فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نگاهی به زندگی و فعالیت پرفسور علی اكبر جلالی یكی از مفاخر شاهرود


به گزارش ایرنا، آیین تكوداشت این استاد برجسته عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و كاربردهای آن ازسوی بنباد ملی نخبگان استان سمنان ، فرمانداری ویژه شاهرود و جامعه علمی و دانشگاههای استان سمنان برگزار می شود.
***** مختصری از سوابق این چهره ماندگار
پروفسور علی اكبر جلالی در سال 1333 در شهرستان شاهرود دیده به جهان گشود. گرچه علاقه مندی ایشان به روستای شاهكوه، زادگاه پدری شان مثال زدنی است ولی به دلیل شغل پدر هرگز در آن مكان زندگی نكرده است.
دوران كودكی، نوجوانی و تحصیلات ابتدایی تا متوسطه او در شهرستان شاهرود سپری شد تا اینكه در سال 1354 پس از اخذِ مدركِ دیپلم متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق به تهران عزیمت نمود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه ها فرصتی پیش آمد تا از اندوخته های علمی خود برای خدمت به مردم، در نهاد نوپای جهاد سازندگی شهرستان شاهرود استفاده نماید.
*** نو آوری در طرح شناسنامه خانوار روستایی
پروفسور جلالی كه در آن سال ها دانشجویی جوان و سرشار از انرژی بود برای خدمت رسانی به روستاهایی همچون روستای محروم شاهكوه ‏علیا كه حدود 60 كیلومتر با مركز شهر شاهرود فاصله داشت عزیمت نمود و همزمان مسئولیت آمار و برنامه ریزی در جهاد سازندگی شهرستان شاهرود را نیز بر عهده داشت.
وی با ابداع طرح ابتكاریِ شناسنامه خانوار روستایی، تمامیِ اطلاعات اقتصادی و اجتماعی هر خانواده را در دفترچه ای با عنوان شناسنامه خانوار گردآوری نموده و یك نوع مدیریت برنامه ‏ریزی شده برای خدمت رسانی سازمان های دولتی به روستانشینان شهرستان شاهرود بوجود آورد.
این طرح به عنوان طرح برتر جهادسازندگی كشور انتخاب و از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران به كشور معرفی گردید.
به این ترتیب نخستین طرح با ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزی در سال 1360 بدون استفاده از تجهیزات رایانه ای و اینترنت توسط وی با موفقیت طراحی و اجرا گردید، كه در طی سال های بعد به صورت یك طرح ملی درآمد بطوری كه پس از گذشت 35 سال این دفترچه برای بعضی از روستا نشینان قابل استفاده می ‏باشد.
***انتقال روستای شاهكوه ‏علیا از قله به دامنه كوه
از دیگر اقدامات پروفسور علی اكبر جلالی در زمان خدمت در جهادسازندگی شهرستان شاهرود انتقال روستای شاهكوه ‏علیا به محل فعلی آن است. موقعیت روستای قدیمی شاهكوه به دلیل قرارگیری بر فراز كوه و عدم وجود منابع غنی آب شرب و مصرفی، مشكلاتی برای مردم روستا ایجاد كرده بود.
او با مشورت كارشناسان، بررسی های منطقه‏ ای و آمایش سرزمینی، مسئول انتقال این روستا به محلِ فعلی 'درآسیاب' شد.
ارتباط نزدیك علی اكبر جلالیِ جوان با مردم و فرهنگ سازی مناسب ایشان برای ایجاد مكانی جدید برای خدمت رسانی بهتر، زمینه ساز انتقال روستای شاهكوه به محل فعلی آن گردید. این روستا كه با فضاسازی مناسب طراحی و احداث شده بود در سال 1379 به همت دكتر جلالی از طریق اینترنت به جهان مرتبط شد تا نخستین روستای اینترنتی ایران لقب گیرد. روستای شاهكوه ‏علیا در سال 1360 تعداد محدودی تحصیل كرده داشت، امروزه بیش از 1500 دانشجو و فارغ ‏التحصیل دارد.
*** همكاری در احداث جاده شاهرود- گرگان از مسیر جنگل توسكستان
كار دیگری كه وی در آن نقش موثر و سازنده داشت، ساخت جاده شاهرود- گرگان از مسیر روستای تاش و جنگل توسكستان با همكاری جهادسازندگی شاهرود بوده است كه فاصله 240 كیلومتری را به 110 كیلومتر كاهش داده است.
ساخت این جاده كه همزمان با اوج مشكلات جنگ تحمیلی به دلایل عدم امكانات و ماشین آلات كافی در حال تعطیلی بود، با پیگیری و استقامت دكتر جلالی و با استفاده از امكانات محلی و ساخت پل های سنگی به مرحله بهره برداری رسید.
این مسیر به علت كاهش زمان سفر و مصرف سوخت، تا كنون میلیاردها ریال صرفه ‏جویی ملی داشته است.
*** دریافت مدرك مهندسی برق با رتبه یك
پس از بازگشایی دانشگاه ها و ادامه تحصیل در سال 1364، علی اكبر جلالیِ موفق به دریافت مدرك مهندسی برق با رتبه یك از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد؛ این موفقیت نقطه عطفی در زندگی او بوده و زمینه‏ ساز استفاده از فرصت تحصیلی خارج شد.
وی پس از اخذ مدارج علمی كارشناسی ارشد تا پسادكتری در رشته مهندسی برق و كنترل كامپیوتری از دانشگاه های اوكلاهما در شهر نرمن و ویرجینیای غربی در شهر مورگان تون، در سال 1373 به ایران مراجعت نموده و به عنوان عضو هیات علمی دانشكده ی برق دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به كار شد و از آن زمان تاكنون منشأ خدمات ارزنده ای در سطح ملی بوده است.
بینش علمی، برنامه ریزی دقیق، نظم در امور، روحیه تلاشگری، خستگی ناپذیری و آینده نگریِ پروفسور جلالی سبب شده است كه وی در كنار امور اجرایی و آموزشی دانشگاه از تحقیق و پژوهش فاصله نگرفته و بتواند آموخته های علمی خود را به صورت عملی وارد زندگی روزمره مردم در سراسر كشور نماید.
**** خلاصه ای از اقدامات و افتخارات پروفسور علی ‏اكبر جلالی
فعالیت های گسترده در توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات ، سخنرانی های علمی گسترده در سطح رسانه ملی و مراكز علمی برای معرفی و كاربردی نمودن فناوری اطلاعات و اینترنت،
ارائه نظریه موج چهارم عصر مجازی سه بعدی برای اولین بار در جهان و تأسیس نخستین روستای اینترنتی ایران بخشی از تلاش های اوست.
طراحی شهر الكترونیكی كیش و مشهد، طراحی نخستین مركز جامع خدمات كاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی كشور، طراحی و اجرای ده هزار دفتر ICT روستایی در كشور،طراحی مقدماتی كریدور شمال كشور شامل استان های گیلان، گلستان و مازندران كه قابل توسعه به كل استان های كشور است، طراحی بانكداری الكترونیكی ایران، دولت الكترونیكی، تجارت الكترونیكی، آموزش الكترونیكی و طراحی و اجرای نقشه راه مدارس هوشمند كشور از دیگر فعالیت های این استاد برجسته دانشگاه علم و صنعت است.
*** افتخارات علمی و فنی
كسب عنوان مهندس نمونه كشوری در سال 1394 ، كسب جایزه بزرگ خلاقیت و نو آوری منطقهِ آسیا و اقیانوسیه در سالِ 2007 میلادی، دریافت بزرگترین جایزه بین ‏المللی روابط عمومی همراه با كسب لقب پدر فناوری اطلاعات ایران در سال 1388، استاد و پژوهشگر نمونه دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت ایران در چندین سال، استاد پاره وقت دانشگاه ویرجینیای غربی،مولف و مترجم بیش از 60 عنوان كتاب در زمینه مهندسی برق و ICT به زبان فارسی و انگلیسی و چاپ بیش از 400 عنوان مقاله علمی بخش هایی از فعالیت های علمی این چهره ماندگار شاهرودی است.
تربیت بیش از 100 دانشجوی كارشناسی ارشد و 10 دانشجوی دكترا، طراحی و تدریس درس اینترنت اشیاء برای اولین بار در ایران و همزمان با 5 دانشگاه مهم جهان در سال 1394،
طراحی و تدریس اولین درس مجازی ایران در سال 1380، تأسیس نخستین آزمایشگاه اینترنت اشیاء در دانشگاه علم وصنعت ایران،تأسیس آزمایشگاه چاپگر سه بعدی، و طراحی و ساخت چاپگر سه بعدی توانا برای تولید پروتزهای مورد نیاز بیماران ، طراحی و اجرای طرح ایجاد مشاغل دانش بنیان ، همكاری در طراحی و ساخت دستگاه دیالیز برنده جایزه جشنواره خوارزمی و طراحی و ساخت نخستین خانه خورشیدی ایران از دیگر تلاش های علمی وی است.
از دیگر افتخارات این استاد برجسته به عضویت در مجامع علمی، عضو مستقل یونسكو در منطقه آسیا و اقیانوسیه،همكاری دائمی با كمسیون ملی یونسكو در ایران، عضو كمیته پژوهشی و عضو كمیته اقتصادی شورای عالی آموزش و پرورش كشور، عضو هیات موسس انجمن مطالعات جامعه اطلاعاتی ایران، عضوهیات امنای انجمن ICT كشور و عضو هیات امنای دانشگاه مجازی مهر البرز می توان اشاره كرد.
به گفته پرفسور رضا، ایران دانشمندان برجسته فراوانی دارد‏ كه خدمات علمی موثری انجام می ‏دهند، اما دكتر جلالی دانشمندی در میان مردم ایران است كه پیشرفته ‏ترین دانش و فناوری‏ های روز دنیا را با زبان ساده به گونه ‏ای انتقال می ‏دهد كه افراد كم سواد نیز متوجه می‏ شوند، خدمات علمی، نوآورانه و اجرایی ایشان تا دل روستاهای كشور ادامه دارد.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود هم پروفسور علی اكبر جلالی را از افتخارات شاهرود دانست كه خدمات ارزنده ای را در سطح ملی و بین المللی انجام داده است.
دكتر محمد مهدی فاتح در گفت وگو با ایرنا افزود:دانشگاه صنعتی شاهرود از همان ابتدا كه او توسط بنیاد ملی نخبگان استان سمنان به عنوان چهره ماندگار شهرستان شاهرود معرفی گردید، برای برگزاری آیین تجلیل اعلام آمادگی كرد.
آئین تجلیل از این استاد برجسته، 20 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح با همكاری دانشگاه صنعتی شاهرود، بنیاد ملی نخبگان استان و فرمانداری ویژه شاهرود و با حضور مسئولین، استادان ، صاحبنظران و دانشگاهیان در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار می شود و در همان روز سا&am


ویدیو مرتبط :
ولادت حضرت علی اكبر(ع)،هیئت شاهزاده علی اكبر(ع)پامناركاشان