رسایی:روحانی هم به اندازه زیباکلام ازبرجام حمایت نکرد/زیباکلام:آمریکاستیزی هدف انقلاب نبود


این فعال اصلاح طلب افزود: در آن مقطع چون انقلاب شده بود و جامعه ایران جامعه‌ای انقلابی بود، بسیاری از فعالان سیاسی و دانشجویان به دلیل عدم وجود توسعه سیاسی فکر می‌کردند که مهمترین مسئه این است که قطار آمریکاستیزی که راه افتاده را پر شتاب‌تر جلو ببرد.

زیباکلام تصریح کرد: تنها کسی که در دهه 60 درد دموکراسی، آزادی، حقوق بشر را داشت، بازرگان بود که با تمام وجود با اشغال سفارت آمریکا مخالفت کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 13 آبان سال 58 که سفارت اشغال شد، همزمان با ماه محرم بود، گفت: در آن زمان دسته‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی جلوی سفارت آمریکا می‌رفتند و عزاداری می‌کردند لذا اگر کسی از کشور دیگری می‌آمد، فکر می‌کرد که سفارت آمریکا مکان مقدسی برای شیعیان است که همه آنجا جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

زیباکلام تصریح کرد: در آن مقطع نه تنها دانشجویان مسلمان خط امام، بلکه حزب جمهوری اسلامی، روحانیت مبارز، مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی، حزب توده، گروه پیکار هیچ‌کدام برای دموکراسی ارزشی قائل نبودند.

وی در ادامه گفت: باید کسانی که در دهه 60 ارزشی برای حاکمیت قانون  انتخابات آزاد قائل نمی‌شدند، از نظر سیاسی رشد می‌کردند و بلاهای زیادی سرشان می‌آمد تا به مفاهیمی همچون حاکمیت قانون که امروز مطرح می‌شود، برسند.

این کارشناس سیاسی گفت: در دهه 60 که چشم چپ به چشم راست اعتماد نمی‌کرد و ممکن بود چشم راست عضو سازمان مجاهدین باشد، افرادی مانند ابراهیم عسگرزاده که مسئول حفاظت سپاه بود، نگهداری از آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور آن دوران را برعهده داشت.

وی افزود: شخصی که در آن دوران با اسلحه مدام  بالای سر رئیس جمهور بود، در اواخر دهه 60 و اوایل 70 برای شرکت در انتخابات رد صلاحیت می‌شود و گزینش هم صلاحیت وی در خصوص استخدام در وزارت علوم را رد می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: درست است که ما در دهه 60 علیه شاه و حکومت استبدادی مبارزه کردیم ولی ما در آن دوران با این ارزش‌ها آشنا نبودیم  و در دوران بعد با تحولات فکری مواجه شدیم و این تحول شامل افرادی مانند رئیس دولت اصلاحات، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری هم شد، بجز گروه محدودی که به واسطه مناسبات قدرت باید به آمریکا ستیزی ادامه دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسایی در ادامه این نشست خبری به برخی از تناقضات در اظهارات زیباکلام اشاره کرد و گفت: کسی که در سال 58 مقاله‌ای با نام "بعد از شاه نوبت آمریکاست" می‌نویسد، اینک مخالف حرف‌های خود است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از کجا معلوم دو سال دیگر زیباکلام از حرفهای خود پشیمان نشود، گفت: او آنقدر از برجام دفاع کرد که خود دکتر روحانی که بانی اصلی برجام بود، از آن دفاع نکرد.

وی در ادامه با اشاره به سکوت حضرت امام (ره) در روزهای اول اشغال سفارت توسط دانشجویان اظهارداشت: در آن مقطع چون چندین بار مارکسیست‌ها قصد تسخیر لانه جاسوسی را داشتند، باید دقیقا شناسایی می‌شد که گروه‌های چپ مارکسیست در بین دانشجویان حضور دارند یا خیر و چون حضرت امام (ره) در این موضوع تردید داشتند که بیم توطئه نباشد، لذا چند روز سکوت کردند.

رسایی افزود: بعد از انقلاب عده‌ای معتقد بودند که این انقلاب از طرف شوروی حمایت می‌شود که  انجمن حجتیه از همین افراد بودند. به نظر من آقای زیبا کلام هیچ سنخیتی با انقلاب ما ندارد، این آقا آمریکا و اسرائیل را قبول دارد و چکمه رضا شاه را می‌بوسد به نظر من وی مصداق بارز یک خودباخته است.

** زیباکلام: نفوذ فقط و فقط برای مخاطبین داخل ایران است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زیبا کلام پس از اظهارات رسایی گفت: امروز که بحث نفوذ مطرح است لازم است یادآوری کنم قبل از نفوذ، مسئله جنگ نرم مطرح بود، قبل از آن مسئله فتنه بود و قبل از آن هم انقلاب مخملی؛ هر روز موضوعی از سوی نظام مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان اجرای توافق وین دیدیم که تندروهای آمریکا چگونه مخالف آن بودند، کنگره آمریکا در مقابل شاخته زیتون دولت جدید ایران عکس‌العمل خوبی نشان داد و قدمی روبه جلو برداشت در حالی که تندروهای ایران گفتند که ما فقط در مورد هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. در همین اوضاع بود که خبر رسید آمریکا از ظریف برای مذاکره در مسئله سوریه دعوت بعمل آورده است پس هنوز برجام تصویب نشده و ما شروع به مذاکره با آمریکا کردیم.

زیباکلام تصریح کرد: نفوذ دقیقا اینجا مطرح شد، ایران که دید توافق هسته‌ای وجه بد آمریکا را کمی تلطیف کرده و بعد از آن هم توافق سوریه باعث بهبود روابط شد، پس به نظر می رسد که اساسا مطرح شدن نفوذ فقط و فقط برای مخاطبین داخل ایران است، به نظر این افراد نقشه آنها برای ایران بعد از مهر 94 که پسابرجام است ساخته و پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه این اظهارات مطرح می‌شود تا تنور آمریکاستیزی داغ باشد و حرارت داشته باشد، تصریح کرد: 36سال است که بر طبل آمریکاستیزی می‌کوبیم و حال به مردم چه باید بگوییم؟ بگوییم که می‌توانیم با آمریکا حداقل رابطه‌ای را داشته باشیم؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: مسلم است که نمی‌توانیم چنین اظهاراتی را مطرح کنیم بنابراین از زیر سنگ و دل خاک هم که شده یک چیزی را می‌کَنیم و بیرون می‌آوریم تا مسئله آمریکاستیزی حفظ شود.

زیبا کلام با بیان اینکه 6 ماه یا یک سال دیگر بحث سلطه فرهنگی را مطرح می‌کنند، اظهار داشت: بعد از این، روزنامه‌ها راه می‌افتند که آمریکا در جنگ نرم، شبیخون و نفوذ در مقابل ایران ناموفق بود و حالا سراغ سلطه فرهنگی رفته است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بازی آمریکاستیزی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد برای اینکه ثابت شود که ما با آمریکا دشمن هستیم.

زیبا کلام با بیان اینکه رسایی در اظهاراتش گفت که مردم ایران هم آمریکاستیزی و مبارزه و ضدیت با آمریکا را خواستار بودند، گفت: امام خمینی(ره) وقتی که به کشور آمدند در بهشت زهرا نطقی تاریخی کردند که جمله ایشان هیچ وقت دیگر پخش نشد، امام در آن نطق تاریخی گفتند به فرض که پدران ما موافق سلطنت بودند به آن رأی دادند ما چه گناهی کردیم که نسل‌های بعدی هستیم.

وی در واکنش به اظهارات رسایی مبنی بر اینکه زیبا کلام که خود موافق آمریکاست چرا به فاصله یک سال بعد از پیروزی انقلاب یعنی در سال 58 مقاله‌ای تحت عنوان "بعد از شاه نوبت آمریکا است" در روزنامه کیهان نوشته است، تأکید کرد: من آنچه را که در این مقاله مطرح کردم یک موج بود و این موج متأثر از جریان مارکسیسم بود و به تدریج بود که به جای امپریالیسم آمریکا، آمریکاستیزی و استکبارستیزی آمد.

زیبا کلام تصریح کرد: مردم ایران در دوازدهم فروردین 58 یعنی زمانی که رفراندوم شد و 98.5 درصد به جمهوری اسلامی ایران آری گفتند به نظر من به یک سوال دیگر هم جواب دادند که آمریکاستیزی و دشمنی با آمریکا آری یا نه و همین 98.5 درصد به آن آری گفتند.

** زیباکلام: در یک نظرسنجی معلوم شود که ما باید تحت هر شرایطی با آمریکا در ستیز باشیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نزدیک 4 دهه از انقلاب گذشته است، گفت: من ابداً نمی‌گویم بیاییم و در مورد آمریکا رفراندوم کنیم بلکه یک نظر سنجی ساده کنیم که چند درصد از اقشار و لایه‌های تحصیلکرده، دانشجویان و نویسندگان ایران می‌گویند که آمریکاستیزی از نان شب واجب‌تر است و ما تحت هر شرایطی با آمریکا در ستیز باشیم.

وی افزود: من حتی معتقدم که خیلی از روستاییان، حاشیه نشینان و زحمت‌کشان کشورمان رأی بدهند و بگویند که با آمریکاستیزی مخالفیم چه برسد به اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه.

زیبا کلام با تأکید بر اینکه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم پس باید  ببینیم که دید دانشجویان چگونه است، اظهار داشت: شما یک عده بسیجی را برای خودتان جمع می‌کنید که یا واقعا اعتقاد دارند و یا اینکه نه پس فردا می‌خواهند فارغ‌التحصیل شوند و دنبال سفارشی برای استخدام هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: این افراد چند درصد هستند؟ فرض کنید که همه این بسیجی ها قلباً ضد آمریکا هستند و مسئله آمریکا و دیگر مسائل مطرح نیست در این شرایط هم نهایتا 5 الی 10 درصد جامعه در این قشر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: یک نظرسنجی از اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه بکنید و ببنید که آیا الان هم مثل سال 58، 98.5 درصد می‌گویند که ما با آ‌مریکا باید در ستیز و جنگ باشیم!

** زیباکلام: 80 درصد جامعه ایران امروز در آبان 94 با آمریکاستیزی مخالفت کنند

زیبا کلام تصریح کرد: من تاکنون در این باره نظرسنجی نکردم ولی همینطور که به محیط اطرافم نگاه می‌کنم اگر بیشتر از 80 درصد جامعه ایران امروز در آبان 94 با آمریکاستیزی مخالفت کنند و به دشمنی با آمریکا نه بگویند، من خیلی متعجب و شگفت‌زده نمی‌شوم.

وی اظهار داشت: وقتی شما با کشور دیگری به اسم آمریکا اعلان جنگ غیررسمی می‌کنید و می‌گویید باید با این کشور مبارزه کرد، من نمی‌دانم که از آن کشور چه انتظاری دارید؟ آیا انتظار دارید برای شما نامه عاشقانه بنویسند و یا دسته گل بفرستند؟!

زیبا کلام گفت: وقتی شما مستقیم و غیرمستقیم در انفجاراتی دست داشتید که سربازان آن کشور را از بین بردید، انتظار دارید که چطور با شما رفتار شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی که رسایی از وی داشت مبنی بر اینکه آیا آمریکا دشمن ما است یا خیر، متذکر شد: شما نمی‌توانید به این سوال که آمریکا دشمن ما است و یا نیست پاسخ دهید.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بگوییم که چه کرده‌ایم و واکنش آمریکایی‌ها در قبال آنچه که ما در این 36 سال کرده‌ایم چه بوده است، اظهار داشت: سیاست خارجی ما چه بوده است؟ عملکرد ما در منطقه و خلیج فارس به چه صورت بوده و واکنش آمریکایی‌ها در قبال این مسائل چه بوده است.

زیبا کلام با بیان اینکه در 8 سال دولت اصولگرایان به ریاست جمهوری احمدی نژاد همه می‌دانند که سرلوحه سیاست خارجی ما چه بود، اظهار داشت: سیاست خارجی ما این بود که در آمریکای لاتین با کشورهایی چون ونزوئلا، نیکاراگوئه و السالوادور متحد و دوست شوید و دراین کشورها سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: بارها و بارها مسئولان در پاسخ به چرایی این مسئله اظهار داشته‌اند که برای ما خیلی مهم است که در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کنیم. یعنی میلیاردها دلار هزینه کردند برای اینکه بروند در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کنند!

این استاد دانشگاه گفت: وقتی شما می‌گویید که ما باید در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کنیم انتظار دارید که آنها چه بگویند؟ آنها بگویند ما در حیاط خلوت شما نمی‌آییم و همچنان به ما شاخه زیتون بدهند؟!

زیبا کلام با تأکید بر اینکه رفتار نباید یک طرفه باشد، تصریح کرد: هر عمل و عکس‌العملی توأمان است، شما باید بگویید که ما چه کردیم و آنها چه کردند و همچنین آنها چه کرده‌اند و ما در مقابل چه کردیم در واقع تمام روابط در این 36 سال دو جانبه بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسایی پس از اظهارات زیباکلام گفت: آمریکا می‌گوید ما به طور رسمی می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی سقوط کرده و ما بر آن سیطره پیدا کنیم بنابراین می‌توان گفت آمریکایی‌ها هم از شباهت خود با سخنان آقای زیبا کلام نارضایتی دارند.

وی ادامه داد: زیبا کلام در این گونه موارد سخنگوی کسانی است که دموکراسی ملت خود را نمی‌بینند.

رسایی در ادامه خطاب به زیبا کلام ادامه داد: اگر شما می‌گویید ما در مواضع خود علیه آمریکا در اقداماتی نظیر بمب‌گذاری و ... دست داشتیم و آمریکا هم حق دارد از مواضع خود در قبال ملت ما دفاع کند، باید پرسید که چه شد که ما این مواضع را اعمال کردیم؟ چه اتفاقی افتاد که شما مقاله معروف خود در سال 58 را نوشتید؟

** رسایی: آمریکا، همان آمریکاست

وی تصریح کرد: باید گفت آمریکا همان آمریکاست و هیئت حاکمه آن نیز همان ویژگی‌های سابق خود را دارند اما شما نمی‌خواهید این مواضع آشکار آمریکا را ببینید.

رسایی در ادامه گفت: آقای زیبا کلام شما خودتان معتقدید که در دوران انقلاب متأثر از جریان مارکسیست‌ها بوده‌اید حال این سوال را دارم که در حال حاضر از چه جریانی متأثر هستید؟

وی افزود: نظام اسلامی برای دفاع از حقوق خود در تصمیم‌گیری‌های کشور افرادی همانند روحانی و رئیس دولت اصلاحات را نیز به عنوان ریاست جمهوری برگزید.

رسایی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص حضور ایران در مذاکرات حل بحران سوریه پس از توافق هسته‌ای اظهار داشت: شما می‌گویید ما بعد از توافق هسته‌ای دوباره وارد مذاکرات سوریه شدیم، در مسئله سوریه مذاکره ما تنها با آمریکا نبوده و نیست و در مسئله مذاکرات هسته‌ای نیز مقام معظم رهبری فرمودند که برای گرفتن بهانه از آمریکایی‌ها می‌توانیم در این خصوص مذاکره کنیم درمورد توافق نیز باید بگوییم توافق هسته‌ای در ابتدای راه است و هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و آمریکا نیز به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.

وی همچنین درباره سخنان زیبا کلام در مورد رفراندوم دوباره پیرامون قانون اساسی افزود: باید پرسید کشور فرانسه که مهد قانون اساسی و حقوق است چند سال یکبار قانون اساسی را به رأی گیری می‌گذارد؟ مگر همه کشورها قانون اساسی خود را به رأی می‌گذارند که ما باید این کار را انجام دهیم؟ قانون اساسی قانونی حقوقی است که سازوکاری بر مبنای دموکراسی مردمی دارد.

** رسایی: انتخابات که هر سال برگزار می‌شود، مصداق تایید قانون اساسی است

رسایی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی که تقریبا هر سال یک مرتبه انتخابات برگزار می‌شود به معنای تأیید قانون اساسی است برخلاف کشورهای غربی از قبیل فرانسه و آمریکا که همواره سطح درصد مشارکت مردمی را به دلیل حضور پایین شرکت کنندگان در انتخابات پایین درنظر می‌گیرند در حالی که ما در انتخابات ریاست جمهوری سالهای گذشته و دوره اخیر بیشترین مشارکت را داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری خطاب به زیبا کلام افزود: اگر آزادی در دوران طاغوت برقرار بود پس شما به چه دلیل زندان رفتید و اگر معتقدید که هر چند سال یکبار و در حال حاضر در خصوص دشمنی آمریکا نظرسنجی برگزار کنیم همین انتخابات ریاست جمهوری که برخواسته از قانون اساسی می‌باشد خود بزرگترین نظرسنجی است.

رسایی خطاب به زیبا کلام گفت: ای کاش امروز که آغاز نمایشگاه مطبوعات است نگاهی به رسانه‌هایی که به دلیل رفتارهای تبعیض آمیز دولت مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و در مقابل رسانه‌های طرفدار دولت که از حمایت همه جانبه آن برخوردارند می‌انداختید.

وی گفت: هفته‌نامه ما سه مرتبه در این دولت بسته شده و در هر مرتبه نیز ما با رأی دادگاه تبرئه شده‌ایم و دلیل این اقدامات دولت آن بود که مدعی بودند این هفته نامه علیه برجام و مذاکرات صحبت می‌کند.

** زیباکلام: اقتصاد ایران ناکارآمد است

در ادامه این مناظره، زیباکلام اظهارداشت: جامعه ما در سال 1357 از نظر ادبی و سیاسی به شدت تحت تاثیر ادبیات مارکسیسم بود که در آثار شریعتی و ... دیده می‌شد،  نکته دوم در رابطه با اینکه ابتدا گفته‌ام برجام مشکلات اقتصادی را حل می‌کند و بعد از تصویب آن بیان کردم که نظرم دروغ بوده، نظری که من دارم، نه امروز نه سال قبل بلکه در زمان احمدی‌نژاد و در تمام دوران گفته‌ام که اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد، ناکارآمد و دولتی است و تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد، اوضاع همین است.

زیباکلام تصریح کرد: اقتصادهای دولتی در هیچ کشوری موفق نبوده، شما نمی‌توانید یک کشوری را پیدا کنید که اقتصاد دولتی‌ داشته‌ و موفق بوده‌است. ولی در بحث آمریکا اگر همه مسائل را کنار بگذاریم و فرض بر این بگیریم که مردم خواهان دشمنی با آمریکا بودند، یک سوال اساسی مطرح می‌شود و این است که در طی این 36 سال آمریکا ستیزی چقدر به منافع ایران هزینه وارد کرده است، یک مورد نشان دهید که به نفع ایران تمام شده و من در مقابل آن بهره‌برداری از آمریکاستیزی که چگونه ریشه به تیشه جمهوری اسلامی زده را بیان می‌کنم که همین که آخرین مورد آن موضع هسته‌ای بود، این بود که اورانیومی که در نطنز است چقدر است و اورانیومی که در بازار جهانی است، چقدر است.

رسایی در پاسخ به زیباکلام گفت: آقای زیباکلام اگر مردم ایران آمریکاستیزی نکرده بودند، شما الان داشتید کفش‌های آمریکایی‌ها را واکس می‌زدید، ولی الان در زیر پرچم روحانی، موسوی و رئیس دولت اصلاحات هستید که البته اینها شرف دارند به محمدرضا پهلوی خائن.

وی افزود: در سال 80 گفته می‌شد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند پس باید افرادی را حاکم کنیم که با ولایت فقیه مشکل داشته باشند ولی در ایران چهره موجهی باشند، اینجا معلوم می شود که مشکل آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی نیست چرا که پاکستان هم دارای حکومت جمهوری اسلامی است لذا مشکل آمریکایی‌ها با ولایت فقیه و حاکم بودن تقوا و عدالت در حکومت است و برهمین اساس مجموعه ولایت فقیه را زیر سوال می‌برند، موسوی می‌گفت ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد و این حرف راست بود چرا که ولایت فقیه در سال 88 به دیکتاتوری تو دهانی زد.

** زیباکلام: مسئله حقوق بشر بن بست روابط ایران و آمریکا نیست

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه این مناظره زیبا کلام در پاسخ به این سوال رسایی که آیا مسئله هسته‌ای و حقوق بشر راهی برای نفوذ آمریکایی‌ها به داخل کشور است، تصریح کرد: بنده اصلا بحث نفوذ را قبول ندارم و با آمریکایی‌ها بر سر خیلی از مسائل مانند افغانستان و نبود طالبان اتفاق نظر داریم.

زیبا کلام اظهار داشت: با آمریکایی‌ها در مورد مسئله داعش در عراق و حکومت بشاراسد در سوریه اینکه باید طی یک پروسه زمان‌بندی شده بشار کنار رود هم عقیده هستم اما این به این معنا نیست که در همه مسائل اتفاق نظر وجود دارد و دلیلی هم ندارد که این مسئله به وجود آید و باید گفت مسئله همکاری در آینده و برجام نقطه عطف تاریخی است.

وی افزود: در مسئله حقوق بشر نیز باید گفت که نه تنها آمریکایی‌ها بلکه دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی، ایران را زیر سوال می‌برند و فقط مشکل ما حقوق بشر نیست اما اینکه غربی‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند جای تأسف دارد و آمریکا و غرب از حقوق بشر در مورد ایران استفاده جهت‌داری می‌کنند زیرا کشورهای به مراتب ضعیف‌تری از این نظر مانند بحرین وجود دارند و البته مسئله حقوق بشر بن بست روابط ایران و آمریکا نیست.

** رسایی: اتفاق نظر ایران و آمریکا درباره داعش درست نیست

رسایی در واکنش به اظهارات زیبا کلام تصریح کرد: اینکه زیبا کلام می‌گوید ایران وآمریکا بر سر مسئله نبود داعش اتفاق نظر دارند عجیب به نظر می‌رسد چرا که به اذعان هیلاری کلینتون داعش زاییده خود کشور آمریکاست و آمریکا تنها افرادی که می خواستند از داعش جدا شوند را بمباران کرد و اتفاق نظر ایران با آمریکا امر درستی نیست.

رسایی همچنین در مورد روابط ژاپن و‌آمریکا و پیشرفت ژاپن در چند دهه اخیر اظهار داشت: اولا باید گفت آمریکا در ژاپن پایگاه نظامی دارد و ژاپن حق اعتراض به این مسئله را ندارد و لذا ژاپن به هیچ عنوان کشور مستقلی نیست اما در مورد دلیل پیشرفت ژاپن باید گفت که همت و تلاش مردم و اساتید این کشور باعث پیشرفت و ترقی کشور شده نه رابطه با آمریکا.

پس از اظهارات رسایی، زیبا کلام در مورد سابقه رابطه ایران و آمریکا و سرانجام و آینده رابطه این دو کشور تصریح کرد: به قول یکی از اندیشمندان انگلیسی هیچ دو کشوری تا ابد دوست-دشمن ثابت نیستند، مثلا ایران و عراق روزی دشمن و اکنون هم‌پیمان یکدیگر هستند و اساسا بنده با این مسئله که ایران و‌آمریکا دشمن ذاتی هستند مخالفم.

** زیباکلام" شعار "مرگ بر آمریکا" دیگر خریداری ندارد

وی افزود: در مورد چشم انداز رابطه ایران و آمریکا باید گفت که اگر یک زمانی در دهه شصت شعار مرگ بر آمریکا را سر می‌دادند و موجی از آمریکاستیزی وجود داشت اکنون سه دهه از آن زمان فاصله گرفتیم و فضای جامعه تفاوت کرده و اگر قرار به شعار مبارزه با آمریکا باشد این شعار دیگر خریداری ندارد.

زیبا کلام تصریح کرد: جامعه به سمت تنش زدایی و حرکت به سمت رابطه با آمریکا می‌رود اما حاکمیت این مسئله را به سختی می‌پذیرد و باید گفت نسل‌های جدید اصلا آمریکاستیز نیستند. پس از اظهارات زیباکلام، رسایی با اشاره به اینکه تغییر دشمن یک امر بدیهی است، گفت: منافع ملی اهمیت دارد اما باید دید منافع ملی را چگونه تعریف می کنند زیرا بحث انرژی هسته‌ای در منافع ملی ما قرار دارد اما شما آن را لگدمال کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: اگر انرژی هسته‌ای بد است، چرا آنها دارای این انرژی هستند؟ شما منافع ملی را با کلامی که زیبا نیست از بین می‌برید. برخی ها معتقدند از استکبارستیزی استقبال نمی شود اما اینگونه حرف‌ها پنبه‌اش زده شده است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور فعلی کشورمان با هفت دهم درصد بیشتر از 50 درصد رای آورد و 100 شعار مربوط به مردم را اعلام کرد، یکی از شعارها این بود که آمریکا دشمن ماست اما با شیوه دیگری با آن برخورد می کنیم.

رسایی تصریح کرد: قرار بود پاسپورت ایرانی محترم شود اما نتیجه این شعار را دیدیم که باعث شد نماینده‌ای که روحانی به سازمان ملل معرفی کرده بود را راه ندهند فقط به دلیل اینکه چند خطی در مورد لانه جاسوسی ترجمه کرده بود.

** رسایی: اگر زیباکلام را هم به آمریکا معرفی کنند، آمریکا وی را قبول نخواهد کرد

نماینده تهراندر مجلس خطاب به زیباکلام گفت: اگر شما را هم به آمریکا معرفی کنند آنها قبول نمی کنند زیرا قبل از انقلاب شما به زندان رفته بودید، از این رو شما را هم راه نخواهند داد،‌آنها فردی را نیاز دارند که گذشته و فعلش موافق با آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه 464 زائر در منا با بی تدبیری آل‌سعود کشته شدند، افزود: برای حضور در عربستان به وزیر فرهنگ ویزا ندادند و البته وزیر بهداشت در این کشور حضور یافت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما شاهدیم که متاسفانه سانتریفیوژ‌ها نچرخید و آرزوی اوباما برآورده شد،‌ گفت: صدا و سیما جلسات کمیسیون برجام را پخش کرد تا واقعیت‌های برجام گفته شود، از این طریق برای اولین بار منتقدین فرصت پیدا کردند تا نظراتشان را بدهند این موضوع باعث شد  تا وزیر اطلاعات کاهش رضایت مردم نسبت به برجام را پس از این برنامه‌ها را اعلام کند.

** رسایی: برجام یک دروغ بزرگ بود نه پیروزی بزرگ

رسایی تصریح کرد: مردم تازه متوجه شده‌اند و از این پس هم بیش از این متوجه خواهند شد، زیرا برجام یک دروغ بزرگ بود نه پیروزی بزرگ.

این نماینده مجلس در پایان مناظره خاطر نشان کرد: حضور مردم در پای صندوق‌های رای، راهپیمایی 22 بهمن، حضور شکوهمند 9 دی و ... نشانگر این است که مردم ما همچنان آمریکا‌ستیز هستند و مردم این واقعیت را درک کردند که آمریکا به دنبال عزت مردم  نیست.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
مناظره زیباکلام و رسایی