ناگفته‌های «بارکد» از زبان آهنگسازش/ روایت موسیقایی یک فیلم کمدی


ناگفته‌های «بارکد» از زبان آهنگسازش/ روایت موسیقایی یک فیلم کمدیباشگاه خبرنگاران/ آرمان موسی‌پور از ویژگی‌های فضای موسیقی فیلم‌سینمایی «بارکد» سخن گفت.
آرمان موسی‌پور در مورد محتوای فیلم سینمایی «بارکد» گفت: اگر اجازه بدهید، زیاد راجع به فیلمنامه توضیح ندهم؛ اما محتوای فیلم حالتی از «کمدی بودن» دارد.

وی در مورد فضای موسیقی این فیلم سینمایی ادامه داد: در مورد موسیقی فیلم در کل داستان یک تم روایت کننده وجود دارد که در همه جای این فیلم حس می‌شود،‌ رنگ‌آمیزی‌های مختلف در موسیقی این فیلم باعث می‌شود ما در داستان‌های متنوعی قرار بگیریم و با کمک تم اصلی به روایت آن بپردازیم. اما یک ملودی ثابت داریم که در طول فیلم تکرار می‌شود.

موسی‌پور در مورد نوازندگان و سازهای استفاده شده در موسیقی این فیلم توضیح داد: سنگینی بیشتر این کار بر روی سازهای دهنی است که با کمک حسن فراهانی (ترومپت)، مهرداد عالمی (ویولن‌سل)، میلاد علامی، میثم مروستی، علی جعفری، نیما زارعی، سهراب برهمندی (ارکستر زهی) انجام می‌شود.

وی در مورد ساخت این موسیقی اظهار داشت: من مدتی قبل فیلمنامه را مطالعه کرده بودم؛ اما چون فیلم دیر تمام شد و به دست من رسید، زمان زیادی نداشتم. با این حال توانستم در مدت دو هفته کار را به اتمام برسانم. البته یکسری کارهای نهایی باقی مانده که باید انجام شود.

آهنگساز سریال «کیمیا» در مورد شاخصه‌های یک موسیقی فیلم خوب توضیح داد: موسیقی فیلم خوب باید یک منطق درست داشته باشد؛ یعنی به غیر از نوع فضاسازی و سازبندی، اصلی‌ترین اتفاق این است که موسیقی بتواند داستان فیلم را روایت کند. در انواع مختلف می‌شود این کار را انجام داد. گاهی موسیقی «شخصیت‌پردازانه» و گاهی به صورت «روایی» انجام می‌شود. به هر حال موسیقی باید به تنهایی داستانی برای گفتن داشته باشد.

موسی‌پور در مورد کار جدید خود نیز گفت: بعد از سریال «کیمیا» و فیلم سینمایی «بارکد» احساس خستگی می‌کنم. البته در مورد چند کار صحبت کرده‌ایم اما به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. در هر صورت ترجیح می‌دهم چندماهی استراحت کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
فیلم آموزش کار با بارکد در سی شارپ به زبان فارسی