محبوب
2 دقیقه پیش | امیت سرکیسیان، اولین شهید مدافع حرم ارامنه! / شایعه 0506این تصویر جعلی است و عکس اصلی مربوط به شهید مدافع حرم هادی شجاع در مشهد می باشدمتن و پاسخ شایعه |
2 دقیقه پیش | وقتی موبایل برای سلامت شما مفید می شود!!جریان سریع امور در دنیای امروز به حواسپرتی بیشتر و نداشتن وقتی برای آسودگی انجامیده است. در چنین شرایطی نیازهای بدن به آسانی فراموش میشود. خوشبختانه همان وسایلی که ... |
باربد بابایی: طرح «شب کوک» را قبل از راه اندازی «من و تو» به شبکه سه داده بودیم!
فردا/ «شب کوک» در نوروز امسال مخاطب فراوانی داشت و توانست رتبهی دوم پربینندهترین برنامهی سیما در ایام عید را از آن خود کند. اما بهرغم این استقبال، از هما روزهای اول پخش با انتقادات فراوانی نیز روبهرو شد. از کپی بودن «شبکوک» از برنامههای مشابه ماهوارهای تا سابقه اجرای مجری برنامه و تا بحثهای فقهی مربوط به موسیقی. به همین دلیل با «باربد بابایی»- کارگردان و مجری«شب کوک»- و «هادی دمیرچی» -تهیهکنندهی این برنامه- به گفتگو نشستیم تا دربارهی تمام این حواشی با آنها صحبت کنیم. گفتگویی صریح و شفاف از محمد رضا تاجداری در سایت سوره سینما که خواندن آن خالی از لطف نیست!
ارائه طرح «شبککوک» حتی قبل از راه اندازی من و تو!
به عنوان سئوال اول، انتقادی را مطرح میکنم که تا به حال هم پاسخ درستی به آن داده نشده است. اینکه آیا «شبکوک» به این دلیل توسط صدا و سیما ساخته شد تا تلویزیون هم یک «آکادمی گوگوش» داشته باشد؟
بابایی: این سئوال را باید از مدیران صدا و سیما بپرسید، چون ما در بُعد کلان قضیه که نمیدانیم چه اتفاقاتی افتاده است، اما آنچه که از طرف خودمان میتوانم بگویم این است که ما این طرح را چند سال پیش به شبکه ۳ پیشنهاد دادیم. دقیقاً سال ۱۳۸۷ بود. در آن سال شبکههای ماهوارهای به این تعداد فعال نبودند و برای برنامهای هم که اشاره کردید، هنوز شبکهاش راهاندازی نشده بود. در آن زمان ضرورت راهاندازی برنامهای دربارهی خوانندگی در صدا و سیما احساس نمیشد. واقعیت این است که این نوع مسابقات در تمام دنیا اجرا میشوند. بعضی از آنها آکادمی هستند، به این معنا که از همان پلهی اول با شرکتکنندگانشان به صورت آکادمیک تمرین میکنند. بعضیها فقط Talent Show هستند، یعنی فقط استعدادیابی میکنند. برنامهی ما در واقع اصلاً آکادمی نیست، بلکه Talent Show است که فارسی آن میشود استعدادیابی خوانندگی. طرحی که از سال ۱۳۸۷ در زونکن شبکه ۳ موجود است.
سال ۹۰؛ شبکه نسیم!
آن طرح هم از شما بود؟
بابایی: بله، آن موقع شبکه ۳ احساس نمیکرد باید چنین چیزی را داشته باشد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به شبکه نسیم رسیدیم. در سال ۱۳۹۰ وقتی من و آقای دمیرچی برای ارائهی این طرح به سراغ «شبکه نسیم» رفتیم، به ما گفتند یک برنامهی آنالیزی راجع به موسیقی بسازید که در حوزهی ترانه، آهنگسازی و… تحلیلی کند و بین آنها هم آهنگهایی را که مردم به صورت پیامکی درخواست میکنند پخش کنید.
آیا واقعاً جای خالی یک برنامه موسیقایی در تلویزیون ما احساس نمیشد؟
و بدین ترتیب سری اول برنامهی «شبکوک» ساخته شد.
بابایی: بله، ما ۱۶۸ قسمت با آن عنوان رفتیم. به امید اینکه این برنامه را بتوانیم انجام بدهیم.
در سری اول انتقادی مبنی بر اینکه برنامهی شما شبیه برنامههای خارجی و کپی آنها است وجود نداشت.
بابایی: نکتهی جالبی را دربارهی این موضوع برایتان بگویم، چون بیشتر بحث رسانهها و مطبوعات دربارهی برنامه «شبکوک»، شباهتهایش با برنامههای مشابه خارجی است که شما هم اشاره کردید. هر مسابقهای یکسری ملزومات دارد. یعنی مسابقه فوتبال، مسابقه آشپزی، مسابقه قویترین مردان و… به ابزار خاص خودش نیاز دارد. یک مسابقه، داور، بازیکن و شرکتکننده دارد و رأی صادر میشود و این شرکتکنندهها با هم رقابت میکنند. سئوالام این است که ما میخواستیم یک مسابقه خوانندگی در کشورمان که ۸۰ میلیون جمعیت دارد برگزار کنیم. جمعیتی که بیش از نیمی از آن جوان هستند و علاقمند به موسیقی هم خیلی زیاد است و اکثراً هم راه را گم میکنند و پولشان را هدر میدهند یا در شرایط بدی این تجربه را از سر میگذرانند. به نظر شما چه باید میکردیم؟ آیا باید از داور استفاده نمیکردیم که شبیه کسی نشود؟ آیا باید جای شرکتکننده را با داور عوض میکردیم و داور میخواند و شرکتکننده نظر میداد که بگویید برنامه مال خودمان شده است؟ یکسری اصطلاحات در موسیقی ثابت است، مثلاً کوک، لحن، رنگ و… این یک مسابقه خوانندگی است. اینکه اینقدر توسط مطبوعات تلاش میشود ما را روبروی این ماجرا قرار بدهند، برای ما هم جای تعجب دارد، برای اینکه آیا واقعاً جای خالی یک برنامه موسیقایی در صدا و سیمای ما احساس نمیشد؟
چرا شب کوک چهار داوره شد؟
این نکتهای که میگویید درست است، ولی انتقادی که وجود دارد این است که «آکادمی گوگوش» با سه داور راه افتاد و «شبکوک» هم در ابتدا سه داور داشت. بعد «استیج» با چهار داور آمد و «شبکوک» هم چهار داوره شد. همچنین در «استیج» داورها با شرکتکنندهها تمرین میکردند، «شبکوک» هم عیناً همین کار را کرد.
بابایی: اولاً ما با سه داور شروع کردیم و اصلاً هم قرار نبود چهار داور شود. این قسمت را مردم نمیدانند. یکی از دفاتری که باید با آن ارتباط برقرار میکردیم، دفتر محترم موسیقی سازمان بود و طبیعتاً آثاری که ما در «شبکوک» اجرا میکنیم باید مورد تأیید این دفتر باشد. ما سر این مقوله برای اینکه به چالش برنخوریم و یکموقع از خطوط خارج نشویم، خودمان از دفتر محترم موسیقی درخواست کردیم به ما کارشناس بدهد که سر صحنه باشد و در لحظه، اگر قرار شد کاری را اجرا کنیم و فرصت بوروکراسی اداری را نداشتیم، این کارشناس نمایندهی دفتر موسیقی باشد و همانجا تصمیم بگیرد. نمایندهی دفتر موسیقی قرار بود بیاید و به عنوان ناظر در صحنه حضور داشته باشد. وقتی سازمان آقای «فرهاد برنجان» را معرفی کرد، دیدیم ایشان ۲۵ سال است در حوزهی موسیقی فعالیت میکند، مؤلف کتاب آهنگسازی است. ما دیدیم ایشان قابلیتهایی که جلوی دوربین بیاید را دارد. پس چرا به عنوان ناظر بنشیند؟ بیاید و به عنوان داور حضور یابد.
این استاندارد همهجای دنیاست، چرا فقط با یک برنامه خاص مقایسه میشویم؟
یعنی آقای برنجان از طرف صدا و سیما معرفی شد، ولی شما ایشان را به عنوان داور انتخاب کردید؟
بابایی: بله، گفتیم اگر ایشان اینقدر توانایی دارد، چرا کمک نکند و بار فنی برنامه ما بالاتر نرود؟ راجع به تمرین هم عرض میکنم. در فینال چیزی نزدیک به ۱۰۰ جلسه داشتیم که در ۸۰ قسمت آن چیزی به معنای تمرین وجود نداشت. فقط پانزده قسمت پایانی ما تمرین داشت. دلیلاش هم این است که داوران ما در مرحلهی فینال تصمیم گرفتند برای اینکه فینال جذابتری داشته باشیم، یکسری تکنیکها را روی آهنگهایی که انتخاب میشوند، به شرکتکنندگان یاد بدهند و مردم از آن خواننده در مرحله فینال همان چیزی را نبینند که دو مرحلهی قبل هم دیده بودند و پیشرفتی را در شرکتکنندگان ببینند. از این گذشته در تمام دنیا این نوع مسابقات از همین مراحل و استانداردها پیروی میکنند و ربطی به یک برنامه یا شبکهی خاص ندارد. در همه اروپا و در همه کشورهای آسیایی، عربی، ترکیه و… این مراحل اتفاق میافتند. عجیب است که چطور ما فقط با یک شبکه یا یک برنامه خاص مقایسه میشویم؟ از این دست برنامهها حتماً در شبکههای اروپایی و آسیایی دیدهاید.
چرا کسی ویژگیهای خاص ما را نمیبیند؟
من هم این انتقاد که «شب کوک» کپی برنامههای خارجی است و به همین دلیل برنامهی خوبی نیست را قبول ندارم. اما «شب کوک» چه ویژگیهایی دارد که مختص خودش باشد و در سایر برنامههای مشابه خارجی وجود نداشته باشد؟
بابایی: بیشتر یکجور شیطنت است. نظر ما این است که یک مسابقه خوانندگی داشته باشیم که استعدادها در آن دیده شوند و در راهی هم که داریم میرویم، یکسری کارها هم باید انجام شوند. در مسابقه فوتبال نمیشود گفت فوتبال را چون انگلیسیها اختراع کردهاند، پس ما بهجای گل زدن به حریف بیاییم بازی را ایرانیزه کنیم و به خودمان گل بزنیم! اتفاقاً «شبکوک» کاملاً ایرانیزه است. شوخی و فانتزیای که در برنامه جریان دارد، در هیچیک از برنامههای مشابه در دنیا وجود ندارد. ما مسابقه پیام کوتاهی داریم که در کل رسانه ملی منحصر به فرد است. ما سئوال را میگوییم و پاسخاش را هم میدهیم. اصلاً تا به حال چنین چیزی در رسانه ملی نداشتهایم. نوع رأی دادن داورهای ما به شکل کارتهای سبز، قرمز و زرد است، در حالی که در دنیا کسی به کسی کارت نمیدهد و فقط میگویند آری یا نه و آیا آن فرد میماند یا میرود. نوع اتفاقی که بین تماشاچیها و من که روی صحنه هستم و داورها میافتد و چالشی که با هم داریم، فقط مال خودمان است. اینکه چیزی را میگویم و آنها تکرار میکنند یا بده بستانهایی که در خندهها و شوخیهایمان داریم و از این دست اتفاقاتی که مال خودمان هست، خیلی زیاد داریم. حالا دوستان ما این را نمیبینند و بعد میآیند و میگویند چرا تمرین کردید؟ طبیعی است، چون مسابقه مو
ویدیو مرتبط :
برنامه شب کوک شبکه نسیم-5