کلکسیون هرباریوم استان زنجان با 5500 نمونه گیاهی


معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: خوشبختانه هم‌اکنون کلکسیون هرباریوم استان 5500 نمونه گیاهی دارد که 1100 گونه گیاهی را شامل می‌شود.

«احمد موسوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: هرباریوم‌ها، گنجینه و اسناد زیستی هستند که در پژوهش‌های مختلف علی‌الخصوص طرح‌های مربوط به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند، در واقع هرباریم مجموعه‌ای از گیاهان است که در یک منطقه جغرافیایی به شکل طبیعی شناسایی شده و یا برای کاشت سازش نشان داده‌اند.

این مسئول با تأکید بر این‌که هرباریوم‌ها تحت قوانین مشخصی نگهداری می‌شوند، ادامه داد: گونه‌های گیاهی موجود در این کلکسیون نقش مرجع را برای همه طرح‌های پژوهشی و آموزشی دانشمندان و دانشجویان استان ایفا کرده و در انتشار فلور نیز کاربردی اساسی دارد.

وی همچنین با اشاره به این‌که تبادل بین هرباریوم‌های مختلف دنیا و تلاقی بین گونه‌های مختلف، زمینه گستردگی نمونه‌های با ارزش گیاهی را فراهم می‌کند، افزود: شناسایی و جمع‌آوری هرباریوم گیاهی استان زنجان توسط مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی، از سال 74 و در دو فاز پنج‌ساله انجام شد. این در حالی است که اگر در طول انجام طرح‌های مختلف نمونه جدید شناسایی شود به مجموعه اضافه شده و مشخصات آن وارد لیست می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: هرباریوم‌ منبع علمی، دائمی و قابل دسترسی است که به گیاه‌شناسان امکان می‌دهد تا با مراجعه به نمونه‌های گیاهی موجود در این کلکسیون‌، اطلاعات لازم در خصوص عناصر پوشش گیاهی هر سرزمین را به آسانی به‌دست آورند.

به گزارش ایسنا، سابقه تأسیس هرباریوم‌ها در جهان به سده شانزدهم میلادی و زمانی می‌رسد که فردی ایتالیایی به نام لوکاگالینی به جمع‌آوری و خشک کردن نمونه‌های گیاهی مبادرت ورزید، در واقع اهمیت هر هرباریوم به نسبت تعداد نمونه‌های موجود در آن‌ها و وسعت مناطقی است که نمونه‌های گیاهی آن را در بر دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کمپ ترک اعتیاد نمونه در استان زنجان