فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



طباطبائی‌نژاد: محافظه کار نیستیم/ پرهیز داریم که جشنواره خنثی برگزار کنیم/ حذف دو فیلم به دلیل عدم رعایت موازین اخلاقی


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت صبح امروز با حضور سیدمهدی طباطبائی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینما حقیقت و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش برگزار شد.

بر اساس این گزارش، طباطبایی‌نژاد با اشاره به تشریح بخش‌های محتلف جشنواره نهم اظهار داشت: امسال به لحاظ ثبت‌نام فیلمسازان یکی از بهترین سال‌ها را شاهد بودیم و بیش از 1050 درخواست داشتیم که از این تعداد بیش از 800  فیلم توانستند خود را برای زمان مورد نظر برای بررسی برسانند که در سه بخش  کوتاه، نیمه‌بلند و بلند مجموع این 800 فیلم مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت 74 فیلم در بخش مسابقه ملی شامل  12 فیلم کوتاه، 34 فیلم نیمه‌بلند و 28 فیلم بلند به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: همچنین در بخش جایزه شهید آوینی 27 فیلم در بخش ملی و 4 فیلم در بخش بین‌الملل حضور دارند که 7 فیلم به طور مشترک در مسابقه ملی نیز حاضر هستند و در بخش خارج از مسابقه که عمدتا شامل مستندهای پرتره می‌شوند 16 عنوان فیلم به نمایش در می‌آید.

دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت ادامه داد: امسال برای اولین بار به سبب اهمیت موضوع بخش بحران آب را داریم که در این بخش 7 فیلم حاضر هستند که دو فیلم در بخش مسابقه ملی نیز به نمایش در می‌آیند و بزرگداشت‌های امسال اختصاص به محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندایی خواهد داشت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند تجربی خاطر نشان کرد: نمایش‌های ویژه جشنواره امسال شامل 15 عنوان فیلم از بهترین‌های سینما مستند جهان است که در بخش روزگار ما که اختصاص به مستندهای سیاسی و اجتماعی دارد16 عنوان فیلم حاضر هستند همچنین بخش کیهان ما شامل 8 فیلم خارجی و 7 فیلم داخلی، مستند تجربی شامل 11 فیلم، بخش آمریکا (واقعیت یا رویا) 7 فیلم که 5 تولید مستندسازان آمریکایی و دو فیلم تولید مستندسازان سایر کشورها است، بخش پرتره شامل 7 فیلم مستند، بخش قاره سیاه 5 فیلم و بخش مستند شهر شامل 5 فیلم خواهند بود.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به مرور جشنواره لایپزیک در جشنواره سینمای حقیقت امسال گفت: مرور جشنواره لایپزیک را به عنوان یکی از معتبرترین فستیوال‌های مستند و انیمیشن دنیا با نمایش 6 فیلم خواهیم داشت که مجموعا در جشنواره نهم 113 فیلم در بخش خارجی و 124 فیلم در بخش ملی به نمایش در خواهند آمد.

وی ادامه داد: از سال گذشته جایزه فیلم‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت که با نام شهید آوینی مزین است همطراز و هم‌شأن با مسابقه ملی مورد قضاوت قرار گرفته است و امسال هم جایزه شهید آوینی به طور مجزا داوری خواهد شد که جایزه بهترین فیلم این بخش را شبکه مستند سیما متقبل شده است.

دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت با تشریح کارگاه‌های‌ آموزشی جشنواره خاطر نشان کرد: به طور کلی کارگاه‌های امسال شامل دو بخش خواهد شد که یک بخش کارگاه‌های مربوط به  EDN  یا همان مرکز توسعه مستند اروپا است و بخش دیگر شامل کارگاه‌های رضا تیموری،‌سیف‌الله صمدیان و فرشاد فداییان خواهد بود.

مدیر مرکز گسترش سینما مستند و تجربی با اشاره به همکاری‌های این مرکز و موسسه EDN اظهار داشت: از سال گذشته همکاری خوبی بین این دو مرکز صورت گرفته که امسال 20 طرح برای عرضه در EDN انتخاب شد و قرار شد پس از بررسی نهایی در نهایت 7 یا 8 فیلم منتخب روز 28 آذر ماه در حضور خریداران عرضه شود و ارائه‌دهندگان از طرح‌های خود دفاع کنند.

طباطبایی‌نژاد همچنین با اشاره به رونمایی از 4 عنوان کتاب در جشنواره امسال و برگزاری شبی ویژه به عنوان نشست با مدیران جشنواره‌های بین‌المللی تصریح کرد: امسال در سه روز بازار مستند سینمای حقیقت برگزار خواهد شد که در مجموعه لرزاده فرهنگسرای صبا عرضه‌کنندگان سینمای مستند می‌توانند آثار خود را به منظور تبادل نظر با خریداران عرضه کنند.

بر اساس این گزارش بخش دوم نشست اختصاص به پرسش و پاسخ خبرنگاران و دبیر جشنواره حقیقت داشت که طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اتخاذ و رویکرد محافظه‌کارانه در انتخاب آثار منتقد اجتماعی گفت:‌ ما ذاتا محافظه‌کار نیستیم و آن چیزی که برای ما مهم بود فیلم‌های خوب بود و هر فیلمی که کیفیت بالایی داشت به مرحله نهایی راه پیدا کرده است و اگر احیاناً فیلمی به معنای منتقد اجتماعی در جشنواره نیست به دلیل این است که  نتوانسته است کیفیت لازم را داشته باشد اما به طور کلی در جشنواره امسال فیلم‌های منتقد اجتماعی درحوزه‌های خانوادگی، شهری و ... داریم.

وی افزود: همه ساله با انتقادهایی به جشنواره یا بعضی از فیلم‌ها مواجه بودیم اما در مقابل این انتقادها مقابله کردیم و کوتاه نیامدیم و اعتقاد ما این است که سینمای مستند سینمای منتقد است و سینمای خنثی نیست و پرهیز داریم تا جشنواره خنثی برگزار کنیم.

دبیر جشنواره سینما حقیقت با  تأکید بر اینکه به هیچ عنوان رویکرد محافظه‌کارانه در انتخاب آثار وجود نداشته است، گفت: آنچه امروز در سبد ما است آثاری است که بیشتر نگاه کیفی به آنها داشته‌آیم و هر آنچه کیفیت بالاتری داشته‌اند را می‌توانیم در طی 7 روز برگزاری جشنواره مشاهده کنیم.

طباطبایی‌نژاد همچنین در خصوص اکران فیلم‌های مستند بیان داشت: اکران در سینمای مستند چون خیلی نسبت نزدیکی با تلویزیون دارد نمی‌تواند شبیه فضای سینمایی باشد اما در طی سال‌های اخیر با راه‌اندازی گروه هنر و تجربه شاهد بوده‌ایم که فیلم‌هایی که به طور کلی فضای عرضه در تلویزیون را نداشته‌اند توانسته‌اند در این گروه به نمایش دربیایند.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و  تجربی ادامه داد: به طور کلی معتقدم با فعال شدن فضای VOD و اینترانت امکان عرضه مستند در سطح وسیع فراهم خواهد شد و در یک چشم‌انداز چند ساله فیلم‌ مستند با یک اقبال جدی مواجه خواهد چرا که تا امروز فضای فعالیت برای عرضه مستند بیش از 80 درصد با تلویزیون بوده است و فضاهای دیگر تنها 20 درصد از عرضه مستند را به خود اختصاص دادند اما با راه‌اندازی VOD و مخصوصا اینترانت که عرضه در آن هزینه دانلود هم ندارد یک فضای گسترده و وسیعی برای سینمای مستند به وجود خواهد آورد.

دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت همچنین در خصوص اینکه چرا با وجود وعده قبلی امسال هم شاهد فعالیت هیأت انتخاب در جشنواره بودیم گفت:‌ سال گذشته هیأت انتخاب داشتیم و اعلام کردیم به سیاق جشنواره‌های معتبر، شورای سیاست‌گذاری به عنوان هیأت انتخاب فعالیت خواهد کرد اما دوستان با این نظر من مخالفت کردند و منطق مخالفتشان این بود که چون مرکز گسترش خودش تولیدکننده است عدم وجود هیأت انتخاب مستقل ممکن است شائبه بی‌عدالتی را به وجود بیاورد و این استدلال باعث شد تا امسال هم هیأت انتخاب مستقل داشته باشیم.

طباطبایی‌نژاد همچنین در خصوص اضافه شدن سه فیلم به مجموعه فیلم‌های مسابقه ملی، گفت: امسال سه گروه وظیفه انتخاب فیلم‌ها را در بخش‌های مختلف به عهده داشتند و هر کدام از گروه‌ها یک نماینده را انتخاب کردند تا فیلم‌های ذخیره را مجدداً بررسی کنند و در نهایت نمایندگان متشکل از سه گروه پس از بررسی فیلم‌ها سه فیلم را به جشنواره اضافه کردند که در واقع این سه فیلم پس از اعتراض‌ها در مرحله دوم انتخاب به جمع آثار اضافه شدند.

دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت همچنین در خصوص اینکه چرا امسال بخش پاسداشت مستندسازان شهرستانی از جشنواره حذف شد، اظهار داشت: در طی دو سال گذشته جشنواره بخشی به عنوان پاسداشت مستندسازان شهرستانی داشت و امسال نیز بنا داشتیم پاسداشت مستندسازان سیستان و بلوچستان را برگزار کنیم و با ارشاد سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار هماهنگی‌های لازم انجام شد اما در نهایت به دلیل تأخیر طولانی‌مدت دوستان و از سوی دیگر اینکه آمادگی این را نداشتیم که بتوانیم استان دیگری را جایگزین کنیم امسال از برگزاری بزرگداشت شهرستان‌ها صرفنظر کردیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته دو فیلم با نظر مستقیم وی از جشنواره کنار گذاشته‌ شده‌اند و آیا امسال هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر؟ بیان داشت: به طور مشخص کیفیت آثار امسال با سختی بیشتری اتفاق افتاده و تمامی آثار راه یافته به بخش نهایی سطح قابل قبولی دارند و سخت‌گیری بیشتری در هیأت انتخاب صورت گرفته به طوری که سال گذشته 118 فیلم در بخش مسابقه ملی داشتیم اما امسال شاهد حضور 74 فیلم هستیم.

وی تأکید کرد: امسال هم همچون سال گذشته بنده دو فیلم را به دلیل عدم رعایت مرزهای اخلاقی کنار گذاشتم البته این دو فیلم هیچ نکته سیاسی نداشتند و تنها به دلیل عدم رعایت مرزهای حریم خصوصی کنار گذاشته شدند.

بر اساس این گزارش در بخش پایانی این نشست مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام مرکز گسترش و مسئول بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در خصوص روند انتخاب آثار برای جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: جشنواره فیلم فجر جایگاه و شأن خودش را دارد و یک جشن ملی است و فرصتی برای کل سینمای ایران است که این فرصت را باید مغتنم بداریم و آثاری که به خصوص در یکی، دو سال اخیر در بخش مستند جشنواره عرضه شدند بیشتر متمرکز بر مستندهای سینمایی بودند و با توجه به اینکه سینمای مستند جزئی از سینمای ملی است و قابل حذف شدند نیست امسال هم شاهد حضور بخش مستند در جشنواره فجر خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تعداد فیلم‌ها تصمیم‌هایی از قبل گرفته شده است نظیر اینکه سقف آثار 11 فیلم است و غالب آثار نیز مستندهای سینما هستند و با توجه به اینکه امسال در جشنواره سینما حقیقت نزدیک به 130 مستند بلند متقاضی بودند پیش‌بینی می‌کنیم برای جشنواره فجر نیز حجم قابل توجهی از آثار مستند سینمایی متقاضی حضور باشند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/JMS22J


ویدیو مرتبط :
محکوم کردن ایران به دلیل عدم رعایت حقوق همجنس بازان !!!