نمایش «هملت» تجربه‌ای متفاوت را برای تئاتر ایران رقم زد


نمایش «هملت» تجربه‌ای متفاوت را برای تئاتر ایران رقم زدمهر/ نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر که در بخش بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه رفت، تجربه‌ای متفاوت را برای تئاتر ایران رقم زد.
توماس اوسترمایر نامی آشنا در تئاتر این روزهای جهان و بالاترین نام در فهرست کارگردان‌های تئاتر کشور آلمان است. تئاتر ایران به واسطه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دوره‌های گذشته پذیرای نام‌های بزرگی همچون کلاوس پایمن، رومئو کاستلوچی، پیتر اشتاین و برخی گروه‌های معتبر جهانی همچون گروه اپرای پکن بوده است. البته این حضورها به صورت مستمر و پیاپی نبوده است.
در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بار دیگر نام یکی دیگر از بزرگان تئاتر اروپا و جهان به میان آورده شد که شاید در ابتدا کمتر کسی تصور می‌کرد حضور این نام در جشنواره سی و چهارم محقق شود. توماس اوسترمایر یکی از نام‌های مطرح کارگردانی تئاتر این روزهای جهان است که در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرد.
این کارگردان مطرح جهان نمایش «هملت» از آثار مطرح خود و گروه تئاتر «شابونه» را در جشنواره تئاتر فجر سی و چهارم به صحنه برد. یکی از تأثیرات مثبت حضور توماس اوسترمایر در ایران و اجرای نمایش «هملت» در جشنواره تئاتر فجر این بود که این رویداد بین‌المللی تئاتر به واسطه حضور این کارگردان شناخته شده بین‌المللی، در کانون توجه رسانه‌ها و محافل معتبر هنری و تئاتری اروپا قرار گرفت.
در کنار این توجه، اجرای نمایش «هملت» نیز برای تئاتر ایران حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. دراماتورژی قابل تأمل اوسترمایر در نمایش «هملت» و استفاده قابل توجه از مدیا از جمله ویژگی‌های نمایش «هملت» بود که البته باید بازی تحسین‌برانگیز بازیگر نقش «هملت» را هم به این ویژگی‌ها اضافه کرد.
به طور حتم اجرای نمایش «هملت» توسط توماس اوسترمایر می‌تواند آغاز تعامل تئاتر ایران و کشورهای صاحب تئاتر جهان باشد که این تعامل نیاز به برنامه‌ریزی مناسب مدیریت هنر و تئاتر ایران دارد.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تأثیرات حضور توماس اوسترمایر با نمایش «هملت» در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: مطالبه جامعه تئاتری ما این است که این تعاملات وجود داشته باشند زیرا این تعاملات می‌توانند برای تئاتر ایران خیلی مفید باشند. آثاری اینگونه که سطح بالایی دارند به لحاظ تکنیکی نیز برای تئاتر ما آموزنده هستند.
وی درباره تعاملاتی که تئاتر ایران می‌تواند با یک برنامه‌ریزی منسجم با کمپانی‌های تئاتر اروپا و هنرمندان تأثیرگذار اروپایی داشته باشد، اظهار کرد: باید به مسأله تکنولوژی و مارکتینگ در تئاتر نگاه جدی‌تری داشته باشیم. ما باید متخصصان خود را برای آموزش امور تکنیکی و حضور در ورک‌شاپ‌های معتبر بین‌المللی به کشورهای اروپایی اعزام کنیم.
شفیعی ادامه داد: اوسترمایر ارتباط خوبی با هنرمندان ایران برقرار کرد و تلاش می‌کنیم که ارتباط ساختاری شکل گرفته با کمپانی‌های خارجی از جمله کمپانی گروه تئاتر «شابونه» در طول سال حفظ شود و با آن‌ها همکاری و تعامل داشته باشیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه هر اجرای نمایش «هملت» ۲۵ هزار یورو هزینه داشت، یادآور شد: سفارت آلمان طبق تعهد خود ۵۰ درصد از این هزینه را متقبل شد.
وی درباره تعاملاتی که از این پس می‌تواند با بخش فرهنگی سفارت آلمان شکل بگیرند، اظهار کرد: ما با سفارت آلمان مذاکراتی داشتیم و خوشبختانه اهل تعامل هستند و قول هم داده‌اند که از این پس در تعاملات تئاتری حضور جدی‌تری در امور مالی داشته باشند. در این مذاکرات بنا شد تا در طول سال علاوه بر حضور آثار معتبر هنرمندان آلمانی در جشنواره‌های تئاتری، در طول سال هم شاهد اجرای عمومی آثار باشیم.





منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
عصبانی شدن بندیکت کامبربچ در حین اجرای تئاتر هملت