایمان بر علیه آن در می‌آیند.

وی افرود: ما باید دردهای جامعه خود را شناخته و نیازهای همسایگان اطراف خود را بدانیم و اگر مستمند بودند، آن هارا یاری کنیم و با تنوع در وقف دست در دست هم داده و فرهنگ وقف را در جامعه جاری سازیم.

مصائبی، با بیان این‌که «در سالجاری بیش از 100 وقف در سطح استان ثبت جدید شده است»، گفت: تبریز همواره شهر اولین ها بوده است، امیدواریم تا پایان سال‌جاری نیز با همت مردم و موقوفات خویش، در بین استان های دیگر اولین باشیم.

وی افرود: مردم باید در هنگام وقف با اداره اوقاف همکاری کامل داشته باشند تا برخی سودجویان از اموالشان سوءاستفاده نکنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
منظور از باقیات الصالحات چیست؟