تاکید آیت‌الله ایمانی بر توجه به پتانسیل‌های فارس در سال جدید


‌نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بر لزوم توجه بیشتر، دقیق‌تر و کارشناسی شده به پتانسیل‌های مختلف فارس در ابعاد، کشاورزی، صنعتی، معدنی و گردشگری با هدف عملیاتی شدن شعار امسال تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در دیدار نوروزی با مدیران دستگاه‌های مختلف استان فارس گفت: اقدام و عمل که رهبر معظم انقلاب فرمودند، شأن نزولش اقتصاد مقاومتی است، ا‌اقدام و عمل در همه کارها ضرورت دارد، هم در اقتصاد مقاومتی هم در برنامه‌ریزی‌های مختلف.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه استان فارس مزایای بسیار بالایی دارد که بعضی از آنها یا استفاده نشده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لزوم پیگیری برای شناسایی دقیق این ظرفیت‌ها و بهره‌بردن از تمام آنها را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: برای اینکه از کلی گویی خارج شویم روی مواردی دست می‌گذارم. در مسئله صنعت برای ما زیبنده نیست که شاهد تعطیلی کارخانه‌ای باشیم. سال‌های اخیر شاهد تعطیلی کارخانه‌هایی بودیم، بعضی از این کارخانه‌ها در شرایطی قرار گرفتند که چیزی از خط تولید باقی نگذاشتند. اینها سند افتخار استان نیست و ما نباید اجازه دهیم چنین مسائلی در استان تکرار شود و شکل بگیرد.

آیت‌الله ایمانی تاکید کرد: اینکه دلیل آنها چه بوده، امر دیگری است که به آن کار نداریم. بعضی مواقع مشکلات قانونی بوده، بعضی‌ها دور زدن قانون بوده، بعضی‌ها مواردی بوده که واقعا هدف، تولید نبوده بلکه هدف تملک زمین و دلالی و مسائلی از این قبیل بوده است.

او تصریح کرد: اجازه تکرار این مسائل در سال 95 داده نشود. با افراد هم تعارف نداریم، چون مصلحت عمومی جامعه است. اینکه فلان کارخانه بخاطر سهل انگاری فلان فرد یا اذیت بانک یا مسائل دیگر تعطیل شده است را اعلام می‌کنیم تا مردم خودشان به این مسائل توجه پیدا کند.

آیت‌الله ایمانی همچنین گفت: علی‌رغم اینکه خشکسالی‌های متوالی داشتیم، اما هنوز کشاورزی حرف اول را در استان فارس می‌زند و درآمد و شغل عمده مردم استان و درآمد سرانه‌ای که از کشاورزی به‌دست می‌آید، خیلی از سایر موارد بالاتر است. باید آموزش‌های لازم را بری نوع کشت و بهره‌برداری آب داشته باشیم و صنایع وابسته کشاورزی را توسعه دهیم، استان فارس ظرفیت زیادی برای صنایع وابسته به کشاورزی دارد که عمدتا هم صنایع غذایی و مورد نیاز جامعه است. این مسئله باید دنبال و پیگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد بیشتر به مردم و فراهم کردن فضای سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری و رفع بروکراسی اداری در این زمینه اضافه کرد: یک سرمایه گذار تا بخواهد یک موافقت اصولی بگیرد واقعا خسته می‌شود و بعد هم با هزار بهانه‌گیری دست اندرکاران، بعضی اوقات نیمه کاره، کار را رها می‌کند.

آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینکه سال گذشته شاهد هدر رفتن بخشی از محصولات تولید شده در بخش کشاورزی بودیم، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را مانعی بر هدر روی این سرمایه‌ها دانست.

امام جمعه شیراز همچنین معدن و سرمایه‌های این بخش را از موارد مغفول مانده در فارس برشمرد و اضافه کرد: به‌خاطر آب و هوا و کشاورزی کسی سراغ زیرزمین نرفته است. باران آمده روی زمین کشت و زرع و باغ بوده و دیگر کسی به زیر زمین کاری نداشته است. سرمایه‌های عظیمی در قسمت‌های مختلف استان زیر زمین است. همچنین معادن باید شناسایی شود و باز امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ما باید در معادن سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته باشیم. الان الحمدلله ابزارهای پیشرفته و خوبی در دسترس است. در همین راستا نباید خام فروشی نکنیم و باید به بهترین شکل محصولات معادن را صادر کنیم. مسئله معادن را باید جدی بگیریم.

آیت‌الله ایمانی در ادامه به بحث گردشگری به‌عنوان یکی از اولویت‌های فارس و شیراز پرداخت و گفت: گردشگری را در استان فارس خیلی دست کم گرفته‌ایم و هرکاری که انجام می‌شود دیمی و بدون مطالعه علمی و برنامه‌ریزی است. بدون اینکه کسی متولی دقیق کار باشد و صفر تا صد کار را دنبال کند. این برای گردشگری استان با این همه امکاناتی که در فارس وجود دارد، عیب محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شیراز یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی و داخلی محسوب می‌شود، گفت: ‌اینجا حرم سوم است، آنهایی که اهل مسائل تاریخی هستند، می‌دانند عمیق‌ترین و قوی‌ترین آثار تاریخی ایران، قبر کوروش و آثار باستانی تخت جمشید در استان فارس است و در آثار تاریخی، بالاتر از اینها نداریم.

آیت‌الله ایمانی همچنین طبیعت بکر و چهار فصل استان، مفاخر ملی و ادبی و سایر ظرفیت‌های فارس را یادآور شد و گفت: از نظر پزشکی الان مقداری بهتر شده است. قبلا هواپیماهایی با بیش از 50 بیمار به شیراز می‌آمدند و به‌خاطر نبودن برنامه طعمه دلالان می‌شدند و هزینه‌های سرسام آور از آنها می‌گرفتند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حمل و نقل خصوصا حمل و نقل ریلی بر توسعه تاثیر عمیقی داشته و دارد، گفت: الحمدلله موفقیت‌هایی در عرصه حمل و نقل ریلی بوده، اما باید تلاش شود این خط ریلی به مراکز تولید وصل شود. از یک سو به عسلویه و از سوی دیگر به بنادر اصلی و کارخانه‌های مادر وصل شود.

آیت‌الله ایمانی گفت: ما دلمان می‌خواهد استان فارس حرف اول را بزند. این استان استعداد و امکانش را دارد. استان فارس چیزی کم ندارد، اگر قطار شیراز مشهد با واگن‌های خوب و دارای رفاه برای مردم آماده کنیم، خیلی‌ها مشتری این وسیله هستند. برای مسافران استفاده از قطار مقرون به صرفه است، اما طبیعتا باید رفاه و امکانات لازم مهیا باشد.

وی گفت: ‌خبری را دیدم که مقداری نگران کننده بود. اینکه فقرای ما در این ایام فقیرتر شده‌اند و این زنگ خطر است. سفره آنها پر رونق که نشده، فقیرتر هم شده است.

آیت‌الله ایمانی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان دور دهم مجلس شورای اسلامی نیز برنامه‌های لازم را در مسیر بالا رفتن تولید و اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشند و گفت: از عموم مسئولین و دست اندرکاران تشکر می‌کنم، زحمت کشیدید سال گذشته تلاش کردید مخصوصا در رفع موانع تولید که امر مهمی است و جلسات متعددی برگزار شده، اما جلسه تنها بر روی کاغذ نباشد و در عرصه عمل هم پیگیری شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تاکید آیت الله بهجت بر خواندن نماز اول وقت