جهانبخش: ایرانی شدنِ اورتون، به ما انگیزه می‌دهد


بازیکنان ایرانی که در روسیه بازی می‌کنند و من که در هلند هستم، همگی به حضور در لیگ‌های معتبر فکر می‌کنیم

آی اسپورت- آلکمار با علیرضا جهانبخش بعد از 7پیروزی متوالی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هلند، یکشنبه‌شب به مصاف آژاکس رفت و با 4 گل شکست خورد. جهانبخش درباره این بازی و دیگر موضوعات روز، گفتگویی انجام داده که به نقل از روزنامه همشهری ورزشی می‌خوانید.

آلکمار بعد از 7برد متوالی مقابل آژاکس شکست خورد. در این ارتباط برایمان بگو.

خدا را شکر توانستیم 7پیروزی را به دست بیاوریم و شرایطمان در جدول رده‌بندی خوب شود. وضعیت خیلی بهتری نسبت به نیم‌فصل اول پیدا کرده و توانسته‌ بودیم تا رده سوم جدول رده‌بندی صعود کنیم که در برابر آژاکس، آنها بازی بهتری را مقابل ما انجام دادند و شانس‌های زیادی هم داشتند و در مقابل، روز خوب ما نبود.‌ آژاکس در خانه‌اش بازی می‌کرد و ما هم از نظر شرایط تیمی خوب کار نکردیم.

ولی در پایان بازی تو نمره خوبی را گرفتی و پایه‌گذار تک‌گل آلکمار بودی.

من تلاش کردم برای تیمم تاثیرگذار باشم اما فکر کنم تنها تلاش من نمی‌توانست تاثیرگذار باشد.

شکست مقابل آژاکس نمی‌تواند در روند رو به رشد شما خللی ایجاد کند؟

باید این بازی را فراموش کنیم و بازیکنان تیم هم روی همین موضوع تاکید داشتند. تمرکزمان را روی بازی‌های آینده می‌گذاریم تا روند خوبمان همچنان ادامه پیدا کند.

مسابقه بعدی‌تان کی‌ خواهد بود؟

روز پنجشنبه یک بازی مهم، یعنی خیلی مهم در نیمه‌نهایی جام‌حذفی مقابل فاینورد داریم که خیلی سخت خواهد بود.

فکر می‌کنی تیم آلکمار امسال بتواند سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را بگیرد؟

این توانایی را داریم و قطعا جام حذفی که در مرحله نیمه‌نهایی آن قرار داریم راه خیلی خوبی برای رفتن به یورولیگ است. در کنار آن در جدول رده‌بندی لیگ نیز جایگاه‌مان بد نیست و باید بتوانیم آن را حفظ کرده و ادامه دهیم.

تو در مصاحبه‌های قبلی‌ات عنوان کرده بودی که نمی‌توانید در لیگ برتر امسال هلند به عنوان قهرمانی دست یابید، آن‌هم در حالی که در رده چهارم جدول رده‌بندی هستید!

خب قطعا به قهرمانی نمی‌رسیم. با توجه به باختی که مقابل آژاکس داشتیم اختلاف امتیازمان با این تیم به 21 و با آیندهوون صدرنشین به 23امتیاز رسید، پس رسیدن به رده دوم هم برای ما غیرممکن است. در نهایت اگر بتوانیم رده سومی خود را حفظ کنیم، ایده‌آل خواهد بود.

اگر قرار باشد امسال یک اتفاق شیرین برای علیرضا جهانبخش بیفتد چه خواهد بود؟

من از روز اولی که پا به فوتبال اروپا گذاشتم سعی داشتم روز به روز بهتر شوم. این فصل در تیم آلکمار در ابتدا تلاش کردم خودم را در تیم جا بیندازم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و به مرور زمان شرایط بهتری را کسب کردم.

و حالا در مسابقات جام حذفی در مرحله نیمه‌نهایی قرار دارید و دو بازی تا قهرمان شدن فاصله است.

صددرصد می‌توانیم به این مهم دست یابیم و قهرمانی جام‌حذفی می‌تواند فوق‌العاده باشد. در کنار آن در جدول رده‌بندی لیگ برتر هم چهارم بودن اتفاق خوبی است.

اما قطعا این اتفاقات هدف نهایی تو در پیشرفت فوتبال نخواهد بود. می‌خواهی همچنان به پیشرفت در فوتبال اروپا ادامه دهی؟

صددرصد، هدفم پیشرفت و رسیدن به مراحل بالاتر در فوتبال است. الان فقط تلاش می‌کنم اینجا شرایطم خوب باشد و برای آلکمار مهره‌ای تاثیرگذار باشم، بعد از آن پله‌پله بالا می‌روم.

حتما شنیده‌ای که یک ایرانی 50درصد سهام باشگاه اورتون انگلیس را خریداری کرده است. این موضوع می‌تواند انگیزه‌ات را برای جلب نظر آنها برای استخدام تو بیشتر کند؟

قطعا این‌طور نخواهد بود که من فقط به خاطر حضور در این تیم انگیزه داشته باشم، بلکه هدفم این است که پیشرفت کنم و به تیم‌های بزرگ بپیوندم. البته باعث افتخار است که یک ایرانی سهامدار یک باشگاه لیگ برتر انگلیس است و این موضوع خودش انگیزه خوبی برای بازیکنان تیم ملی است که در یکی از معتبرترین لیگ‌های دنیا (انگلیس) یک ایرانی سهامدار است و می‌توانند توانایی‌هایشان را برای حضور در چنین تیمی نشان دهند.

برخی از کارشناسان معتقدند حضور بازیکنانی نظیر علیرضا جهانبخش، سردار‌ آزمون، سعید عزت‌اللهی و میلاد محمدی در لیگ‌هایی مانند هلند، روسیه و پرتغال نمی‌تواند معیاری باشد که بگویم بازیکنان تراز اولی هستند، بلکه عیار آنها با حضور در لیگ‌هایی مانند بوندس‌لیگا، لالیگا، لیگ برتر انگلیس و کالچو سنجیده می‌شود. نظر تو چیست؟

برای حضور در لیگ‌های معتبر باید پله‌پله پیش رفت. این بازیکنان که اسم بردید همگی زیر 23سال هستند. در لیگ‌هایی مثل هلند و روسیه هم بازی کردن سخت است و تا الان که به این جایگاه رسیده‌اند پیشرفت محسوب می‌شود. ضمن اینکه در همین سن پایین توانسته‌اند سختی‌های زندگی در خارج از کشور را تحمل کرده و شرایط‌شان را با کشورهای اروپایی وفق دهند. اینها نکات مثبتی است که باید دیده شود. شرایط هم طوری است که باید پله‌پله بالا برویم. اما همه بازیکنان ایرانی در روسیه و خود من به حضور در لیگ‌های معتبر فکر می‌کنیم.

مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی2018 روسیه در شهریورماه خواهد بود و چشم بر هم بزنیم زمان آن خواهد رسید اما نه زمین کمپ آماده است، نه بازی دوستانه‌ای داریم و نه اسپانسر تیم ملی مشخص است. در این‌باره چه صحبتی داری؟

دلواپسی‌های کی‌روش طبیعی و به‌حق است. همیشه گفته‌ام اگر می‌خواهیم تیم ملی موفق شود باید امکانات لازم در اختیار کی‌روش قرار بگیرد. امکاناتی مانند زمین مناسب و لباس، پیش پاافتاده‌ترین چیزهایی است که مدنظر کی‌روش است و باید در اختیار تیم ملی باشد.

به هر حال همین مسائل باعث شده کی‌روش استعفا دهد.

من در گذشته در این‌باره صحبت کرده‌ام و دیگر نمی‌خواهم در این زمینه صحبتی داشته باشم. کی‌روش دغدغه تیم ملی را دارد و می‌خواهد با رفع مشکلاتی مانند زمین تمرین و لباس، تمرکزش روی مسائل فنی باشد.


ویدیو مرتبط :
پربازدیدترین ویدیوی ایجاد انگیزه ی ایرانی (1میلیون بار)