رویکردهای درمانی اوتیسم در نظریه کارکرد اجرایی


عضو هیات‌ علمی گروه کاردرمانی دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان گفت: نظریه کارکرد اجرایی سبب می‌شود تحقیقات به جای استفاده محض از کیت درمانی ABA برای درمان کودکان اوتیسم به سمت استفاده از رویکردهای درمانی دیگر کشیده شود زیرا در نهایت این نظریه می‌تواند به درمان اوتیسم کمک کند، هرچند این تغییر فرآیند به مدت زمانی طولانی نیاز دارد.

ولی شیری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در رابطه با اوتیسم اظهار کرد: اوتیسم یک اختلال عصبی - رشدی یا تکاملی - رشدی است که در کودکان به وجود می‌آید و در حال حاضر آمار جدید این بیماری در آمریکا یک در 87 نفر شده است. این کودکان دارای سه ویژگی اصلی شامل اختلال در ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتارهای تکراری هستند.

وی که کارکرد اجرایی درباره کودکان اوتیسم موضوع پایان نامه کارشناسی ارشدش بوده است، اظهار کرد: نظریه کارکرد اجرایی در ایران به تازگی و به تدریج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو هیات‌ علمی گروه کاردرمانی دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه «کارکرد اجرایی» یکی از نظریات شناختی است، ادامه داد: مطابق این نظریه، عملکرد اجرایی دارای چند زیرمجموعه شامل توجه، حافظه (که بیشتر حافظه کاری مد نظر است)، استدلال و ... است. نظریه کارکرد اجرایی به بررسی این زیرمجموعه در کودکان اوتیسم می‌پردازد که در کودکان اوتیسم معمولاً دارای نقص است.

شیری با اشاره به اینکه از نتایج مطالعات منتشر شده در بالین کمتر استفاده می‌شود، ادامه داد: مقالات بسیاری درباره اوتیسم نوشته می‌شود، اما به بحث بالینی تبدیل نمی‌شود. این ضعف را می‌توان با تشکیل یک کارگروه تخصصی رفع کرد و برای انسجام می‌توان مقالاتی که پیرامون کارکرد اجرایی در داخل و خارج از کشور انجام شده است را بررسی و در صورت امکان به صورت یک بسته اجرا کرد. این کار در تهران با درست کردن بسته‌ها و نرم‌افزارهای شناختی آغاز شده است که این بسته‌ها می‌تواند مورد استفاده کودکان دارای اختلال اوتیسم، ADHD و...قرار گیرد.

وی گفت: این نظریه حتی برای کودکان بیش‌فعال و نقص توجه، اختلال یادگیری، فلج مغزی مطرح شده است. در این زمینه مقاله‌ای در درمان نابینایان و مقاله‌ای در مقایسه کودکان دارای اوتیسم با کودکان عادی منتشر شده است. در خارج از کشور و در داخل ایران از این روش استفاده می‌شود و بنابراین استفاده از این نظریه در دانشگاه از طریق خریداری تست ها و ابزارها و آشنایی بیشتر دانشجویان می‌تواند پژوهش‌ها را به سمت این نظریه سوق دهد.

عضو هیات‌ علمی گروه کاردرمانی دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در تهران نیز گروهی از متخصصان کاردرمانی برای درمان کودکان اوتیسم از این نظریه استفاده می‌کنند، گفت: این افراد نتایج مثبت کسب کردند و اگر حمایت‌های لازم برای دریافت تست ها صورت بگیرد می‌توان در حوزه درمان کودکان اوتیسم به پیشرفت‌هایی دست یافت.

شیری به برگزاری کنگره کاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پنجم تا هفتم آبان ماه اشاره و اضافه کرد: در این کنگره یک کارگاه شناختی گذاشته و نرم‌افزارهایی طراحی شد و اگر این روند ادامه یابد می‌توان به روند بهبود کودکان اوتیسم امیدوار بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نگاهی به رویکردهای دوگانه ی سازمان ملل