دامپینگ شرکت‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم


چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های هلدینگ صنعتی ایران در پنجمین کنفرانس مدیریت اجرایی با رویکرد عملگرایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، مهدی فضلی، مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ، گفت: یکی از چالش‌های مهم هلدینگ‌های صنعتی ایرانی در دوران پساتحریم مسئله قیمت و دامپینگ شرکت‌های خارجی خواهد بود، زیرا شرکت‌های بین‌المللی ممکن است در زمان ورود به بازار، قیمت محصولات را در ابتدا حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه کنند اما به مرور قیمت‌ها را افزایش خواهند داد.

فضلی افزود: در زمینه‌ کیفیت نیز ممکن است آن‌ها ذهنیت مصرف‌کنندگان را به کیفیت خودشان به نحوی سوق دهند که مشتریان وفادار برای خود دست و پا کنند یا می‌توانند کالاهایی را ارائه کنند که تا به حال نیاز جامعه نبوده و برای خود بازارسازی می‌کنند.

این فعال بخش صنعت کشور افزود: مقبولیت برخی برندهای جهانی و برند کشورهای دارای محبوبیت، در بحث ترویج و تبلیغات از دیگر چالش‌های پیش‌رو است.

وی با اشاره به فرصت‌های موجود در دوران پساتحریم، بیان کرد: فرصت‌های بسیاری پس از دوران تحریم پیش‌روی ما خواهد بود که باید از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم و از جمله در شرایط پساتحریم امکان تامین و واردات مواداولیه و ماشین‌آلات به روز، بدون واسطه وجود دارد که همین امر هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

فضلی ادامه داد: به دلیل برطرف‌شدن مشکلات انتقال ارز و همچنین برخورداری از شرایط پرداخت بین‌المللی، شرایط عادلانه‌تری برای رقابت و صادرات فراهم می‌شود و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به ایران و حتی امکان صادرات دانش فنی و تکنولوژی در حوزه‌هایی مانند نانو که ایران در آن توان رقابت دارد نیز، از جمله‌ی این فرصت‌هاست.

مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ درباره‌ ویژگی‌های موثری که سبب پایداری در رشد این گروه شده، اظهارکرد: توجه به نقش ارزش‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های گروه صنعتی گلرنگ است، از جمله‌ این ارزش‌ها ایجاد اشتغال پایا و پویاست به این معنا که گروه صنعتی گلرنگ به طور مداوم در حال اشتغال‌زایی است اما به گونه‌ای که این اشتغال‌زایی خطری برای اشتغال موجود داخل گروه ایجاد نکند.

وی با اشاره به چشم‌انداز گروه صنعتی گلرنگ در سال 1404 گفت: برنامه ما این است که در زمان مقرر بتوانیم در لیست 500 شرکت برتر جهان قرار گیریم و سهم صادراتی ما با توجه به کیفیت و مقبولیت محصولات به 40 درصد از کل گردش مالی افزایش پیدا کند و بدین ترتیب در شرایط پساتحریم بتوانیم از حق حضور عادلانه در سطح بین‌المللی بهره‌مند شویم.

فضلی بزرگ‌ترین سرمایه‌ گروه صنعتی گلرنگ را سرمایه‌های انسانی دانست و عنوان کرد: این گروه صنعتی در صنایع مختلفی از جمله صنایع دارویی، شوینده، آرایشی، سلولزی، غذایی، پخش، تولید مواداولیه و معدن و انرژی مشغول به کار بوده و به تازگی صنعت خودرو نیز به این مجموعه وارد شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ خاطرنشان کرد: گروه صنعتی گلرنگ به توسعه دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای دارد. همچنین توجه به شتاب‌دهنده‌های تکنولوژیک سبب پایداری این گروه صنعتی در گذر از بحران‌ها بوده و هست.

در سال 86 حدود 2000 تن در گروه صنعتی گلرنگ مشغول به کار بودند و در حال حاضر بیش از 11 هزار همکار در این گروه صنعتی، شاغل هستند که از سال 86 تا انتهای سال 93 رشدی پنج برابری را نشان می‌دهد.

در حاشیه این کنفرانس، کتاب "دریا شود آن رود ..." که به زندگی و اندیشه‌های استاد حاج محمدکریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ می‌پردازد در میان علاقه‌مندان توزیع شد.

پنجمین کنفرانس مدیریت اجرایی با رویکرد عملگرایی، با حضور و سخنرانی محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران، دکتر طهمورث حسنقلی‌پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دکتر علی محقر رئیس کنفرانس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
حکایت دوران پساتحریم