آخرین اخبار از جشنواره‌ موسیقی فجر


جشنواره‌ی موسیقی فجر در حالی برگزار شد که در جلسات پیشین‌داوری، هیأت‌ انتخاب فهرست آثار برگزیده‌ی خود را در اختیار هیأت داوران قرار داد.

به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا، نخستین جلسه‌ی داوری آثار بخش کلاسیک با حضور داوران این بخش برگزار شد. هوشنگ کامکار، نادر مشایخی، محمد میرزمانی، رافائل میناسکانیان،‌ بردیا کیارس، سیاوش ظهیرالدینی، مهرداد عالمی، امین زمانخان، مهرک صفاییه، میلاد عمرانلو، پژمان اختیاری، بهنام ابوالقاسم، تینا جامه‌گرمی و علی جعفری‌پویان از جمله داوران این بخش، در این جلسه حضور داشتند.

در این میان «علی جعفری پویان» به‌خاطر آغاز تور کنسرت‌هایش همراه با یکی از خوانندگان، از داوری در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر انصراف داده است.

اما در داوری آثار موسیقی ایرانی، هنرمندانی مامنند میلاد کیایی، حسام‌الدین سراج، شروین مهاجر، پویا سرایی و بهزاد رواقی تعدادی از آلبوم‌های باکلام موسیقی ایرانی را مورد بررسی و انتخاب قرار دادند.

در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر برای اولین‌بار داوری آلبوم‌های آثار شنیداری با هدف ترغیب و تشویق فعالان حوزه‌ی موسیقی به تولید آثار ارزشمند و افزایش سطح کمی و کیفی این آثار صورت می‌گیرد.

در این دوره تمام آلبوم‌های موسیقی در شاخه‌های موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی، پاپ و موسیقی تلفیقی گردآوری شده است و پس از طی مراحل انتخاب داوری بهترین‌ها گزینش و در اختتامیه‌ی جشنواره معرفی و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

***

پویا سرایی معتقد است: داوری در این دوره از جشنواره‌ی موسیقی فجر با یک تغییر اساسی روبه‌رو شد که در تنافر با تک‌سلیقگی مرسوم در سال‌های گذشته است.

این آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور گفت: من در حالی از سوی دفتر جشنواره‌ی فجر برای داوری دعوت شدم که هیچ اطلاعی از برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های جشنواره نداشتم و با شرکت در اولین جلسه‌ی توجیهی، متوجه تغییری اساسی شدم که همان دعوت کردن از داوران جوان در کنار پیشکسوتان موسیقی بود. این اتفاق خوبی است که باید سال‌ها پیش رخ می‌داد.

او افزود: سال‌هاست داوری‌ها ایزوله شده‌اند و تک‌سلیقگی وجود دارد. در واقع تا پیش از این خط مشی و رویکرد و داوران همیشه یک چیز بوده است؛ اما حالا به‌نظر می‌رسد، رویه‌ای که قبلا اتخاذ شده بود و در طول سال‌های گذشته رواج داشت، تغییر کرده است. البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که هر نسل سلایق خودش را دارد و براساس آن، آثار را داوری می‌کند و این در حالی است که اکنون جوانان نگاهی متفاوت به موسیقی و بخصوص موسیقی سنتی دارند.


ویدیو مرتبط :
اجرای کنسرت مازیار فلاحی در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر