فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



صدای كتاب را از شهر آفتاب بشنوید


در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران رسانه های مكتوب و تصویری برای پوشش اخبار این رویداد مهم حوزه كتاب تلاش می كنند. صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه صداوسیمای ایرنا برنامه های این رادیو را در آستانه برگزاری نمایشگاه كتاب تشریح كرد.
وی در مورد برنامه های این رادیو همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت: شبكه رادیویی فرهنگ طبق سنت هیجده ساله خود برنامه زنده برای اجرا در محل برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران طراحی كرده است.
وی اظهار كرد برنامه با نام «صدای كتاب» همزمان با برگزاری نمایشگاه كتاب از 15 تا 25 اردیبهشت هر روز از ساعت 16 تا 18 با رویكرد اطلاع رسانی - تحلیلی و با حضور جمعی از متولیان برگزاری نمایشگاه، نویسندگان و دیگر تولیدكنندگان كتاب، میهمانان خارجی نمایشگاه و بازدیدكنندگان پخش خواهد شد.
رحمانی در ادامه به اهمیت برگزاری نمایشگاه كتاب اشاره كرد و معتقد است كه نمایشگاه كتاب در افزایش سرانه مطالعه كشور تاثیر دارد و از این طریق می توان كتاب را در سبد كالاهای خانواده ایرانی قرار داد.
وی در مورد تأثیر نمایشگاه كتاب در بهبود فرهنگ مطالعه و كتابخوانی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران یكی از بزرگ ترین رویدادهای فرهنگی كشور است؛ زیرا این نمایشگاه هر ساله برگزار می‌شود و از طریق آن می توان سرانه مطالعه را تغییر داد و كتاب را به سبد كالاهای مورد نیاز خانواده‌های ایرانی وارد كرد.
مدیر رادیو فرهنگ معتقد است: برگزاری نمایشگاه‌های كتاب برای كسانی كه می خواهند در كمترین فرصت و مستقیم به كتاب‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نظر دست یافته یا از آخرین كتاب‌های منتشر شده در حوزه‌های تخصصی اطلاع یابند راهكار مناسبی است؛ به خصوص تاثیر بسزایی در جذب كودكان و نوجوانان به كتاب و كتابخوانی دارد.
رحمانیان افزود: صدای كتاب با گزارش های زنده و تولیدی، نمای كاملی از نمایشگاه را برای مخاطبان برنامه ترسیم خواهد كرد. همچنین بخش معرفی تازه های نشر، خرید كتاب را برای بازدیدكنندگان آسان تر می كند. دیدار با برنامه سازان شبكه فرهنگ و كارشناسان فرهنگی از دیگر برنامه های غرفه شبكه فرهنگ است.
وی همچنین در مورد نقش رادیو در افزایش میزان مطالعه در جامعه گفت: رادیو رسانة كتاب است؛ زیرا با كتاب پیوندی ذاتی دارد. گفتار رادیویی در درون خود همان خواندن سطرهای كتاب را تداعی می كند؛ گویی نویسنده كتاب، اثر خویش را با صدای بلند می خواند.
رحمانیان افزود: ویژگی های مشترك رادیو و كتاب از جمله خیال انگیزی، انتخابی بودن، نداشتن محدودیت زمانی و مكانی، نوشتار محور بودن و خاصیت تعاملی هر دو باعث شده كتاب جایگاه خود را در رسانه رادیو به عنوان قدیمی ترین رسانه صوتی پیدا كند و رادیو توانسته با بهره گیری از این ویژگی های مشترك و افزایش برنامه های كتاب محور، زمینه رشد و گسترش فرهنگ مطالعه را فراهم آورد.
مدیر رادیو فرهنگ، گفت: صدا و سیما فعالیت در زمینه كتاب را یك وظیفه و رسالت فرهنگی برای خود می داند و نه فقط یك موضوع ساده و عمومی. صداوسیما در كشور ما به لحاظ اهمیت امر فرهنگ و تلاش مسئولان و اركان جامعه برای بسط و توسعه دانش عمومی، به كتاب همچون موضوعی با ویژگی های بی همتا نگاه می كند. بنابراین وجه آموزشی، ترویجی و اخلاق اجتماعی برای رسانه ملی درباره كتاب مهم تر از دیگر جنبه هاست.
ضمن اینكه گروه های چهارگانه شبكه فرهنگ مأموریت های معین و مشخصی در حوزه فرهنگ دارند. از این میان گروه كتاب شبكه فرهنگ با ساخت 20 ساعت برنامه در هفته به شكل متمركز به مقوله ترویج فرهنگ كتابخوانی و معرفی تازه های نشر كشور و گفت وگو با پدیدآورندگان كتاب (نویسندگان، مترجمان و ویراستاران و ..) می پردازد.
در این گروه با ساخت 17 عنوان برنامه، بسیاری از مباحث حوزه كتاب و كتابخوانی برای گروه های مختلف جامعه در سطوح مختلف طرح و با حضور كارشناسان نخبه هر حوزه بحث، بررسی، تحلیل و نقد می شود.
كودكان و نوجوانان در این برنامه سازی ها با طبقه بندی محتوایی گوناگون، سهم بسزایی دارند، تا جایی كه حتی در ساخت برنامه هایی با موضوع معرفی كتاب كودك، از كودكان و نوجوانان استفاده می شود و آنان بخش هایی را اجرا و اطلاع رسانی می كنند.
فراهنگ**9157 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ذره و آفتاب شهر باران با صدای محمدرضا علیمردانی