حدود 70 درصد دروس دانشگاه‌های کشور مباحث نظری است


رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با تأکید بر این‌ که مهم‌ترین هدف برنامه‌های پژوهشی، نزدیک شدن به پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای کشور است، گفت: با این‌ حال به‌ نظر می‌رسد تا به امروز نتوانسته‌ایم به این مهم دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، مهدی عباسی در جلسه کمیته دانشجویی ستاد هفته پژوهش و فناوری زنجان که با حضور دانشجویان پژوهشگر استان و به میزبانی سالن جلسات شهید شهریاری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با بیان این‌ که نزدیک شدن به پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای کشور از اولویت‌ها است، یادآور شد: متأسفانه علی‌رغم تعیین چنین هدفی تاکنون به این مهم دست نیافته‌ایم و به نظر می‌رسد یکی از عوامل این ناکامی، نوع دانشگاه‌ها است.

وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که حدود 70 درصد دروس دانشگاه‌های کشور مربوط به مباحث نظری است و گروه کثیری از جوانان بدون کسب مهارت تنها برای کسب مدرک دانشگاهی این دوره را سپری می‌کنند.

این مسؤول تصریح کرد: گروهی دیگر از دانشگاه‌ها وارد مباحث جدیدی شده و فعالیت اصلی خود را بر مبنای برنامه‌های پژوهشی قرار داده‌اند یعنی پایه مباحث پژوهشی را در کنار امور نظری انجام می‌دهند این در حالی است که نحوه مدیریت هر دو شیوه در دانشگاه‌های ایران روشی منسوخ شده در دنیا است چرا که امروزه دانشگاه‌های دنیا در حال حرکت به سوی دانشگاه‌های کارآفرین است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان ادامه داد: برای رسیدن به خروجی‌های مطلوب در دانشگاه و جامعه رعایت مواردی همچون تقویت اراده و اعتماد به نفس دانشجویان، ایجاد خودباوری در بین آنان، افزایش قدرت ریسک‌پذیری و در نهایت حضور مستقیم جوانان و دانشجویان در بطن جامعه به دلیل دست و پنجه نرم کردن آنان به طور مستقیم با مشکلات واقعی جامعه، باید مدنظر قرار گیرد.

وی، مهم‌ترین مشکل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را اشتغال آنان پس از فراغت از تحصیل عنوان کرد و یادآور شد: افرادی که وارد فضای دانشگاهی می‌شوند به دنبال مهارت‌آموزی هستند تا در آینده بتوانند برای خود، کاری بیابند که این امر در بخش‌هایی محقق نشده است که باید به دنبال رفع آن بود.

عباسی افزود: با اهتمام به این موضوع، جهاددانشگاهی استان زنجان در صدد است با تشکیل نخستین کارگروه دانشجویی دانشگاه‌های استان که در آن از دانشجویان پژوهشگر و علمی بهره جسته است، حضور این قشر را در طرح‌های پژوهشی و علمی طی هفته پژوهش و یا سال‌های پیش‌رو پررنگ‌تر از گذشته برگزار کند.

به گزارش ایسنا، جهاددانشگاهی زنجان به‌ عنوان دبیرخانه کمیته دانشجویی هفته پژوهش و فناوری استان در سال‌ جاری انتخاب شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
چگونه 70 درصد قاچاق از مسیرهای قانونی وارد کشور می‌شود؟