قول می‌دهم نامزد ریاست خبرگان نشوم


سیداحمد خاتمی می‌گوید: بنده خودم را در شأن ریاست خبرگان نمی‌دانم. بنابراین من همین‌جا به شما قول می‌دهم که سیداحمد خاتمی کاندیدای ریاست خبرگان نیست.

به گزارش ایسنا، گزیده مهمترین صحبت‌های این عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «العالم» را در زیر می‌خوانید:

- هرگز افراد منتسب به اصلاح‌طلبی را به بی‌دینی متهم نمی‌کنم. حساب افراد از حساب جریان جداست. این را هم شما بدانید که نه اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی حزب یا گروه نیست، یک جریان تخمینی است و نمی‌شود همه آدم‌های منتسب به این دو جریان را یک جور دانست. من به اصلاح‌طلبان متدین که ارزش‌های دینی را حفظ می‌کنند احترام می‌گذارم، ولی درمجموع که نگاه می‌کنم، می‌بینیم که در این دوره در کرمان که بنده بودم، نمره بدی آوردند ولی در دیگر استان‌ها نمی‌توانم قضاوت کنم چون اطلاع ندارم.

- نزدیک 300 نفر نماینده مجلس داریم، 30 نفر از اینها از تهران هستند، تمام ایران که تهران نیست اما ما تهرانی‌ها را جزو این کشور، دلسوز کشور و ارادتمند نظام می‌دانیم و در یک نظام مردمسالار دینی زندگی می‌کنیم، لذا در آن رای مردم هرچه باشد، محترم است.

- اینکه اشخاصی از هر طرف بیایند، تهران و استان‌ها را تفکیک و آن را دو قطبی کنند، غلط است. یکی از اصلاح‌طلبان گفته است توسعه سیاسی تهران 100 است، مرکز استان‌ها 50 و شهرستان‌ها 30 است. من این تحلیل را تفرقه‌آمیز و نادرست می‌دانم. این به آن معنی است که شهروند شماره یک تهرانی‌ها هستند، شهروند شماره دو مراکزاستان‌ها و شهروند شماره سه شهرستانها هستند، این به معنی آپارتاید است، یا اینکه کسی بیاید مردم تهران را شبیه اهل کوفه بداند، این مردم که درراهپیمایی تهران می‌آیند، این چه تهمت و سخنی است؟ مردم تهران نیز شهروند این کشور هستند و تعابیر اینچنینی را قبول ندارم، آنان نظرشان را دادند؛ بنابراین باید 300 صندلی مجلس را ببینید. تا الان چیزی که مسئولین گفتند آن است که هیچ جریانی را برنده نمی‌دانیم یا اینکه هرچه بود، برد - برد، بود.

- مجلس خبرگان رهبری در ایران وضعیتی خاص دارد و در چارچوب‌های موجود چون اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمی‌گنجد. این مجلس رسالت خود را تقویت رهبری می‌داند، اما در عین حال تقویت رهبری در این نیست که مجلس خبرگان همواره تعریف و تمجید کند. کمک و تقویت رهبری این است که ما به وظایف خود عمل کنیم و هرجا نقدی باشد، به صورت سازنده مطرح کنیم.

- خبرگان را باید در مجموع دید. افرادی که جدید وارد این مجلس شده‌اند، شخصیت‌های ارزشی هستند و مجلس خبرگان پنجم اگر ولایی‌تر از چهار مجلس خبرگان قبلی نباشد، قطعا از آن کمتر نیست.

- (درباره شروع رایزنی‌ها درباره ریاست آینده مجلس خبرگان): هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است اما رئیس مجلس خبرگان پنجم، با توجه به اینکه برای انتخاب هیات رئیسه، چهار بار انتخابات وجود خواهد داشت، دست‌کم در دو سال اول از جنس آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله یزدی و امثال اینها خواهد بود.

- (درباره گمانه‌زنی‌ها درباره برخی افراد از جمله جنتی، شاهرودی، روحانی، رفسنجانی و امامی کاشانی برای ریاست خبرگان): درباره این شخصیت‌ها من اظهارنظر نمی‌کنم. هر شخصی هرچه می‌گوید، گمانه‌زنی است. این درواقع ساخته و پرداخته رسانه‌ها، گروه‌ها، روزنامه‌نگاران و بعضا برای جوسازی و فضاسازی است، آن چنان که در دو سال اخیر یا حدود یک سال اخیر برای انتخاب رییس جدید شاهد این فضاسازی‌ها بودیم و به یاری خداوند این فضاسازی‌ها در خبرگان بی‌تاثیر خواهد بود.

- بنده خودم را در شأن ریاست خبرگان نمی‌دانم. حالا که گذشته می‌گویم؛ مرحوم آیت‌الله خزعلی برای همین دوره اخیر مرا خواست، از من تقاضا کرد که برای ریاست خبرگان کاندیدا شوم و من به ایشان گفتم با همه احترامی که برای شما قائل هستم و شما را استاد خودم می‌دانم، خودم را در شأن ریاست نمی‌دانم. پیرمردهای بزرگواری که در خبرگان هستند، مجلس خبرا، مجلس خبرگان مجلس چنین است، بنابراین، من همین‌جا به شما قول می‌دهم که سیداحمد خاتمی کاندیدای ریاست خبرگان نیست.

- تا الان از اساتید اخلاق یاد گرفتیم که دنبال ریاست نباشیم. خدای من گواه است که در سال 77 که به بنده پیشنهاد نامزدی خبرگان دوره سوم شد، ابتدا باور نمی‌کردم، بعد هم که باور کردم، گفتم به شرط اینکه من یک ریال خرج تبلیغات نمی‌کنم. در دوره سوم، در دوره چهارم، الان هم می‌گویم، بنده یک ریال خرج تبلیغات نمی‌کنم، بنده یک پوستر در تمام استان نداشتم، یک دانه بنرنداشتم، بلکه خودم یک هفته حضور پیدا کردم، حضورها بسیار باشکوه بود، در محل ستاد ما در گوشه‌ای، عکس ما هم مشترک بود، یک دانه عکس تنها نداشتم، توی استان که می‌رفتیم، یک پارچه برای خیر مقدم می‌نوشتند، اما کمترین عکس و کمترین هزینه را بنده داشتم.

- بینش بنده این است که این وظیفه است و مسئولیت است و به مردم کرمان هم گفتم که ما طلبکار شما نیستیم، به ما رای دادید، انجام وظیفه می‌کنیم، به ما رای هم ندادید، ما شما را بزرگ می‌دانیم. واقعا مردم را ولی‌نعمت می‌دانیم. آنچه مهم است این است که پشتوانه این نظام، مردم هستند و ما این چیزها را به عنوان وظیفه می‌دانیم. این‌بار خدا لطف کرد و رای آوردیم و نفر اول هم شدیم ولی اگر هم نمی‌شدیم، من شأن اول خود را تدریس می‌دانم. مدرس حوزه هستم و قرار هم نیست که همیشه ماها باشیم.

- دیگر آن وضعیتی که عده ای بیایند تحصن کنند و از متن مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا در ارتباط باشند، این قصه قطعاً اتفاق نخواهند افتاد. آن یک زمانی بود، گذشت و تاوانش را دادند و خروجی‌اش هم شد فتنه 88. آن مربوط به گذشته است و ربطی به آینده ندارد.

- مجلس شورای اسلامی (توسط دشمن) فتح‌شدنی نیست چون مجلس درون این نظام است، هر شخصی که به مجلس می‌آید، باید به این قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند و عملا ملتزم باشد، نمی‌تواند به این مجلس بیاید و ستون فقرات این نظام که ولایت فقیه است را بزند. تحلیل من آن است که دشمنان آرزوهای خود را به عنوان تحلیل بیان می‌کنند؛ لذا از مردم می‌خواهم به کید و مکر دشمن توجه داشته باشند.

- اینکه ترکیب مجلس چه خواهد شد، باید منتظر مرحله دوم انتخابات بمانیم که چه کسانی به مجلس خواهند آمد. پیش‌بینی اینجانب آن است که همچنان اصولگرایان و ارزشی‌ها حرف اول را در مجلس دهم خواهند زد اما نه به تعدادی که در مجلس نهم بود، اگر در مجلس دهم 51 درصد نیز اصولگرایان باشند، این درواقع سرنوشت را رقم می‌زند.


ویدیو مرتبط :
هاشمی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد!