گزارش آسوشیتدپرس از رزمایش بسیج


به گزارش مشرق، روز گذشته رزمایش بزرگ الی بیت المقدس بسیج با همکاری نیروهای زمینی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوالی قم برگزار شد.

در این رزمایش بزرگ که 120 گردان بسیج و جنگنده‌ها، بالگردها و پهپادهای نیروی هوافضای سپاه نیز شرکت داشتند، ماکتی از مسجد قبه‌الصخره بعنوان نماد قدس در کوه تهیه شده بود و یگان‌های شرکت کننده اقدام به آزادسازی آن کردند.

برگزاری این رزمایش بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشت و خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران به قلم علی اکبر دارینی به آن پرداخت که برخی از محورهای آن را به نقل از واحد مرکزی خبر در ادامه می‌خوانید.

در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: «هزاران نیروی شبه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با برگزاری رزمایشی، خارج کردن کنترل مسجد الاقصی واقع در بیت المقدس را از دست اسرائیل، شبیه سازی کردند. رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه گزارش دادند نیروها در این مانور، به ماکت مسجد حمله و آن را «آزاد کردند».

در بخش دیگر این گزارش تصریح شده است: «120 گردان از بسیج، واحد شبه نظامی سپاه، در رزمایش روز جمعه بیرون شهر مقدس قم در مرکز ایران مشارکت داشتند. این عملیات نمادین مورد پشتیبانی هواپیماهای توکانو، پهپادها و بالگردهای سپاه بود که مواضع دشمن فرضی را بمباران کردند و سپس نیروهای زمینی، ماکت مسجد را که بالای یک کوه ساخته شده بود، تصرف کردند.»

آسوشیتدپرس همچنین در این گزارش اعلام کرد: «تصاویر رسمی نشان می‌دهد یکی از نیروها به بالای گنبد رفته است و یک پرچم ایران و یک پرچم سرخ رنگ را که نماد شهادت است، تکان می‌دهد. این مکان که در بالای تپه واقع شده و برای یهودیان و مسلمانان مقدس است، محور چندین هفته درگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها بوده است.»

در این گزارش آمده است: «مسلمانان این مکان را حرم شریف می خوانند و این مسجد سومین مکان مقدس مسلمانان پس از مکه و مدینه در عربستان سعودی است. یهودیان نیز این مکان را معبد سلیمان که مقدس ترین مکان آنها است، می خوانند.»

A.P در گزارش خود می‌افزاید: «دور تازه ناآرامی‌ها تا حدی به علت این شایعات بود که اسرائیل برای تصرف این مکان توطئه می‌کند، اتهامی که اسرائیل آن را به شدت رد می‌کند. درگیری‌ها در مقابل این مسجد در ماه سپتامبر آغاز شد و به سرعت در سراسر اسرائیل و به داخل کرانه باختری و نوار غزه گسترش یافت.»

آسوشیتدپرس در بخشی از این گزارش مطرح کرد: «سردار امیرعلی حاجی زاده، که فرماندهی نیروی هوافضای سپاه را برعهده دارد، اعلام کرد نیروهایش در این رزمایش، از پهپادهای شاهد-121 استفاده کردند. این پهپاد، که در سال 2013 رونمایی شد، بردی یک هزار و 700 کیلومتری دارد، از توانایی 24 ساعت پرواز بی وقفه برخوردار است و می تواند هشت بمب یا موشک را حمل کند.»

(توضیح: خبرگزاری آسوشیتدپرس اشتباها مشخصات پهپاد شاهد-129 را برای پهپاد شاهد-121 به کار برده است.)

آسوشیتدپرس اعلام کرده است: «با این حال، به نظر می آید این مانور اقدامی عمدتا نمایشی باشد. فرماندهان ایرانی اعلام نکرده‌اند چگونه می‌توانند تعداد زیادی نیرو را علیه اسرائیل مستقر کنند که یک هزار و 600 کیلومتر با ایران فاصله دارد، یا اینکه چگونه می‌خواهند بر ارتش قدرتمند و از لحاظ فناوری پیشرفته اسرائیل چیره شوند.»

در پایان این گزارش آمده است: «ایران، دشمن اصلی اسرائیل، اغلب با فلسطینی ها ابراز همبستگی و هر سال در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان، مراسم سالانه «روز قدس» برگزار می‌کند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، خواستار نابودی آن شده است و از مبارزان مخالف اسرائیل در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کند.»


ویدیو مرتبط :
گزارش آسوشیتدپرس از مانور موشکی ایران