قرن 21 پایان عصر نگرش سنتی به روستا


مدیرکل دفتر روستایی استانداری استان مرکزی گفت: عصر نگاه سنتی که براساس آن در هر روستایی مدرسه احداث شود، به سر رسیده و این نگرش باید تغییر پیدا کند، این نوع نگاه در قرن 21 کارآمد و موثر نیست.

سیامک سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- استفاده از اینترنت را امری ضروری در راستای رفع مشکلات و توسعه روستاها برشمرد و گفت: در برخی روستاها به دلیل جمعیت کم شاید مقدور نباشد خانه بهداشت یا مدرسه احداث شود ولی با کمک شبکه اینترنتی می‌توان به رفع برخی از این نیازها اقدام کرد.

وی ادامه داد: این اقدام از جمله اقدامات علمی در خصوص حل مشکلات و رفع نیاز روستاهاست و ما باید به دنبال اینگونه راه حل‌ها باشیم، نه اینکه اقدامی صرفا بر پایه احساسات انجام دهیم، چرا که اینگونه اقدامات نتایجی زودگذر دارند و مسائل را به صورت کلی حل نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استان مرکزی افزود: روستاهایی که جمعیت کمی از دانش‌آموزان را در خود دارند باید از امکانات فضای مجازی بهره بگیرند که این امر در قالب طرح هوشمندسازی مدارس قابل اجراست. به هر حال عصر نگاه سنتی که براساس آن در هر روستایی مدرسه احداث شود، باید تغییر پیدا کند، این نوع نگاه در قرن 21 کارآمد و موثر نیست.

روستایی بیان کرد: در راستای توانمندسازی روستاها کمیته تخصصی اجتماعی‌فرهنگی تشکیل داده شده و با همکاری مؤسسه‌های مردمی از طریق این کمیته‌ها در کنار تعاونی‌های روستایی آموزش روستاییان در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی کارآفرینی، دوره آموزش گردشگری، آموزش مهارت‌های ده‌گانه متناسب با شرایط زندگی روستاییان و ... با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل بهزیستی و جهاد دانشگاهی استان در روستاها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی استان مرکزی هدف از برگزاری این دوره‌ها را توانمندسازی روستاییان، بالا بردن سطح دانش روز و مهارت‌هایی که به پایین آوردن نرخ بیکاری روستاییان که یکی از عوامل مهاجرت از روستاست کمک می‌کند، عنوان کرد.

روستایی با تاکید بر در نظر گرفتن توان و ظرفیت دهیاری‌ها و شوراهای روستایی گفت: این نهادها گروه‌های مردمی هستند که می‌توانند در پیشبرد توسعه و رفع مشکلات روستاها بسیار تاثیرگذار باشند و برای ایفای این نقش در حد مطلوب نیاز است با ارائه آموزش‌های مورد نیاز این نهادها توانمند و نیز ساماندهی و هدف‌مند شوند.

وی با قبول این امر که فاصله فراوانی میان امکانات روستا و شهر وجود دارد و این امر از جمله دلایل مهاجرت روستاییان به شهرهاست، افزود: به هر حال برای به وجود آوردن یک سری امکانات در روستاها علاوه بر تعمیم شبکه اینترنت، زیرساخت‌های علمی را نیز باید در روستاها فراهم کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فقر در عصر حجر یا غارنشینی در قرن 21 ؟! (HD)