کراس/ آشنايي با سريع‌ترين موتورهاي دنيا


پرشين خودرو/ دنياي موتور سيکلت طرفداران خاص خود را دارد، عاشقان حقيقي سرعت که حدي و مرزي در سرعت برايشان وجود ندارد و گاه از جان خود در اين راه مايه مي گذارند.
در تست هايي که گهگاه بين هواپيما، سريعترين خودروها و سريعترين موتور سيکلت ها مي گذارند، بعد از هواپيما که بدون چون و چرا هميشه در رده اول مي ايستد، موتور سيکلت ها غالبا در رتبه دوم قرار دارند و دليل آن نيز کاملا مشخص است. از اين رو است که افرادي که جنون سرعت دارند بيشتر به اين زمينه رو مي آورند تا خودرو!

Dodge Tomahawk
سريعترين و قوي ترين موتور سيکلت دنيا،Dodge Tomahawk! تفاوت اصلي آن با ساير موتور سيکلت ها بره مندي از چهار چرخ به جاي دو چرخ است.اين موتور سيکلت به احتمال زياد تداعي کننده موتور بتمن در ذهن شما خواهد بود.

در اين دستگاه از يک موتور V-10 وايپر با قدرت ۵۰۰ اسب بخار استفاده شده است و صفر تا صد آن تنها ۱.۵ ثانيه طول مي کشد. حداکثر سرعت آن هم به ۵۶۳ کيلومتر در ساعت مي رسد. Tomahawk در نمايشگاه خودروي آمريکاي شمالي رونمايي شد و تنها ۹ دستگاه از آن در سراسر جهان ساخته شده است.

MTT Street fighter
در رده ي دوم دوچرخ هاي پر سعت دنيا MTT Street fighter قرار دارد که به يک موتور توربيني گازي علاوه بر ساختار کلي خود مجهز است. قدرت موتور آن برابر ۴۲۰ اسب بخار است که به سرعت نهايي ۴۰۲ کيلومتر در ساعت مي رسد.

MTT Turbine Superbike
اين موتور سيکلت در رده ي سوم قرار دارد که در واقع برادر کوچکتر مدل بالا حساب مي شود و قيمتي معادل ۲۰۰ هزار دلار دارد! نام اين موتورسيکلت به عنوان سريعترين موتورسيکلت در رده production در کتاب رکوردهاي گينس به ثبت رسيده است. در اين دستگاه از يک موتور turbo shaft ساخته رولزرويس استفاده شده که انرژي گرمايي را از اگزوز دريافت کرده و آن را به نيروي پيشران تبديل مي کند. قدرت موتور آن ۳۲۰ اسب بخاراست که حداکثر سرعتي معادل ۳۶۴ کيلومتر در ساعت را به ارمغان مي آورد.

Suzuki Hayabusa
رده چهارم متعلق به محصولي از شرکت سوزوکي است. اولين سري آن در سال ۱۹۹۹ عرضه شد و جزو محصولاتي است که دستخوش تغييرات زيادي شده است و جزو معدود موتور سيکلت هايي است که نامش هميشه در بين سريعترين ها بوده است.
حجم موتورآن ۱۳۵۰ سي سي،قدرت موتور آن ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۳۲۷ کيلومتر بر ساعت است.

MV Agusta F4
اين موتور که در سال ۱۹۹۸ توسط طراح موتور سيکلت محبوب دوکاتي ۹۱۶ طراحي شد، به حداکثر سرعت ۳۰۶ کيلومتر بر ساعت مي رسد.حجم موتور آن ۱۰۷۸ سي سي و قدرتش ۲۰۰ اسب بخار است.

Kawasaki Ninja ZX-14R
رده ي ششم متعلق به محصولي از شرکت کاوازاکي است که در سال ۲۰۰۵ در توکيو رونمايي شد و در سال ۲۰۰۶ به فروش گسترده رسيد، در واقع اين مدل را جايگزيني براي مدل ZX12R معرفي کرده اند. اين موتور که طي ۲.۹ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر برساعت مي رسد قدرتي موتوري بالغ بر ۲۰۰ اسب بخار دارد. حجم موتور آن ۱۴۴۰ سي سي و حداکثر سرعت آن ۲۹۹ کيلومتر بر ساعت است

Yamaha YZF R1 2012
اين مدل را حقيقتا مي توان به عنوان يک افسانه واقعي در دنياي موتور سيکلت ها معرفي کرد که طرفداران بسيار زيادي در سراسر دنيا دارد. نه تنها رهبر تمامي محصولات ياماها قرار دارد،بلکه در کلاس خود نيز بهترين است که به طور مداوم در رده ي اول مسابقات جهاني مي ايستد. اولين سري آن در سال ۱۹۹۸ توليد شد. حجم موتور آن ۹۸ سي سي،قدرت موتور ۱۸۲ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۲۹۹ کيلومتر بر ساعت است.

BMW S100 RR
محصولي از بي ام دبليو در رده ي هشتم قرار دارد. اين محصول براي اولين بار در سال ۲۰۰۸ توليد شد که طي ۳.۱ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر دست پيدا مي کند. قدرت موتور آن ۱۹۳ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۲۹۹ کياومتر بر ساعت است.

Honda CBR 1100XX BlackBird
در سال ۱۹۹۶ توليد شد تا به يک رقيب جدي براي Kawasaki Ninja ZX-11 تبديل شود و آن را شکست دهد. قدرت موتور آن ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر سرعت آن ۲۹۰ کيلومتر بر ساعت است.

Ducati 1098
اين موتور که نماينده اي براي موتور سيکلت هاي اسپورت دنيا محسوب مي شود، قدرت موتوري بالغ بر ۱۶۰ اسب بخار دارد که به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت طي ۳ ثانيه مي رسد. حداکثر سرعت آن نيز ۲۹۰ کيلومتر بر ساعت است.


ویدیو مرتبط :
موتور کراس