دو عامل کم‌اقبالی مردم به کتاب


امام جمعه بندرعباس در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان، گرانی کتاب و توجه نکردن به نیاز مردم در نگارش و انتشار کتاب‌ها را، دو عامل کم اقبالی مردم به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شامگاه امروز، دهم بهمن ماه افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در شهر بندرعباس برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین "نعیم ‌آبادی" امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزارکنندگان این نمایشگاه، فرا رسیدن دهه فجر را تبریک گفت و سپس به مقایسه نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر نظام‌های سیاسی دنیا پرداخت.

حجت‌الاسلام نعیم آبادی با بیان اینکه نظام‌های سرمایه‌داری حساسیت‌شان در پول است، اظهار کرد: از چنین نظام‌هایی نباید انتظار انسانی داشت که بیایند و روی مسایل فرهنگی کار کنند چون فرهنگ پول مشخصه نظام سرمایه‌داری است. با آدم‌کشی پول به دست می‌آید، با قرار دادن غده سرطانی در یک منطقه پول به دست می آید. ملت‌ها نابود می‌شوند بنابراین از آهنگ نظام سرمایه‌داری می‌توان به ماهیت آن‌ها پی برد.

وی افزود: نظام مارکسیستی هم همین است و هر دو در امتحان انسانیت رفوزه شده‌اند. یکی از آن‌ها انسان را قلابی و دیگری انسان قالبی می‌خواهد. هر دو نظام راحت آدم می‌کشند. فیدل کاسترو گفت تا سیگار من تمام شود کار باید تمام شود و نظام شوروی 60 میلیون آدم کشت.

او در ادامه به حساسیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای انسانیت و فرهنگ اشاره کرد و گفت: کسی نمی‌تواند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان بدهد که دولت وارد برگزاری یک نمایشگاه کتاب در استان هرمزگان شده باشد و استان ما چنین چیزی را قبل از انقلاب در حافظه خود ندارد اما امروز می‌بینیم سیزدهمین نمایشگاه کتاب در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه امروز عده‌ای با دروغ پردازی و توطئه می‌خواهند شعاع نورانی انقلاب اسلامی را کمرنگ نشان دهند، گفت: قبل از پیروزی انقلاب آن‌قدر در کشور حاجی کم بود که هرکس 5 حاجی به کاروانی معرفی می‌کرد، حج خودش مجانی بود اما الان صف ثبت‌کنندگان برای رفتن به حج تا 17 سال پر است اما چرا بعضی‌ها بی‌انصافند و می‌گویند پس از پیروزی انقلاب دین هنگامه دیگری گرفته است.

او اظهار کرد: پیش از انقلاب وقتی آیت الله بروجردی در مسجدی نماز جماعت می‌خواند نیمی از مسجد پر می‌شد اما الان وقتی یک طلبه نماز می‌خواند حیاط مسجد هم پر از نمازگزار می‌شود. اما حالا توطئه‌گران می گویند دین آهنگ دیگری گرفته است که اصلا این‌طور نیست.

او در ادامه با اشاره به رشد چند 10 هزار نفری دانشجو در رشته‌های مختلف در استان هرمزگان، گفت: چرا برخی بی انصافند،‌ قبل از انقلاب کسی نمی‌توانست یک پیکان بخرد اما الان تا اعلام کردند یک خودرو 25 میلیون تومان است همه هجوم بردند و خودروها را خریدند. الان ماشین‌های میلیاردی در خیابان‌هاست و ساختمان‌هایی در روستاها ساخته شده است که قبل از انقلاب در شهرها هم نبود. قبل از انقلاب در تهران آب لوله کشی نبود و خیابان‌ها خاکی بود اما الان مشکل بشاگرد آنتن‌دهی ضعیف است.

امام جمعه بندرعباس سپس به حضور پرشمار مردم ایران در امامزاده‌ها و اماکن زیارتی اشاره کرد و گفت: این‌ها یعنی دین و فرهنگ؛ که نشان می‌دهد بعد فرهنگی انقلاب ما بسیار پررنگ است و باید هم همین گونه باشد چون انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود؛ نمونه آن هم رهبر عزیز ما که در همه نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، کتاب‌ها را می‌بینند و کتاب می‌خوانند. این چیز کمی نیست.

حجت الاسلام نعیم آبادی سپس با بیان اینکه دو چیز عامل کم اقبالی مردم به کتاب است، اظهار کرد: اولین عامل جیب مردم است. یعنی آن‌ها توان خرید کتاب ندارند، آن‌ها دوست دارند کتاب بخرند اما نمی‌توانند. لذا اگر دولت در نمایشگاه‌های کتاب سرمایه گذاری بیشتری کند مردم از برکات بیشتری بهره‌مند می‌شوند. باید کاری کنیم تا کتاب ارزان‌تر به دست مردم‌ برسد.

او گفت:‌ اگر می‌خواهیم به این بعد فرهنگی نظام بیشتر لباس عمل بپوشانیم همان طور که در سفره‌هایشان به کمک آن‌ها رفته‌ایم در نمایشگاه‌های کتاب هم باید همان کار را بکنیم.

او عامل دیگر در کم اقبالی مردم به کتاب را مربوط به محتوای کتاب دانست و گفت: باید ببینیم که مردم چه کتابی می خواهند و نیازشان با چه چیزی برطرف می‌شود و از این گونه کتاب‌ها برایشان بیاوریم. اگر این گونه کتاب‌ها را برای آن‌ها آوردیم و آن‌ها نخریدند آن وقت گله کنیم. باید کتاب‌هایی برای آن‌ها بیاوریم که سؤالات آن‌ها را پاسخ بدهد.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این مراسم که در محل برگزاری نمایشگاه کتاب استانی هرمزگان در جریان بود، "جاسم جادری"، استاندار هرمزگان با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه کتاب در این استان و با ابراز تاسف از پایین بودن آمار و ارقام کتابخوانی، گفت: همان‌طور که می‌دانیم همه چیز در مباحث فرهنگی و سیاسی در تهران متمرکز شده است. نگاه ما در برگزاری نمایشگاه کتاب برای همین تمرکززدایی است.

او گفت: برگزاری این نمایشگاه و آوردن کتاب‌ها و ناشران به استان‌ها ارج نهادن به همه مردم ایران است.

او سپس در خصوص وضعیت ناشران هرمزگانی نیز گفت: در استان هرمزگان 30 ناشر وجود دارد که 50 درصد آن‌ها غیرفعال هستند که این چیز خوبی نیست. نقص دیگر ما این است که هیچ ناشر هرمزگانی شرکت کننده در نمایشگاه‌های بین المللی کتاب نداریم.

استاندار هرمزگان در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب و ترویج کتابخوانی در رشد و توسعه فرهنگی جامعه، اظهار کرد:‌ استان هرمزگان به دلیل وجود زیرساخت‌های خوب فرهنگی و تعامل با دیگر کشورهای همجوار می‌تواند نقش سفیر را در ارتقای سطح روابط فرهنگی ایفا کند.

او سپس ابراز امیدواری کرد: در استان هرمزگان کتاب و کتابخوانی و ناشران تقویت شوند.

جادری گفت: کتاب و کتابخوانی باعث می‌شود سطح فرهنگ جوامع ارتقاء پیدا کند. چرا که کسی که اهل فرهنگ است شمشیر به دست نمی گیرد و با هواپیما و بمب بر دیگر ملت‌ها حمله نمی‌کند که متاسفانه می‌بینیم برخی از کشورهای همجوار با ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری این کارها را انجام می‌دهند.

در بخش دیگری از این مراسم افتتاحیه، "علی‌اصغر کاراندیش"، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برگزاری نمایشگاه‌های استانی، سوق دادن امکانات به استان‌ها دانست.

او گفت: هدف بزرگ ما از برگزاری این نمایشگاه‌ها، ترویج کتاب و کتابخوانی است. امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه‌ها به اهداف بلندی که نظام دارد برسیم.

کاراندیش همچنین گفت: در پایان این نمایشگاه‌ها باید ارزیابی شود که برگزاری آن‌ها در استان ‌ها چقدر توانسته در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش داشته باشد.

همچنین "همایون امیرزاده"، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت ارشاد با ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: نمایشگاه کتاب هرمزگان سیصد و دومین نمایشگاه استانی است. وزارت ارشاد با برگزاری این نمایشگاه‌ها می خواهد بگوید همه ایران تهران نیست و این برای ما مساله مهمی است.

او در ادامه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی را در ترویج کتاب و کتابخوانی بااهمیت دانست و گفت: وقتی استان سیستان و بلوچستان در بین دیگر استان‌ها در برگزاری نمایشگاه استانی کتاب، رتبه اول را دارد نشان می‌دهد که این نمایشگاه‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم "درویش‌نژاد"، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گزارشی درباره تعداد ناشران و عنوان‌های کتاب در این نمایشگاه ارائه کرد و گفت: در این نمایشگاه 670 ناشر داخلی و خارجی حضور دارند و ما از اینکه این نمایشگاه به صورت بین المللی برگزار می شود بسیار خرسندیم.

او گفت: در این نمایشگاه 7 ناشر هرمزگانی نیز حضور دارند و کتاب‌هایشان را با 30 درصد تخفیف ارائه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان از دهم تا شانزدهم بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان هرمزگان در شهر بندرعباس برپاست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
والدین کودکان کم شنوا :مهمترین عامل موفقیت آنان