عدم تحقق اعتبارات 120 میلیاردی توسعه شبکه آزمایشگاه‌های کشور


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از اختصاص 120 میلیارد تومان برای توسعه شبکه آزمایشگاه‌های علمی در سال جاری خبر داد و گفت: تا کنون این اعتبارات محقق نشده است.

دکتر وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا یکی از اقدامات مهم وزارت علوم را توسعه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) دانست و افزود: با تقویت و توسعه این شبکه درصدد هستیم تا علاوه بر افزایش بهره‌وری تمام تجهیزات آزمایشگاهی، اقدام به رفع ضعف‌های موجود این حوزه کنیم.

وی با اشاره به برخی از این ضعف‌ها اظهار داشت: برخی از دستگاه‌های آزمایشگاهی خریداری شده نیاز به تعمیر دارند که برای تعمیر این تجهیزات بودجه خاصی در نظر گرفته شده و از طرف دیگر در زمینه نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها نیز برنامه وسیعی تدوین شده است.

احمدی با تأکید بر این که شاعا صرفا یک شبکه نیست، ادامه داد: شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران مجموعه‌ای از خدمات است که در آن HSE، خدمات تعمیر و نگهداری و آموزش پرسنل پیش بینی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مشکل خدمات آزمایشگاهی را کمبود کارشناسان آزمایشگاهی دانست و گفت: برای رفع این مشکل با همکاری دانشگاه‌ها درصدد راه‌اندازی نظام پرورش و استخدام کارشناسان آزمایشگاهی هستیم.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد زمینه‌ای برای ورود بخش خصوصی به عرصه آزمایشگاه‌ها و خدمات آزمایشگاهی برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و در این راستا اقدام به تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی کردیم.

به گفته دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تاکنون حدود 50 آزمایشگاه مرکزی فعال شده که دانشگاه‌ها هم همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند.

احمدی با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به تجهیز آزمایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: با مذاکرات انجام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف اعتباراتی برای توسعه شبکه آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است که امیدواریم این اعتبارات تخصیص یابد.

به گفته وی در سال جاری برای توسعه شبکه آزمایشگاهی رقم 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون این اعتبارات محقق نشده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
عدم کسر اعتبارات عمرانی