تبدیل دشوارترین رمان «جویس» به قطعه موسیقی


عده‌ای از هواداران «جیمز جویس» رمان‌نویس ایرلندی طی پروژه‌ای آنلاین که از سوی شخصیت‌های دانشگاهی راه‌اندازی شده، 17 قطعه موسیقی را به عنوان بازگویی 17 فصل رمان مشهور «بیداری فینگان‌ها» تنظیم و منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «بیداری فینگان‌ها» دشوارترین اثر جیمز جویس نویسنده سرشناس ایرلندی است که نگارش آن 17 سال طول کشیده است. این اثر از لحاظ سختی مطالعه حتی از «اولیس» هم مشهورتر است چرا که جویس در آن، کلماتی از 60 زبان دنیا را به کار گرفته است.

گروهی از طرفداران کارهای جویس برای در دسترس قرار دادن این اثر ادبی، آن را در عرصه موسیقی بازتعریف کرده و 17 قطعه را در ازای 17 فصل این رمان به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند.

«بیداری فینگان‌ها» رمانی چندلایه با ساختارهای انکساری و قابلیت تفسیر نامحدود است که حتی به اذعان ریاضی‌دانان، فهم آن از «اولیس» هم دشوارتر است. با فرارسیدن صدوسی‌وچهارمین سالگرد تولد جویس، گروهی از دانشگاهی‌ها پروژه‌ای را تعریف کردند که طی آن با همکاری هواداران جویس و موسیقی‌دانان، خوانش این اثر برای افراد بیشتر میسر شود. حاصل این کار 35 ساعت فایل موسیقی است که در 17 قطعه عرضه شده است.

در این پروژه افرادی با تخصص‌های مختلف، از موسیقی‌دانان آماتور گرفته تا «مایک وات» نوازنده باس آمریکایی و «دیوید کان» تهیه‌کننده موسیقی برنده «گرمی» شرکت داشتند.

به گزارش گاردین‌، انگیزه اصلی این گروه، قرار دادن «بیداری فینگان‌ها» در دسترس افراد بیشتر بود. اولین بخش این پروژه، گوش دادن به کتاب صوتی «بیداری فینگان‌ها» که 25 ساعت طول می‌کشد،‌ در یک نشست بود.

زندگی‌نامه‌نویس جویس نیز در مصاحبه‌ای گفته است: بلند خواندن این کتاب به تفسیر‌های متفاوتی از آن منجر می‌شود.

«جوزف کمپبل» رما‌ن‌نویس درباره این رمان جویس گفته است: اگر جهان بسوزد، تاریخ آگاهی بشر را می‌توان از روی این کتاب بازسازی کرد.

جیمز آگوستین آلویسیوس جویس متولد دوم فوریه 1882 در دوبلین ایرلند بیش‌تر شهرت خود را به‌واسطه‌ رمان «اولیس» (1922) و رمان جنجالی «بیداری فینگان‌ها» (1939) به دست آورد. در این میان، مجموعه‌ داستان کوتاه «دوبلینی‌ها» (1914) و رمان نیمه‌زندگی‌نامه‌ای «تصویر مرد هنرمند در جوانی» به آوازه‌ این نویسنده‌ قرن بیستمی بیش از پیش افزوده است.

جویس پس از آن‌ که نگارش «اولیس» را به پایان رساند، چنان خسته بود که تا یک سال بعد دیگر نتوانست قلم به ‌دست بگیرد. اما در مراسم جشن چهل‌وهفتمین سال تولدش، عنوان آخرین کتابش را اعلام کرد که «بیداری فینگان‌ها» بود. این رمان در ماه می 1939 منتشر شد.

جیمز جویس در چند دهه فعالیت ادبی‌اش توانست نفوذ چشم‌گیری بر نویسندگان نسل‌های بعد از خود همچون «سموئل بکت»، «خورخه لوییس بورخس»،‌ «اومبرتو اکو»، «ویرجینیا وولف»، «ویلیام فاکنر» و «جورج اورول» داشته باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دیجیتال جویس Drag