فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نگاهی به مجموعه قهرمانان انقلاب و دفاع مقدس برای نوجوانان


به گزارش خبرگزاری فارس، کشورهای مختلف در کتاب‌های درسی، فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی و سایر ظرفیت‌های موجود، فضایی را ایجاد می‌کنند تا ضمن شناساندن اسطوره هایی که برای ساختن هر کشور تلاش و فداکاری کرده اند، در آیندگان نیز این روحیه میهن دوستی و دفاع از آرمان ها را حفظ کنند.

یکی از این ظرفیت های مناسب، کتاب های داستانی کودکان و نوجوانان است. در این کتاب ها، فرصتی فراهم می شود که با بخشیدن وجه داستانی به هر واقعه، البته بدون این که خدشه ای در حقیقت ماجرا ایجاد شود، جذابیتی برای دنبال کردن اتفاقات قهرمان داستان وجود داشته باشد.

انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز در همین زمینه کتاب هایی را در مجموعه ای با نام مجموعه مفاخر، درباره قهرمانان دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نوجوانان منتشر کرده است که در این آثار به زبان ساده، درباره شخصیت های بزرگ سخن گفته می شود. در ادامه، به معرفی برخی از این کتاب ها که روایتی جذاب و  خواندنی دارند، میپردازیم.

حکایت مرد تنها

این کتاب که حمیدرضا شاه آبادی به نگارش درآورده، شرح وقایع حیات شهید مدرس است که با نطق‌هایش در مجلس، خواب را از چشمان رضاشاه ربود.

حبیب الله خلج که به او می گفتند حبیب شمر، اولین راوی کتاب است. راوی پشیمانی که قصه را از مرگ سیدحسن مدرس و گفت‌وگوی درونی با او آغاز می کند. او نماینده شاه برای کشتن مدرس بوده است.

حمیدرضا شاه آبادی یکی از خواندنی ترین کتاب های مجموعه مفاخر را با روایت زندگی شهید سید حسن مدرس شکل داده است؛ کتابی که در عین بازگویی وقایع تاریخی، نثری شاعرانه و گیرا دارد و انتخاب راوی های متعددش داستان را از یکنواختی و تک صدایی رهانیده است. او در این کتاب به دوران کودکی و جوانی مدرس، تحصیل و ازدواج و به دنیا آمدن فرزندانش می پردازد. اما بخش اعظم داستان، زندگی سیاسی او از جمله حادثه به توپ بسته شدن مجلس توسط محمدعلی شاه است.

روزی مردی برخاست

این کتاب 224 صفحه ای را محمدرضا محمدی پاشاک نوشته است و شرح زندگی و مبارزات آیت الله طالقانی از تولد تا وفات ایشان در قالب روایتی داستانی است.

محمدرضا محمدی پاشاک، در نگارش داستان زندگی این شخصیت بزرگ، هیچ واقعه تاریخی را ناگفته نمی گذارد و سال‌شمار زندگی او را از تولد، تحصیل در مکتب‌خانه روستای گلیرد تا کسب درجه اجتهاد، تشکیل کانون اسلام، همکاری با گروه های مبارز، پیوستن به نهضت مقاومت ملی، شرکت در قیام مردمی 15 خرداد، انتشار اعلامیه معروف «دیکتاتور خون می ریزد» و تا پیروزی انقلاب اسلامی و سرانجام مرگ او، به شیوه ای خطی و با نثری روان و خواندنی بازگو می کند.

 دوشنبه ای که می آید

این کتاب را جهانگیر خسروشاهی نوشته و در 130 صفحه در قطع رقعی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است که زندگی آیت الله عبدالحسین دستغیب را شامل می شود.

دوشنبه ای که می آید، روایتی زیبا و تاثیرگذار از مجاورت یک عضو سازمان کمونیستی با شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب است در زندان ساواک. کمونیستی که پیش از این برای موافقت سازمانش با سفر او به آلمان شرقی یا روسیه، اوراقی را درمورد آیت الله دستغیب جمع آوری و پروژه سازی کرده است. ساواک از او می خواهد که برای رهایی از زندان، هرچه درمورد این پرونده می داند، در اختیار آن‌ها قرار بدهد؛ معامله ای پرسود به قیمت آزادی. او در هم‌نشینی با این بزرگوار در زندان و سفری دور و دراز به عالم درون، همه آنچه را در آن پرونده ها ذکر شده بود، با خود مرور می کند؛ شیوه روایتی که نویسنده را از تعریف قصه اش در یک محور خطی بازمی‌دارد و قصه را میان دو محور یعنی زندگی آیت الله دستغیب و قصه ترس‌ها، تردیدها و تحولات درونی مرد کمونیست، به حرکت وامی‌دارد ... .

 ستاره شمال

ناهید سلمانی، در کتاب «ستاره شمال» به شرح زندگی سیدعلی اندرزگو پرداخته است. «ستاره شمال» داستانی است پیچیده در عشق ها، در به دری ها، تحصیل، مبارزات و شکنجه های مردی انقلابی و جسور؛ روایت زندگی پرکارترین مبارز مسلح و مخالف حکومت پهلوی در خلال سال های 1342 – 1357.

ناهید سلمانی، در این کتاب، نقطه آغازی دور از ذهن و خواندنی برای داستانش انتخاب می کند؛ مجلس خواستگاری سیدعلی که آن روزها تازه در جلسات هیئت موتلفه اسلامی شرکت می کرد. این کتاب، عشق و جنگ را در مجاورت هم و گاه پیچیده در یکدیگر روایت می کند.
 
از دیگر داستان های مجموعه مفاخر انتشارات سوره مهر برای کودکان و نوجوانان که شامل قهرمانان انقلاب است، می توان به این کتاب ها اشاره کرد: سومین پرچمدار (شرح زندگی شهید نواب صفوی)، شکوه پایداری (شرح زندگی شهید مهدی عراقی)، چراغ صبح (شرح زندگی شهید محمدعلی رجایی)، بوسه بر دار (شرح زندگی شهید آیت الله حسین غفاری) و ... .

انتهای پیام/و

http://fna.ir/FDA0EC


ویدیو مرتبط :
نماهنگ قهرمانان - دفاع مقدس