از بين اين همه شرکت خودروسازي در جهان ؛ چرا «پژو»؟


تابناک/ به فاصله چندين ماه از شکل گيري کمپين تحريم خريد خودرو صفر و در حالي که بسياري از مسئولان بارها به اثرگذاري اين کمپين اذعان نموده‌اند، خودروسازان واکنشي نشان داده‌اند که حکايت از تداوم روند قبلي شان دارد!
پس از آنکه مذاکرات هسته‌اي به ثمر نشست و پذيرفته شدن شروطي از جمله لغو تحريم ها، مهر تأييد خورد، اتفاقي در بازار خودرو کشورمان رخ داد که براي مسئولان شوک برانگيز و براي مردم نويد بخش فرا رسيدن اتفاقاتي خوش بود اما به مرور به کلافي سردرگم منتج شد که کمتر کسي مي‌تواند پايان آن را حدس بزند.
ماجرا از يک کمپين شروع شد؛ کمپيني که به مدد فضاي مجازي به سرعت مشهور شد و اکنون بعيد است کسي درباره آن نشينده باشد چراکه اثرات آن به وضوح متجلي شده است؛ اثراتي که البته موقتي هستند و اگر از آن عبور نکنيم، مي‌تواند به لطماتي جبران ناپذير ختم شود و البته در اين مسير، مسئولان و خودروسازان نقشي اساسي ايفا مي‌کنند.

از همان روزهاي نخستين که اين کمپين آغاز به کار کرد و اسم و رسم يافت، فاکتور «کيفيت» بسيار مورد توجه همگان قرار داشت تا جايي که شبکه هاي اجتماعي پر شده بود از اشاره به آمار بالاي جان باختگان حوادث جاده اي در ايران و تصاوير قياس خودروهاي توليد داخل و برخي نمونه هاي خارجي که جز در کيفيت، در نرخ نيز تفاوت هاي آشکاري داشتند.

بدين ترتيب شاهد آن بوديم که برخي مسئولان هم با توجه به اين درخواست عمومي، از ضرورت افزايش کيفيت خودروهاي ساخت وطن گفتند و تأکيد کردند که بايد هرچه زودتر «کيفيت پايين» اين محصولات که نقيصه اي بزرگ و چشمگير به شمار مي‌آيد، رفع و رجوع شود و حتي شنيديم که مديرعامل يکي از خودروسازان بزرگ کشورمان در اين باره به مردم اطمينان داد.
بر اين اساس توقع مي‌رفت که گام نخست خودروسازان براي به دست آوردن سهم سابق خود از بازار و فروش محصولاتشان، تلاش در راستاي ارتقاي کيفيت محصولاتشان باشد و اين مهم را سرلوحه کارهاي خود قرار دهند؛ اما در مقام عمل اين گونه نشد و احتمالا در آينده نيز چنين اتفاقي رخ نخواهد داد، چراکه با دوپينگ دولتمردان و در نظر گرفتن تسهيلات ويژه فروش خودور، احتمالا مقاومت عمومي در مقابل خريد محصولات کم کيفيتِ خودروسازان داخلي تا حدودي شکسته خواهد شد و ضرورت ارتقا کيفيت، بار ديگر به خاطره ها خواهد پيوست.
اما از اين موضوع عجيب تر آنجاست که مي‌بينم يکي از دو خودروساز بزرگ وطني، فرصت برداشته شدن تحريم ها را مجالي براي ارتباط گيري با شريک تجاري سابق خود يافته و هر روز اخباري در اين باره منتشر مي‌شود که حکايت از چانه زني شديد ايشان با پژو، خودروساز مشهور فرانسوي دارد؛ همان شرکتي که با اعمال برخي تحريم هاي ظالمانه عليه کشورمان، جزو نخستين خارجي هايي بود که بازار ايران را ترک گفت و اکنون هم نه تنها از آن بابت ابراز ندامت نکرده، بلکه ظاهرا براي بازگشت به بازار ايران دست پيش را گرفته است!

اين در حالي است که مي‌دانيم با برچيده شدن تحريم ها، کشورمان به مراتب وضعيت بهتري حتي به نسبت چند سال پيش در بازارهاي جهاني خواهد يافت و از اين رو، مي‌توانيم روي همکاري با شرکت هاي بيشتري حساب باز کنيم، زيرا با توجه به نتيجه مذاکرات طولاني مدت، جهانيان دريافته‌اند تحريم ها عليه کشورمان غير منصفانه بوده است.
بنابراين، جا دارد از خودروسازان وطني بپرسيم چرا در چنين شرايطي، از ميان اين همه شرکت خودروسازي در جهان که بسياري شان از پژو خوشنام تر و چه بسا مقيدتر به قرارداد هستند، به سراغ اين شرکت فرانسوي رفته‌اند؟ آيا اين مذاکرات در راستاي منافع خودروسازان است يا مردمي که استحقاق محصولات با کيفيت تر و ارزان تر را دارند؟
اصلا چگونه است که هيچ خبري درباره مذاکره موازي خودروسازان با ديگر کمپاني هاي مشهور خودروسازي در جهان نمي‌شنويم تا دلخوش شويم که قرار است در سايه اين مذاکرات، بهترين اتفاق براي مشتريان ايراني رقم بخورد؟ آيا اين بي رغبتي از جانب خودروسازان وطني است يا غول هاي خودروسازي جهان که بارها از آمادگي شان براي حضور در بازار ايران افسانه ها شنيده‌ايم؟

همچنين جا دارد از مسئولان، به ويژه آنهايي که پيگر رفع تحريم خريد خودروهاي صفر بودند و دست آخر توانستند بسته ويژه اي براي اين امر تصويب کرده و تسهيلاتي بي سابقه به خريد خودرو اختصاص دهند، بپرسيم که نظرشان درباره مذاکره با پژو چيست؟ آيا نگران نيستند که به مانند دوران تحريم، خودروسازان وطني به ميل خود پيش رفته و مونتاژ کننده خودروهاي بي کيفيت چيني شوند يا در دام جديد امثال پژو گرفتار آيند که پيشتر ثابت کرده شريک مطمئني نيست؟ و آيا قصد ندارند حقوق مصرف کننده ايراني را مورد تأکيد قرار داده و براي مذاکره در صنعت خودرو، حد و حدود و دست کم الزامات حداقلي تعيين کنند؟!


ویدیو مرتبط :
پژو 508 - خودروی جدید شرکت پژو