فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گردشگری بستری برای توسعه همدان است


به گزارش ایرنا علی مالمیر روز یکشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر افزود: صنایع دستی نیز یکی از بخش های مهمی است که با سرمایه گذاری بسیار پایین، ایجاد فرصت های شغلی بسیار بالا و ارزش افزوده بالا می تواند در رشد و توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی استان نقش مهمی را ایفا کند.
وی با اشاره به شناسایی یک هزار و 800 اثر تاریخی و جاذبه طبیعی و گردشگری در استان همدان افزود: از این تعداد یک هزار اثر ثبت ملی شده و پایش دقیق آثار هنوز به طور کامل انجام نشده و برخی نقاط در سطح استان هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است.
مالمیر با بیان اینکه شهرهای جنوبی استان در دارا بودن آثار طبیعی و گردشگری پر ظرفیت هستند، بیان کرد: ملایر دارای آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری فوق العاده است که برخی آثار آن مانند تپه باستانی نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن ظرفیت جهانی شدن را دارند.
وی به فعالیت 118 رشته صنایع دستی در استان همدان اشاره کرد و گفت: منبت ملایر نیز همانند سفال لالجین از رشته های با ظرفیت بالا است و می تواند به عنوان یک برند تبدیل شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان افزود: در حال حاضر حدود 25 درصد معادل یک چهارم از کارگاه های صنایع دستی استان همدان در شهرستان ملایر است و 25 درصد از شاغلان این حوزه را به خود اختصاص داده است.
مالمیر ملایر را از شاخص ترین شهرهای استان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و اظهار کرد: امیدواریم این شهرستان بتواند صنعت گردشگری را به عنوان یک عامل پیش برنده استان رو به جلو حرکت دهد.
وی تاکید کرد: در این راستا باید تمرکز را در حوزه گردشگری از مرکز استان برداشته و بر اساس ظرفیت های موجود در شهرستان ها سرمایه گذاری کنیم.
وی ماندگار نبودن گردشگران را یکی از آسیب های گردشگری استان برشمرد و گفت: این در حالی است که توزیع سرمایه گذاری در شهرستان ها می تواند در ماندگاری گردشگران اثرگذار باشد و این یکی از راهکاری مهم و عادلانه است.
مالمیر در عین حال مبتنی بودن بر مزیت های بومی را از شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی تمام نهاده های استان همدان بومی است و مزیتی عمده برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعامل با خارج از کشور، جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی و استفاده از ظرفیت های تاریخی و طبیعی استان، بتوانیم سهم مناسبی از گردشگر خارجی را کسب کنیم که با حماسه دیپلماسی و اجرای برجام این فرصت فراهم شده است.
وی افزایش مشهود و ملموس دو و نیم برابری گردشگران خارجی از استان همدان در سال جاری را از برکات فضای ایجاد شده پس از برجام عنوان کرد و بیان داشت: امیدواریم این بستر و حمایتی که دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری دارد، بتواند زمینه توسعه استان و شهرستان ها را رقم بزند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان همچنین خواستار تشکیل انجمن های میراث فرهنگی در این شهرستان شد و گفت: این انجمن ها در شهرستان ملایر به ریاست فرماندار و در بخش ها باید هر چه باشتاب تشکیل شود که این امر در تشویق و ترغیب مردم برای حفظ و سیانت از میراث فرهنگی اثرگذار است.
مالمیر درباره حفظ و مرمت بازار ملایر نیز بیان کرد: چهار بازار همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان بافت تاریخی دارند که به شدت در معرض آسیب هستند و باید برای حفظ و مرمت آنها تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: باید در قالب طرح جامعی با همکاری دستگاه های مرتبط بحث ساماندهی و حفاظت از بازار ملایر در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: نیازمند این هستیم که طرح جامعی در کارگروه شهرستان مصوب شود و همه دستگاه ها بویژه ادارات خدمات رسان کمک کنند و میراث فرهنگی نیز با مشارکت بخش خصوصی در راستای مرمت بازار ملایر همکاری خواهد کرد.
شهرستان ملایر دارای 307 اثر تاریخی و طبیعی است و با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقی استان همدان واقع شده است.
7528/6993

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری و تاریخی همدان