فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سید مهدی شجاعی برای نمایش «مهراوه عشق» نامه نوشت


به گزارش خبرگزاری فارس،پیش از شروع اجرا، یکی از بازیگران اصلی این اثر به روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به حضار از حضور «سیدمهدی شجاعی» نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته» که متن مهراوه عشق برگرفته از آن است در اولین اجرای این نمایش سخن گفت که به دلیل بیماری وی و عزیمت ناگزیر به خارج از کشور برای مداوا و درمان مقدور نشد اما سید مهدی شجاعی با نگارش و ارسال نامه‌ای به راشین امامی کارگردان این اثر نمایشی درباره ویژگی های اثر سخن گفت. بر همین اساس نامه وی برای حاضران قرائت و پس از آن با آرزوی سلامتی برای شجاعی اولین اجرای مهراوه عشق آغاز شد.

بر پایه این گزارش متن نامه نویسنده کتاب کشتی پهلو گرفته به این شرح است:

هنرمند ارجمند سرکار خانم راشین امامی

با سلام و آرزوی سلامتی و افزونی توفییقات

1- ابتدا سپاس و قدردانی ام را تقدیم حضورتان می کنم به خاطر زحمات بی شائبه و خستگی ناپذیرتان در این مسیر. چرا که در این آستان، هر تلاشی – فارغ از حصول به نتیجه- ارزشمند و ماجور است.

2- نیاز به گفتن نیست که تمایل قلبی من در مورد چنین موضوعاتی، محقق شدن و به نتیجه رسیدن است.

3- همچنان که حضورا عرض کردم شما در مسیر دشواری قدم گذاشته اید:

- انتقال مضامین بلند معرفتی با استفاده از عناصر غیر کلامی. مضامینی که کلام و کلمه هم با هم همه بضاعت و استطاعتشان  از عهده انتقال آن بر نمی آیند

حال اگر این کلام یا ادبیات بخواهد از صحنه بیرون برود و جای خود را به عناصر دیگر بسپارد آن عناصر باید به چنان منزلت یا گویایی و بلاغتی دست بیابند که در تعامل با مخاطب، همه رسالت های او را به سرانجام برسانند و تازه در این صورت، کار تازه ای نکرده اند و چیزی بر آن چه بوده نیفزوده اند. اگرچه این مرحله نیز خود کاری سترگ و ارزشمند است اما افق بلند تر و ارجمند تر آنجاست که عناصر دیگر دست به دست هم بدهند و  آنچه ادبیات از عهده انتقال آن بر نیامده به مخاطب منتقل کنند.

4- با این مقدمات به این نتیجه می توان رسید که نیل به همان مرحله اول هم- یعنی جایگزین عناصر دیگر به جای کلام و ادبیات- کار ساده ای نیست. کاری نیست که با دو – سه ماه اتود و تمرین بتوان به آن رسید و توقع موفقیت داشت.

به گمان من هر فصل از کتاب، یکسال کار دقیق و مستمر جمعی می طلبد تا به نقطه قابل ارائه ای جهت ارزیابی مخاطب برسد.

5- بنابر این پیشنهاد مشخص من این است که شما از این کتاب صرفنظر کنید و اگر اصرار بر بردن کاری با این سرعت و عجله بر روی صحنه دارید یک فرزا از فرازهای معرفتی آن حضرت را دستمایه و محور تلاش و تامل و تمرین و آزمون و خطا قرار دهید و توفیق آن را در تعامل با مخاطب بسنجید و بعد گام های بعدی را سنجیده تر از پیش یکی یکی بردارید.

همچنانکه عرض کردم همراهی در این مسیر- چه به عنوان مشاور و چه بدون هیچ عنوانی-  برای بنده اسباب افتخار است. (مقصودم از " در این مسیر" کنار گذاشتن کتاب و پرداختن به یک مضمون برای رسیدن به نشانه های مشترک و بهره بردن از عناصر غیر کلامی است)

6- و نکته آخر اینکه شرایط و محظوراتتان را درک می کنم.:اجرای کاری بر صحنه ای معین در تاریخی مشخص؛ و می فهمم که در چنین شرایطی حرف از اصول و مبانی و کار بنیادین و اساسی زدن چقدر مخل اعصاب و آسایش است. اما آنچه مرا به بیان این مطالب ، با همه دشواری اش، وادار می کند هدف مقدسی است که ما، من و شما و همه عزیزان دست اندر کار دنبال می کنیم و آن هدف مقدس را بر هر مصلحتی مقدم می شماریم.

با تجدید ارادت و آرزوی موفقیت

سید مهدی شجاعی

اضافه می شود: نمایش مهراوه عشق به مدت زمان 60 دقیقه از روز سه شنبه چهارم اسفندماه به مدت 15 شب،همه روزه ساعت 18 در تالار حافظ، واقع در خیابان حافظ- خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/KHW3MX


ویدیو مرتبط :
سید احمد خمینی چه نامه ای به آیت الله منتظری نوشت