«آواز پر جبرییل» و «لچک» به خانه هنرمندان آمدند


نمایشگاهی با عنوان «آواز پر جبرییل» شامل گزیده‌ای از آثار محسن کرمی اول دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، آثار نمایشگاه «آواز پر جبرییل» با توجه به سابقه خوشنویسی در ایران، سنت چاپ دستی و مهرکوبی شرق دور خلق شده‌اند. در این آثار اشتیاق به گونه‌ای باستان‌نگاری، حروف و علائم بدوی و همچنین کتابت و الفبای نخستین در کتاب‌نگاری مقدس و نشانه‌ها و نماد‌های کیمیاگری و علوم غریبه کهن به چشم می‌خورد.

محسن کرمی در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آورده است: «تو گویی میان دایره‌ای سپید نشسته‌ای و مراقبه می‌کنی و به چهارسوی جهان و زمان تأمل می‌کنی و شاید مرکز جهانی و در این گردونه کارمایی، ژرف‌اندیشی می‌کنی! اینجا نگارنده یا نگارگر نه نقاش است و نه خطاط است و نه طراح گرافیک؛ به گفته جاویدان خرد شیخ اشراق سهروردی، او یک سیاح است که گرد جهان همی‌گردد و عجایب همی‌بیند ...»

سفر این هنرمند که به گفته او، از چکاد کوه قاف آغاز می‌شود، از هزارتوی اساطیر و شناخت ادیان و نشانه‌ها و نقوش می‌گذرد تا به گفته شیخ اشراق، کلمات مرموز اولین را بی‌درنگ بخواند و رموز آشکار شود و به اشراق رسد.

مجموعه به‌نمایش درآمده در نگارخانه «پاییز» از زبان تصویر، رمز، نشانه و هر‌گونه زبان نمادین چه از کیمیاگری کهن، چه از علائم نجومی، چه از الفبای انسان نخستین و ... بهره جسته است تا خرد جاوید را برخواند. به‌لحاظ اندیشه‌ای‌، خالق آثار سنت‌گراست و در پی خردی جاویدان و هنر قدسی که از انتخاب نام مجموعه هم می‌توان این موضوع را دریافت. چراکه «آواز پر جبرییل» نام یک رساله از شیخ اشراق سهروردی است. این مجموعه برداشتی شخصی از حکمت خسروانی ایران باستان و حکمت اشراق در روزگار اسلامی است و تلاش برای گونه‌ای هم‌سازی و خویشی میان کلمه و تصویر و میان عین و ذهن است. فیگورها و پرتره‌هایی که کلمات آن‌ها را فرامی‌گیرند و در هم ادغام می‌شوند تا جایی که مرز میان تصویر و نوشته قابل شناسایی نیست.

در نقاشی‌های این نمایشگاه، بویژه در پرتره‌ها، گرایش به‌گونه‌ای حکمت اساطیری کهن و نمایش فرزانگی و عیاری ایران قدیم وجود دارد. در نوع اجرا و از حیث تکنیک، کارها شاید غربی به‌نظر بیایند؛ اما از نظر برخورد با کادر، مواد و ساختار کار، کاملا شرقی هستند. از هر طرف که شروع به دیدن آثار کنیم گویی از مرزی نامحسوس عبور کرده و از کاغذی به بوم و از بومی به سطحی دیگر با خط‌ها همراه شده و به تجسد درمی‌آییم یا برعکس از تجسد عبور کرده به خط و نماد بدل می‌شویم.

این گذر از خط به فیگور، هرچند با خط و نماد و نشانی شرقی همراه است، اما تصویری امروزی را به‌نمایش درآورده، تصویری که از قرون وسطای غرب تا نقاشی‌خط امروز ایران را دربرگرفته است.

در این نمایشگاه حدود 40 اثر از مجموعه آثار خط نگاره (نقاشی‌خط)، نقاشی و طراحی‌های محسن کرمی به‌نمایش درآمده است. این آثار با تکنیک‌های مختلفی از جمله رنگ روغن، اکریلیک، طراحی با ذغال و ترکیب مواد خلق شده‌اند. آثار در ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر تا 120 در 120 سانتی‌متر ارائه شده‌اند.

محسن کرمی متولد سال 1364 در آمل، کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد گرافیک است. او عضو هیئت علمی و سرپرست گروه هنر بنیاد فرهنگ مهر آمل بوده و سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف را نیز دارد. این هنرمند که در زمینه تألیف نیز دستی دارد، تا کنون سه نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در 9 نمایشگاه گروهی نیز شرکت داشته است.

«لچک» به خانه هنرمندان آمد

نمایشگاه «لچک» با حضور رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی - محمد‌علی وکیلی - و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در نگارخانه‌های «بهار» و استاد «نامی» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نخستین نمایشگاه هنرمندان هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «لچک» در حالی آغاز به کار کرد که هنرمندان این استان که آثارشان در نمایشگاه به نمایش درآمده بود نیز حضور داشتند. از آن جمله می‌توان به حضور فردین کریمی، هنرمند نخبه ناشنوای گچسارانی اشاره کرد که بعد از قرار گرفتن تصاویر آثارش در صفحه شخصی اینستاگرام غلامرضا تاج‌گردون، شناسایی و کشف شد. هر سه اثر چیدمان ارائه‌شده از این هنرمند در روز افتتاحیه به فروش رسیدند.

صادق خاک‌نژاد - رییس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد - در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه مربوط به هنرمندان شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت است که در این دیار با توجه به تنوع طبیعی، خلاقیت و دغدغه‌های خویش را در قالب رنگ، خط، نقش و قاب دوربین به‌گونه‌ای متفاوت هویدا می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه، تلفیق سنت و مدرنیته است که در بیشتر آثار به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: نقاشی‌های این نمایشگاه طیف متنوعی از سبک‌ها و تکنیک‌ها را شامل می‌شود، از نقاشی رئال گرفته تا آبستره، عکس‌های این نمایشگاه نیز در ژانر مستند اجتماعی ارائه شده‌اند. هنرمندان خالق این آثار اکثرا تحصیل‌کرده رشته‌های مختلف هنری هستند و امیدواریم این نمایشگاه شروع خوبی برای ارائه آثار هنری هنرمندان استان در سطح کشور باشد.

خاک‌نژاد همچنین بیان کرد: عنوان این نمایشگاه به احترام مادران ایل، برگرفته از سربند لباس محلی زنان است که به جواهرات، سکه‌ها و مهره‌های رنگی مزین می‌شود. «لچک» کلاه کوچکی است که عشایر استان کهگیلویه و بویر‌احمد زیر روسری‌های‌شان استفاده می‌کنند.

رییس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد از حمایت مسؤولان و نخبگان این استان برای برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران، قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این حمایت‌ها ادامه داشته باشد.

در این نمایشگاه، آثار بیش از 30 هنرمند در رشته‌های مختلف نقاشی، طراحی، عکس، پوستر، گرافیک، تصویر‌سازی و حجم به‌نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه تا چهارم دی‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هم سیاسیون آمدند، هم هنرمندان سرشناس؛ گزارش اکران اشیاء