بانك‌های خارجی از مناطق آزاد شروع می‌كنند


در همین حال كارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند كه تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد یكی از عواملی است كه می‌تواند به بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود در قوانین این مناطق كمك كند. موضوع دیگری كه صاحبنظران مطرح می‌كنند این است كه تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات شود و در عین حال پای پول ارزان و شركت‌های معتبر خارجی را به ایران باز كند. در این گزارش مزایای تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد و تاثیرات آن در توسعه این مناطق و همچنین رشد اقتصادی كشور مورد بررسی قرار گرفته است.

منابع مالی برای پروژه‌ها تامین می‌شود

ناصر خرمالی، مدیر بانك و بیمه شورای عالی مناطق آزاد یكی از اهداف اصلی تاسیس شعبه بانك‌های خارجی در این مناطق را تامین منابع لازم برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری یا پروژه‌های زیرساختی می‌داند و می‌گوید: در واقع امیدواریم كه از طریق ایجاد بانك‌های خارجی در مناطق آزاد، بتوانیم پول‌های ارزان‌قیمت را در این پروژه‌ها مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان این موضوع كه ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد نیازمند منابع ریالی و ارزی است، اظهار می‌دارد: متاسفانه در حال حاضر بانك‌های داخلی نمی‌توانند منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌ها یا اجرای پروژه‌ها را تامین كنند اما بانك‌های خارجی می‌توانند این وظیفه را بر عهده بگیرند.

حركتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

محمد صادق مبرهن، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همكاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد نیز با اشاره به اینكه یكی از اهداف بلندمدت ایجاد مناطق آزاد فراهم كردن مقدمات ورود ایران به سازمان تجارت جهانی و اشاعه دادن آن به كل كشور است، می‌گوید: یكی از مولفه‌های مهم ارتباط كشورمان با دنیا و عضویت در سازمان تجارت جهانی هماهنگی موسسات مالی و اعتباری كشورمان با دنیا است اما در حال حاضر هیچ یك از بانك‌های داخلی چنین شرایطی را ندارند.

وی با تاكید بر اینكه برای پیوند زدن اقتصاد ایران به اقتصاد دنیا باید چارچوب‌های بین‌المللی را مورد پذیرش قرار دهیم، اظهار می‌دارد: تا زمانی كه مناطق آزاد دارای برند بین‌المللی نشوند، نمی‌توانند به اقتصاد كشور كمكی كنند و بنابراین باید قانونگذاران و مجریان قانون، چارچوب‌های بین‌المللی را حداقل در سطح مناطق آزاد بپذیرند.

به گفته مبرهن در صورتی كه این چارچوب‌های بین‌المللی پذیرفته شود، تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد می‌تواند موجب حضور شركت‌های بین‌المللی و دارای برند در این مناطق ‌شود.

ه گزارش ساعت ۲۴، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همكاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد می‌گوید: اگر در زمان راه‌اندازی مناطق آزاد، شعب بانك‌های خارجی هم در این مناطق حضور پیدا می‌كردند، فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد كشورمان در شرایط تحریم‌ها فراهم می‌شد و این امكان مهیا می‌شد كه بسیاری از مشكلات دوران تحریم‌ها برطرف شود.

مبرهن در ادامه می‌افزاید: اما اگر در شرایط فعلی كه تحریم‌ها لغو شده است، به چارچوب‌های بین‌المللی تن بدهیم، سود و منفعت آن شامل حال اقتصاد كشورمان خواهد شد كه یكی از منافع آن می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

توسعه صادرات محقق می‌شود

در همین رابطه رحمان سادات نجفی، عضو هیات‌مدیره شورای هماهنگی و همكاری فعالان مناطق آزاد ایران نیز با اشاره به این موضوع كه طبق قانون، مناطق آزاد باید حلقه واسط بین اقتصاد ملی و اقتصاد بین‌المللی باشند، می‌گوید: یكی از اهداف ایجاد مناطق آزاد این بود كه مدل‌های اقتصادی در ابعاد كوچك در این مناطق اجرا شود و پس از رفع اشكالات آن، در ابعاد بزرگ‌تری در سطح كشور به اجرا دربیاید، اما به دلیل اجرا نشدن بسیاری از قوانین مربوط به مناطق آزاد، این موضوع تاكنون محقق نشده است.

ه گزارش ساعت ۲۴، سادات نجفی با بیان اینكه اعمال تحریم‌ها علیه ایران مانع از تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد شد، عنوان می‌كند: البته لغو تحریم‌ها فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد است، زیرا ترجیح بانك‌های خارجی این است كه به دلیل وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم، در شرایط پساتحریم فعالیت در ایران را از مناطق آزاد آغاز كنند.

وی با اشاره به جذابیت پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری ایران برای بانك‌های خارجی اظهار می‌دارد: در همین ارتباط باید بستر لازم برای فعالیت بانك‌های خارجی فراهم شود، به گونه‌ای كه بانك مركزی سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهد تا اقتصاد كشورمان از نتایج آن سود ببرد.

عضو هیات‌مدیره شورای هماهنگی و همكاری فعالان مناطق آزاد ایران در ادامه با بیان اینكه یكی از اهداف ایجاد مناطق آزاد توسعه صادرات بوده است، می‌گوید: تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد یكی از مولفه‌های بسیار مهم و حیاتی در زمینه توسعه صادرات است و برای تحقق این هدف باید در این مناطق، محصولات صنعتی تولید و صادرات شود كه در این ارتباط باید از برندها و شركت‌هایی قصد وارد شدن به كشورمان را دارند، امتیازاتی گرفته شود.

بانك‌های خارجی كمبود منابع مالی را جبران كنند

به گزارش ساعت ۲۴، آلبرت بغزیان، كارشناس اقتصادی نیز در این رابطه با تاكید بر اینكه باید هدف از تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد كشورمان مشخص شود، می‌گوید: چنانچه این شعب در حد و اندازه یك باجه باشند، می‌توانند كار انتقال پول بین ایران و یك بانك خارجی را انجام دهند و به این ترتیب هزینه انتقالات پول كاهش پیدا می‌كند.

وی در ادامه با اشاره به كمبود منابع مالی در كشور اظهار می‌دارد: در شرایطی كه با كمبود منابع مالی مواجه هستیم، فقط در صورتی كه بانك‌های خارجی پول را به مناطق آزاد بیاورند، راه‌اندازی شعب آنها می‌تواند در توسعه این مناطق و همچنین رشد اقتصادی كشور تاثیرگذار باشد.

بغزیان در پاسخ به این سوال كه ایجاد شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد چه تاثیری در جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق دارد، عنوان می‌كند: مناطق آزاد دارای معافیت‌هایی هستند و از همین رو كار و فعالیت در این مناطق سود بالایی دارد، اما تا زمانی كه این مناطق از كاركرد واقعی برخوردار نشوند، ایجاد شعب بانك‌های خارجی نمی‌تواند چندان در جذب سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد.

در مجموع به نظر می‌رسد كه تاسیس شعب بانك‌های خارجی در مناطق آزاد در شرایطی كه مدت كوتاهی از لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذارد، می‌تواند حركت مثبت و صحیحی در جهت اجرای ظرفیت‌های موجود در قوانین مربوط به این مناطق باشد و شرایط را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، به حركت در آمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید، اشتغال زایی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم كند. البته مشروط بر آنكه این بانك‌ها منابع مالی را با خود به كشورمان بیاورند و این منابع در پروژها و زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و سود و منفعت ناشی از این موضوع نصیب اقتصاد كشورمان شود.


ویدیو مرتبط :
بانك اطلاعاتی مشتریان خارجی وفعالان داخلی سنگهای تزئینی