فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



انواع ادبیات كودك محور منتشر شد


به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در كتاب انواع ادبیات كودك محور این رویكرد وجود دارد كه هر داستان، شعر، نمایشنامه یا فیلمی را كه در آن، كودك و نوجوان یا كودكان یا نوجوانانی نقش اصلی را دارند و به طور كلی، موضوع آن حول زندگی كودكان و نوجوانان دور می‌ زند، نمی‌ توان ادبیات «خاص كودكان» تلقی كرد.
به گزارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نویسنده این كتاب در 6 گفتار به مباحثی درمورد ادبیات درباره كودكان، ادبیات خطاب به كودكان، ادبیات كودكانه نما، ادبیات برای كودكان، ادبیات كودكان و نوجوانان دوره گذار و ادبیات با حضور فرعی و حاشیه‌ای كودكان و نوجوانان پرداخته است.
سرشار در بخشی از كتاب نوشت: داستان هایی كه «برای كودكان» نوشته می‌شوند، معمولاً همیشه طابق النعل بالنعل، مبین اعمال و رفتارهای خاص كودك در سنین خاص نیستند. بلكه نویسنده، اگر چه از زندگی خود كودكان برای نوشتن داستانش بهره می‌گیرد، اما با دخل و تصرف‌های ظریف و هنرمندانه در واقعیات، به اثرش «جهت» می‌دهد و آن را در مسیر تربیتی ـ آموزشی‌ای كه بدان معتقد است، می‌اندازد.
به اعتقاد وی در چنین نوشته‌هایی، نویسنده خود را آن قدر كوچك می‌كند كه به دنیای كودك دست می‌یابد و مسائل را از دید او مطرح می‌كند.
پیش از این كتاب، هفت جلد از این مجموعه به نام‌ های «نقد ادبی؛ كاركردها، آفات»، «انواع نقد ادبی» و «پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان»، «مبانی ادبیات كودكان و نوجوانان»، «سلول بنیادین داستان»، «داستان ها و افسانه‌ های تاریخی مذهبی برای كودكان و نوجوانان» و «راه های علاقه مند كردن كودكان به مطالعه» منتشر شده است.
«درباره ادبیات داستانی» مجموعه ‌ای بالغ بر 20 جلد است كه به مهم‌ ترین و مبنایی‌ ترین مسائل و عناصر مربوط به سه شاخه ادبیات داستانی، ادبیات كودكان و نوجوانان و نقد ادبی می ‌پردازد.
این آثار، در عین كوچكی با توجه به همه جنبه‌ های مهم، بر آن است كه عمق و جامعیت موضوع را حفظ كند. در نتیجه فرهیختگان عرصه ‌های مورد اشاره - اعم از مدرسان، منتقدان ادبی و نویسندگان - نیز می توانند مخاطبان آن باشند.
بی ‌پیرایگی مطالب، خودداری از ورود به بحث ‌های حاشیه‌ ای و همچنین تفكیك مطالب در قالب كتاب‌ های جداگانه، سبب كوچكی و كم ‌حجمی مجلدهای این مجموعه شده و برای خوانندگانی مناسب است كه فرصت یا امكان مالی كمتری برای مطالعه یا خرید آثار حجیم و سنگین دارند.
این كتاب‌ های كوچك می توانند به سهم خود،‌ نقشی مؤثر در شكل ‌گیری و پیشبرد ادبیات متعهدِ پیشروِ بومی در كشور ایفاد كنند.

** انتشار كتاب تهاجم انگلیس به جنوب ایران
گروه تاریخ و تمدن پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی كتاب تهاجم انگلیس به جنوب ایران را با تاكید بر نقش روحانیت منطقه در مبارزه با استعمار اثر عبدالكریم مشایخی را منتشر كرد.
این كتاب، حمایت و پشتیبانی علمای بزرگ را از سرداران مدافعان در برابر حملات انگلیس به جنوب ایران را روایت می كند.
بندر بوشهر در دوره قاجار در كرانه شمالی خلیج فارس معتبرترین بندر تجاری ایران بود كه به دلیل اختلافات سیاسی دولت های انگلیس و ایران بر سر مسئله هرات چهار بار مورد تجاوز نیروهای مهاجم انگلیسی قرار گرفت.
مردم غیور بوشهر با پیروی از فرامین علمای روحانی در شرایطی به دفاع از آب و خاك ایران عزیز دفاع كردند كه دولت زبون و ضعیف قاجار هر روز بر اساس امتیازی گوشه هایی از این سرزمین را به بیگانگان واگذار می كرد و در این میان علمای بزرگ آن دوره به حمایت و پشتیبانی از سرداران و غیور مردان مدافع آن زمان پرداختند.
این كتاب ضمن بررسی هجوم اول و دوم نیروهای انگلیس به جنوب ایران و همچنین تحولات مشروطه خواهی در جنوب ایران به تشریح جنگ جهانی اول و اشغال بوشهر پرداخته است.

** جزایر سه گانه ایرانی
محمود عرب‌اسماعیلی و سلمان قاسمیان در كتاب جزایر سه گانه ایرانی به جغرافیای سیاسی خلیج فارس و كشورهای هم‌جوار پرداخته و ضمن بررسی پیشینه تاریخی جزایر سه‌گانه از ابتدا تا امروز، مسئله جزایر سه‌گانه در روابط ایران و انگلستان را روایت می كنند.
آب‌های نیلگون خلیج فارس و جزایر آن در گذر تاریخ، به دلیل موقعیت راهبردیشان، صحنه طمع‌ ورزی‌های استعمارگران بوده و حتی بعد از خروج انگلستان از منطقه و آغاز امواج جدید استعماری، نقشه‌های استثمارگرانه آنها از طریق تحریك برخی كشورهای منطقه و تشویق آنها به تنش‌آفرینی، به شكل سیاست‌های تجزیه‌طلبانه دنبال شده است.
در همین راستا شبهه‌افكنی درباره حاكمیت ملی ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك با طرح ادعاهای بی‌اساس امارات متحده عربی آغاز شده است و آشنایی با پیشینه تاریخی این جزایر، جدا از هیاهوهای رسانه‌های مغرض و جنجال‌های سیاسی برخی شیوخ منطقه، روشنگر بسیاری از مسائل، از جمله چرایی حضور مستقیم و غیرمستقیم جریان‌های استعماری در خلیج فارس و در ادامه، مالكیت حقیقی جزایر سه‌گانه خواهد بود.
فراهنگ**1003**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رشد شرکت‌های کاغذی با محور انواع ضمانت‌های بانکی و قضایی