سرطان ریه و بیماری‌های قلبی در کمین قهوه‌خانه داران


پژوهش محققان دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد افرادی که در قهوه خانه ها و دیگر مراکز عرضه قلیان و دیگر دخانیات کار می‌کنند به میزان بالایی در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی ناشی از رویارویی با دود دست‌دوم قرار دارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، قلیان معمولاً به غلط سالم‌تر از کشیدن سیگار تلقی می‌شود و این در حالی است که تأثیرات قلیان بر بدن درست مانند سیگار کشیدن افراطی است.

رویارویی با سیگار دست‌دوم سومین عامل قابل‌پیشگیری مرگ تلقی می‌شود که مسوول سه هزار مورد سرطان ریه و 35 هزار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در بین غیر سیگاری‌ها است.

این پژوهش از نخستین مطالعاتی است که رابطه بین هوای قهوه‌خانه‌ها و تأثیرات مخرب آن بر کارکنانش را نشان می‌دهد.

محققان دریافتند که غلظت هوای آلوده داخل قهوه‌خانه متفاوت است، اما آنچه محققان به طور ویژه دریافتند که میانگین سطح مونوکسید کربن بازدم افراد شاغل در قهوه‌خانه‌ها به طور کاملاً قابل‌توجهی زیاد بوده و شبیه آنچه در سیگاری‌های افراطی دیده می‌شود، گزارش شد.

علاوه بر این، سطوح پروتئین‌های سیگنال رسان التهابی در خون این افراد (اینترلوکین، اینترفرون، و فاکتور نکروز تومور) در بدن افراد شاغل در این محیط بسیار بالا عنوان شد. این پروتئین‌ها قسمتی از پاسخ‌های ایمنی طبیعی به شمار می‌روند، اما در صورت وجود مقادیر بالا، با بروز سرطان و بیماری‌های قلبی رابطه پیدا می‌کنند.

این پژوهش در مجله " Tobacco Control" منتشر شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫نوعی از سرطان ریه در کمین زنان سیگاری‬‎