اوباما:ایده تغییر رژیم سوریه از طریق مسلح كردن مخالفین ناكارآمد است


رییس جمهوری آمریكا ضمن اذعان بر ناكارآمدی ایده مسلح كردن مخالفین در سوریه و دیگر كشورها جهت تغییر حكومت، بر لزوم حل دیپلماتیك بحران سوریه تاكید كرد.

به گزارش ایرنا باراك اوباما در مصاحبه تلویزیونی با شبكه پی بی اس آمریكا، به ناكارآمدی ایده مسلح كردن مخالفین در سوریه و دیگر كشورها اذعان داشت و بر لزوم حل دیپلماتیك بحران بر سوریه تاكید دوباره داشت.

وی در واكنش به منتقدین به عدم اعزام نیروهای نظامی آمریكایی به سوریه خاطرنشان كرد، برخی از منتقدین سیاست خارجه در واشنگتن معتقدند هر زمان كار آمریكا پیش نرفت راه حل آن اعزام نیروی نظامی و جنگ است و ادامه داد ما از جنگ عراق و افغانستان درس عبرت گرفته ایم و پیامدها و هزینه های سنگین این دو جنگ مشهود است بنابراین وارد شدن به جنگ دیگری در سوریه اقدام غیرهوشمندانه ای خواهد بود كه آمریكا را به اشتباه بزرگی دچار خواهد كرد.

باراك اوباما اذعان داشت، گذشته نشان می دهد ایده ارسال گسترده سلاح به گروه های مخالف غیر منسجم سوری، هیچ گاه منجر به سرنگونی بشار اسد نخواهد شد و با اینكه هم اكنون مخالفین سوری هیچ گونه كمبودی از لحاظ تسلیحات ندارند، حمایت ایران و روسیه از بشار اسد، مانع از پیشروی گروه های مخالف شده است.

اوباما اضافه كرد، زمانی كه قرار بود در مورد سوریه تصمیم گیری كنم از تیم خود خواستم نمونه ای موفقیت آمیز از مسلح كردن گروه های مخالف توسط آمریكا كه به سرنگونی دیكتاتور تحت حمایت های خارجی و تشكیل دولتی كارآمد منجر شده باشد ارایه كنند كه هیچ كجا چنین نمونه ای مشاهده نشده است بنابراین راه حل نظامی در بحران سوریه وجود ندارد.

رییس جمهوری آمریكا خاطرنشان كرد، با توجه به اینكه ایران كشوری بزرگی در منطقه است، هرگونه جنگ نیابتی بین عربستان و ایران به نفع آمریكا وهیچ یك از دیگر كشورهای منطقه نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
درگیری مخالفین مسلح با نیروهای ارتش سوریه در غوطه شرقی