چرا دانشگاه‌ها بیکار تربیت می‌کنند؟


یک مدرس دانشگاه گفت: متأسفانه تنها یک ثبت‌نام کافی‌ است که دانش‌آموز، دانشجو و به‌علت شرایط نظام آموزشی دانش‌آموخته‌ای بیکار شود.

«شکوه اسدی»، کارشناس ارشد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: رشد بی‌سابقه بیکاری در سال‌های اخیر رابطه مستقیمی با افزایش انواع دانشگاه و سهولت جذب در این مراکز علمی است. پیش از سال‌های 83 و 84 که رقابت دشواری برای ورود به دانشگاه وجود داشت مدرک‌گرایی مُد نشده بود، اما با افزایش دانشگاه‌ها و تأسیس دانشگاه‌های جدید، تنها ثبت‌نام کافی است تا دانش‌آموز ما دانشجو شود.

وی ادامه داد: متأسفانه وقتی پذیرش دانشگاه‌ها بالا رفت و دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه دانشجو گرفتند آمار بیکاری کشور با رشد فزاینده‌ای بالا رفت، به‌گونه‌ای که اکنون مسأله بیکاری به یکی از اولویت‌های اصلی دولت تبدیل‌ شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به متناسب نبودن نیاز جامعه و رشته تحصیلی دانشجویان گفت: متأسفانه با بالا رفتن مدرک سطح توقع فرد هم بالا می‌رود، مثلاً فردی که مهندس کشاورزی است به‌جای این‌که خود را برای کار در فارم و مزرعه آماده کند، سودای پشت‌میزنشینی را در سر می‌پروراند.

اسدی تصریح کرد: اگر دانشجوهای ما در همان ابتدا بااطلاع کامل انتخاب رشته کنند و سطح توقع خود را بر اساس رشته تحصیلی خود تنظیم کنند دیگر فارغ‌التحصیلی منتظر ایجاد فرصت استخدامی نمی‌ماند و خود کارآفرینی می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دانشگاه و افزایش جوانان بیکار