سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



حجاب زنان مسلمان، بازاری برای درآمد زایی برندهای غربی


حجاب زنان مسلمان، بازاری برای درآمد زایی برندهای غربیباحجاب/ به تازگی برندهایی مانند دولچه اند گابانا(D&G)، «اچ‌ اند ام»، تامی هیلفیگر، اُسکار دٍلارنتا، و DKNY در محصولات و یا تبلیغات خود، نیم‌نگاهی به زنان مسلمان و پوشش اسلامی داشته‌اند. برند هایی که بعضاً حتی نام آن ها برگرفته شده از نام دو همجنس باز است.

در دانش ریاضی و آمار بارها واژه مد را شنیده ایم. معنایی که برای این کلمه در علم ریاضیات آمده مد را “چیزی که بیشترین فراوانی در آن جا باشد”دانسته است. شاید به همین دلیل است که این کلمه را برای نوع پوششی که اکثریت افراد جامعه از آن استفاده میکند به کار می برند.
هرچند که گاهی تقلید کورکورانه از یک نوع پوشش باعث به وجود آمدن این فراوانی می شود اما همین تقلید هم در اکثر موارد از حس زیبایی دوستی در افراد ناشی می شود. تعداد زیادی از افراد هستند که ترجیح می دهند برای پاسخ به این احساس درونی از سلیقه دیگران استفاده کرده و لباسی را انتخاب کنند که اکثر جامعه آن را زیبا می داند. به همین دلیل است که چیزی مثل مانتوی بلند تا وقتی مد باشد زیباست و اگر روزی مد نباشد و کسی آن را بپوشد مسخره به نظر می آید.
با این اوصاف بسیار طبیعی است که عده ایی از این فرصت به نفع خودشان استفاده کنند و میدان مد را در دست بگیرند و صنعت مد و پوشاک را راه اندازی کرده و آن را به یک قطب تجاری در کشورها تبدیل نمایند. اما برای این که به هدفشان برسند ناچارند که تمام سلیقه ها و اعتقادات را پوشش دهند. به همین دلیل از طراحی لباس برای هنرمندان و ورزش کاران گرفته تا طراحی برای عقاید مذهبی و غیر مذهبی را در لیست کارهای خود قرار می دهند.
این طراحان از جمعیت زنان مسلمان و محجبه که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است غافل نشده و لباس هایی به سبک کشورهای عربی برای آن ها طراحی کرده اند. این کار به خودی خود و فی نفسه هیچ مشکلی ندارد و نوعی رقابت در عرصه تولید پوشاک اسلامی را نیز به وجود می آورد. ماجرا از جایی شروع می شود که پشت پرده این مدها نمایان شده و دست طراحان آن رو می شود.

پشت پرده طراحی لباس برای محجبه ها چیست؟

به تازگی برندهایی مانند دولچه اند گابانا(D&G)، «اچ‌ اند ام»، تامی هیلفیگر، اُسکار دٍلارنتا، و DKNY در محصولات و یا تبلیغات خود، نیم‌نگاهی به زنان مسلمان و پوشش اسلامی داشته‌اند. برند هایی که بعضاً حتی نام آن ها برگرفته شده از نام دو همجنس باز است و پس از تسلط و حضور در بازارهای مختلف پوشاک این بار برای حضور در بازار پوشاک مسلمانان برنامه ریزی نموده اند. اگر چه به نظر می رسد که این برند ها با توجه به نوع و قیمت طرح‌ها، بیشتر کشورهای عربی را نشانه گرفته اند اما همین موضوع نیز می تواند زنگ خطری برای مسئولین فرهنگی، طراحان و تولید کنندگان داخلی کشور باشد.
شاید محصولات جدید دولچه اند گابانا و دیگر برندهایی که اقدام به درک بازار زنان در جوامع اسلامی کرده‌اند، از جنبه‌هایی قابل توجه و امیدوارکننده باشد. به عنوان مثال توسعه این دست محصولات، نشان‌دهنده آن است که موضوع حجاب در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سرمایه‌داری، یعنی عرصه مُد، به‌رسمیت شناخته شده و یا اینکه تولیداتی از این دست، تأمین‌کننده نیاز زنان و خانواده‌های مسلمان ساکن کشورهای غربی و غیراسلامی برای حفظ حجاب در کنار به ‌روزبودن است.
اما تقابل دنیای مُد و جهان اسلام که در مدل های طراحی شده توسط این برندها به چشم می خورد، تلنگری جدی‌ به جامعه زنان ایرانی، صنف پوشاک و مسئولین فرهنگی کشور است. چرا که ورود صنعت جهانی مد به عرصه حجاب، خواسته یا ناخواسته‌ به وسیله تغییر تدریجی در ذائقه و فاصله‌گیری احتمالی از واقعیت حجاب تأثیر می گذارد. به عبارتی دیگر، حجاب که اصول و ساختار آن بارها مورد توجه و تاکید دین اسلام واقع شده است و حتی برای سبک حجاب و حدود آن آیات و روایات متعددی وارد شده است در بازارهای امروزی مورد توجه قرار نمی گیرد و فقط آنچه اهمیت پیدا می کند رنگ و لعاب و سبکی است که بیشتر جلوه گری برای مشتری را ایجاد نماید.
این اتفاق هر چقدر هم که در عرصه جهانی به فال نیک گرفته شود توسط دشمنان برنامه ریزی شده و این مسأله باید مورد توجه قرار بگیرد که دشمنان اسلام بدون هدف و تنها به دلیل بعد اقتصادی، کاری را آغاز نمی کنند. بنابراین اصلا دور از ذهن نیست که در آینده شاهد طراحی های هدفدار و خارج از چهارچوب حجاب، توسط این برندها باشیم.

کلام آخر

موضوع حجاب به‌دلیل ماهیت خاص خود، از دو جنبه برخوردار است که بی‌توجهی به هریک از آن‌ها در عصر فعلی، می‌تواند به ‌معنی پایان حجاب باشد. اول، مسئله پوشیدگی به‌عنوان حکمی شرعی برای زن مسلمان، و دوم واقعیت‌های مربوط به خود پوشش نظیر جنس، شکل، رنگ، طرح، راحتی، تناسب و کارآیی، که برخاسته از موضوع زندگی روزمره و سبک زندگی است.
در دنیای امروز این موضوع بسیار طبیعی است که زن مسلمان خواهان استفاده از رنگ های معمول و متعارف در لباس و پوشش خود باشد. این در حالی است که متأسفانه در جامعه ما بسیاری از بانوان محجبه برای پیدا کردن لباس ایده آل خود که در چهارچوب حجاب اسلامی نیز باشد، دچار مشکل می شوند. با این اوصاف اگر جای خالی اینلباس ها توسط برند های خارجی پر شود نه تنها چرخه تولید داخل از کار می افتد بلکه باید منتظر تحریف مفهوم حجاب و در نهایت تغییر ارزش های اسلامی جامعه بود.
شاید تلاش واقع بینانه با رویکردی که هر دو اصل پوشیدگی و آراستگی در آن اعمال شده باشد بتواند طیف زیادی از مصرف زنان و دختران با حجاب کشورمان را در مقابل تهاجم فرهنگی، مصرف‌گرایی، کالازدگی، ازخودبیگانگی فرهنگی، دین‌ستیزی، و افراط و تفریط حفظ کند.


منبع: باحجاب


ویدیو مرتبط :
هنرمندان و زنان غربی تازه مسلمان شده