آغاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت شهری خوزستان، از هفته آینده


رییس مرکز بهداشت خوزستان از رونمایی سه فاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در شهرها و حاشیه شهرهای استان در روز دهم بهمن ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر شکراله سلمان‌زاده در نشست خبری تکمیل و اتمام پروژه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه‌ بهداشت در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اظهار کرد: به دلیل چالش‌هایی که نظام سلامت کشور به آن دچار شده بود و از آنجا که نظام سلامت، توانایی پاسخ دادن به نیازهای اصلی جامعه را نداشت؛ طرح تحول سلامت در شهرها تدوین و اجرا شد.

وی ادامه داد: تا پیش از آن، بسیاری از بخش‌ها در حوزه درمان قدیمی و فرسوده شده بودند و مردم نیز بیش از 70 درصد هزینه‌های درمانی را از جیب خود پرداخت می‌کردند.

سلمان‌زاده با اشاره به دیگر عوامل تدوین طرح تحول سلامت گفت: مهم‌ترین عامل، گذر دموگرافیک یا برعکس شدن محل سکونت مردم بود؛ به این صورت که در گذشته بیش از 70 درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند ولی در سال‌های اخیر شاهد زندگی کردن 70 درصد مردم کشور در شهرها هستیم، این در حالی است که نظام سلامت بر اساس خدمات‌رسانی به مردم روستاها طراحی شده بود.

وی افزود: اکنون مردم بسیاری در حاشیه‌شهرها و سکونت‌های غیررسمی سکنی گزیده‌اند که زیرساخت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های شهری از قبل در آن‌جا وجود نداشته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پدیده دیگری که موجب اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت شهرها شد، گذر اپیدمی‌لوژیک بود؛ به این معنا که در سال‌های اخیر سیمای بیماری‌ها هم تغییر کرده است. در 20 سال گذشته بیشتر مرگ و میرها در اثر بیماری‌های واگیردار بود ولی در سال‌های اخیر بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی مرگ بیماران بوده است.

وی عنوان کرد: دلیل تغییر روند اپیدمیک، کنترل بیماری‌های واگیردار و تغییر سبک زندگی مردم و گرایش به سبکی از زندگی است که در آن تحرک افراد کم شده و مصرف فست‌فود و نمک و چربی در آن افزایش پیدا کرده است؛ بدین ترتیب اکنون 70 درصد بیماری‌ها، غیرواگیر است و بیش از 60 درصد علت مرگ و میرها نیز بیماری‌های غیرواگیر است.

سلمان‌زاده ادامه داد: در حال حاضر در خوزستان عامل اصلی مرگ و میر در درجه اول بیماری‌های قلبی و عروقی و در درجه دوم، سرطان‌هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به دیگر چالش‌های موجود در نظام سلامت پیشین، اظهار کرد: پیش از آن همکاری‌های بین‌بخشی بین دانشگاه و سازمان‌های مرتبط با سلامت وجود نداشت و اگر رابطه‌ای هم ایجاد می‌شد، تحلیل می‌رفت. لازم بود نظامی حاکم شود که همکاری‌های بین‌بخشی را به حداکثر برساند. چالش دیگر نیز کاهش مشارکت مردم در حوزه سلامت است.

وی تصریح کرد: 25 درصد از مقوله‌های مرتبط با سلامت، در حوزه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و 75 درصد دیگر آن در خارج از حوزه دانشگاه و در نهادهایی مانند شهرداری، مجموعه آب و فاضلاب، صنعت و معدن و بازرگانی است.

سلمان‌زاده گفت: مقوله سلامت جزو 10 اولویت نخست دولت‌های سابق نبود ولی در دولت تدبیر و امید، پس از امنیت، سلامت دومین اولویت دولت است که با تلاش وزارت بهداشت و حمایت رییس جمهور، دستورالعمل‌ها و سیاست‌های کلی نظام سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، موجب تحول در حوزه سلامت خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال گذشته از حوزه درمان آغاز شد. در ابتدا از آنجا که بیمارستان‌ها دچار چالش بودند، نمی‌شد برنامه را از حوزه بهداشت شروع کرد ولی از چند ماه پس از آن، این طرح در حوزه بهداشت نیز با 7 برنامه اصلی و 10 پروژه پشتیبان آغاز شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در برنامه اول، آن دسته زیرساخت‌هایی که در روستاها فرسوده شده بود، مورد هدف قرار گرفت، از جمله بازسازی مراکز بهداشتی درمانی روستایی و خانه‌های بهداشت روستایی، تامین پزشک و ماما برای تیم‌های سلامت، تامین خودرو برای پزشکان و ارتقای تامین داروها و افزایش اقلام دارویی به 436 قلم، افزایش بهداشت دهان و دندان با احداث واحدهای دندان‌پزشکی و آزمایشگاه‌ها در روستاها.

سلمان‌زاده در خصوص برنامه دوم و سوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اظهار کرد: در این برنامه‌ها، خدمات نوین سلامت در خوزستان در 3 فاز مراقبت نوین اجرا می‌شود؛ در فاز اول ارائه خدمات نوین سلامت در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر، در فاز دوم در شهرهای 50 تا 500 هزار نفر و در فاز سوم در کلان‌شهر اهواز اجرایی خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در روستاها مراقبت‌های اولیه سلامت مانند واکسیناسیون، مراقبت دوران بارداری و مراقبت از کودکان به شکل فعال و با مراجعه بهورز به درب منازل، ارائه می‌شود ولی در شهر این روند از سوی مراکز بهداشتی فعال نبوده است؛ به همین دلیل برنامه طرح تحول در حوزه بهداشت در حاشیه شهرها و شهرها مورد هدف است و طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت به صورت فعال در شهرها و حاشیه شهرها اجرا خواهد شد.

وی از اجرای طرح تحول در حاشیه شهرها گفت: بیش از 110 نقطه حاشیه‌ای در استان شناسایی شده که از هر گونه خدمات بهداشتی محروم بوده‌اند. به منظور پوشش این مناطق به صورت فعال، در فاز نخست 66 پایگاه سلامت و 42 مرکز سلامت جامع طراحی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: هر کدام از این پایگاه‌های بهداشتی زیر نظر یک مرکز سلامت هستند. برای شهرها نیز به همین صورت طراحی شده است. برای اولین بار در کشور به دلیل اهمیت بیماری‌های غیرواگیر، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت و روان در مرکز سلامت مستقر خواهد شد.

وی با اشاره به بسته‌های خدمات سلامت گفت: بسته‌های خدماتی تغییر کرده است و به عنوان بسته‌های خدمتی نوین سلامت برای هر گروه متفاوت مانند بارداران، سالمندان و کودکان اجرا می‌شود.

سلمان‌زاده با اشاره به رونمایی از سه فاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در خوزستان در هفته آینده، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز تنها دانشگاه در کشور است که هر سه فاز را در هفته آینده اجرا خواهد کرد؛ زیرساخت‌ها و پایگاه‌های سلامت ساخته و آماده شده‌اند و بیش از 1300 نفر برای هر سه مرحله آموزش دیده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص لزوم افزایش شاخص‌های مرتبط با سلامت در بیماری‌های غیرواگیر گفت: متعهد هستیم یک سری تعهدهای ملی و بین‌المللی را انجام دهیم، از جمله این که تا سال 1404 باید 25 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم و بدین منظور باید 30 درصد مصرف نمک، 30 درصد مصرف سیگار و 25 درصد افزایش فشارخون کاهش یابد و هم‌چنین دیابت و چاقی را در سطح خود نگه داریم.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
طرح تحول سلامت بدون پشتوانه و گله های وزیر بهداشت