فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خلیج فارس برای ایرانیان فراتر از یک نام و دریاست


به گزارش خبرنگار ایرنا ، سعید پور علی روز شنبه در آیین افتتاح یازدهمین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی خلیج فارس در کیش با اعلام اینکه این همایش از سال 84 به همت مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در جهاد دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد افزود : از سالهای اول شکل گیری این همایش در روز دهم اردیبهشت ماه و در سالهای مختلف در کیش ، قشم ، چاه بهار و بندرعباس و تهران برگزار شد .
وی یاد آور شد : دلیل موکول شدن این همایش به 25 اردیبهشت ماه تقارن دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود .
پور علی اضافه کرد : از زمانی که موج جدید تحریف نام خلیج فارس توسط برخی کشورهای منطقه ، نهاد دانشگاه ها و سازمان داخلی و خارجی تلاش کردند در مقابل این حرکت مذبوحانه و برای پاشداست نام تاریخی خلیج فارس عکس العمل های ترویجی ، فرهنگی مناسب از خود نشان دهند.
دبیر همایش خلیج فارس گفت : جهاد دانشگاهی با تشکیل دبیرخانه و با شعار 'پاسداشت هویت تاریخی خلیج فارس 'هویت خود را آغاز کرد و در 10 دوره برگزاری به مزیت های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی ، گردشگری و اجتماعی پرداختیم .
وی تصریح کرد : برکسی پوشیده نیست که خلیج فارس برای ایرانیان فراتر از یک نام و دریاست با تاریخ و تمدنی دیرین و درخشان و مردمانی که به مدد فرهنگ پویای خویش آیین ها آفریدند ، سواحل و جزیره های ایرانی خلیج فارس آیینه فرهنگ و تمدن ایران زمین بوده است و در هر نقطه ازاین سرزمین آیین هایی دیده می شود که ریشه در تمدن کهن ایرانی و جهان دارد .
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه به ارائه آماری از تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه اشاره کرد و گفت : 208 مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد 155 مقاله پذیرفته شد که 30 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب و در کتابی به چاپ رسید که امروز رونمایی خواهد شد ، همچنین 10 مقاله نیز برای چاپ در فصلنامه علمی و فرهنگی خلیج فارس انتخاب شده است ، 113 مقاله نیز در قالب پوستر ارائه می شود .
وی گفت : تعداد نویسندگان مقالات 322 نفر ، اعضای کمیته علمی 28 نفر و تعداد داوران نیز 14 نفر بودند.
پورعلی با بیان اینکه این همایش در پنج محور فرهنگ ، هنر ، معماری - ابعاد سیاسی و راهبردی - گردشگری - تاریخ و باستان شناسی ، جغرافیا و محیط زیست برگزار شده است گفت : درصد مقالات به ترتیب با موضوعات سیاسی با 42 درصد ، گردشگری با 22 درصد ، تاریخ و فرهنگ 19 درصد ، حقوق و محیط زیست 8 درصد و هنر و معماری 10 درصد بود.
وی گفت : یکی از مهمترین فایده های برگزاری این همایش را خارج کردن مطالعات حوزه خلیج فارس از مهجوریت است که مورد توجه بسیاری از پژوهشگران به ظرفیت های نهان این نقطه جغرافیایی واقع شده است .
دبیر همایش خلیج فارس اظهار داشت : تحلیل محتوای گرایش موضوعی مقالات نشان می دهد که موضوع های زیر بیشترین استقبال را از سوی نویسندگان داشته است ، نام خلیج فارس در اسناد ، قرار دادها و مکاتبات ، گردشگری دریایی منطقه خلیج فارس و نتایج فرهنگی سیاسی حاصل از آن ، مطالعه تطبیقی توسعه صنعت گردشگری درشمال و جنوب حوزه خلیج فارس ، بازاریابی و تبلیغات در زمینه توسعه گردشگری ملی و بین المللی ،بررسی و معرفی اسناد سیاسی و حقوقی با موضوع نام خلیج فارس در معاهدات و مکاتبات بین المللی، بررسی عوامل بیرونی و درونی و واگرایی سازدر کشورهای خلیج فارس ، بررسی سیر تحولات سیاسی و اجتماعی حاشیه خلیج فارس از جمله این موضوعات است .
وی در پایان گفت : به نظر می رسد برخی موضوعات مانند بررسی اسناد عربی وغیر فارسی زبان با موضوع خلیج فارس و معرفی مراکز آرشیوی و اسنادی مطرح جهان نیازمند توجه بیشتر از سوی پژوهشگران است که کمتر بدان پرداخته می شود ، و دارای خلا در این زمینه هستیم ،ضرروی است در همایش های آینده این موضوع مورد توجه قرار گیرد .
در ادامه پیام حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به این همایش قرائت شد .
این همایش یک روزه که از صبح امروز با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران در مرکز همایش های بین المللی خلیج فارس در حال برگزار است تا عصر امروز با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد .
1630**1641

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پاسخ گوگل به اعتراض ایرانیان مبنی بر حذف نام خلیج فارس