موفقیت در صادرات نیازمند چشم‌انداز بلند مدت


مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که موفقیت در صادرات نیازمند چشم‌انداز بلند مدت است، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید برای خود چشم‌انداز تهیه کنند، چون بدون تهیه چشم‌انداز در بلندمدت، صادرات استان با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، «حسین موهبتی»، امروز (11 بهمن‌ماه) در چهارمین کارگروه توسعه صادرات استان، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی استانی تازه تأسیس است و هم‌اکنون بیشتر تجار استان با افغانستان رابطه دارند که به‌صورت حق‌العمل مراوده می‌کنند و این با نوع تجارت دنیا مطابقت ندارد و این نقطه ضعفی برای استان ما است.

وی ادامه داد: نباید تنها افغانستان را به‌عنوان بازار هدف خود در نظر بگیریم و با توجه به شرایط کنونی کشورهای دیگر می‌توانند بازار هدف استان باشند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی، با اشاره به این‌که دستگاه‌های اجرایی باید برای خود چشم‌انداز تهیه کنند، تصریح کرد: بدون تهیه چشم‌انداز در بلندمدت در زمینه صادرات با مشکل مواجه می‌شویم.

موهبتی خاطرنشان کرد: در برنامه بلند مدت باید عضویت در سازمان تجارت جهانی را در نظر داشته باشیم و برای تحقق این مهم باید شرایط عضویت را بپذیریم.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان، افزود: خراسان‌جنوبی در زمینه محصولات کشاورزی، صنعت، صنایع‌دستی، جذب گردشگری می‌تواند موفق باشد و با توجه به این‌که ادعای موفقیت در زمینه چندکالا را داریم باید در این زمینه‌ها هدف اول بازارهای جهانی باشیم و در این زمینه دولت در حد توان خود کمک کرده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر ضرورت شناسایی ظرفیت‌های تجاری افغانستان، گفت: سطح تراز مبادلات با افغانستان در زمینه واردات و صادرات باید با هم هم‌خوانی داشته باشد و تجارب پیشین ما در زمینه مبادلات حاکی از آن است که اگر بخواهیم فقط صادرات انجام دهیم فقط ترانزیت می‌ماند که احتمال این‌که در آینده نیز فرصت صادرات را از دست بدهیم وجود دارد و جلوگیری از این اتفاق نیازمند توجه به امر واردات است.

موهبتی در ادامه بر عمل دستگاه‌های ذیربط در زمینه امر صادرات و واردات تأکید کرد و افزود: بر اساس مصوبات پیشین جلسه، سازمان جهاد کشاورزی موظف پیگیری واردات از کشور افغانستان شد.

وی، از مرغ به‌عنوان یکی از مزیت‌های استان برای امر صادرات به افغانستان یاد کرد و افزود: هم‌اکنون با توجه به این‌که افغانستان هم مرز با خراسان‌جنوبی است اما موفق به کسب بازار مرغ افغانستان نشده‌ایم به طوری‌که 95 درصد مرغ کشور افغاستان از کشورهای خارج قاره ما تأمین می‌شود که این برای استان ما ضعف تلقی می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی، 70 درصد مرغ تولیدی استان مازاد بر نیاز استان است، تصریح کرد: مرغ خراسان‌جنوبی در سیستان و بلوچستان برند خوبی دارد و لازم است بازارهای جدید برای مرغ استان تعریف شود.

موهبتی با بیان این‌که بنا بر اعتقاد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تعاونی‌های مرزنشین آمادگی واردات را دارند و این کار باید حتماً انجام شود، خاطرنشان کرد: عدم موفقیت ما در زمینه انجام واردات از کشور افغانستان باعث از دست دادن بازار افغانستان بعد از گذشت مدتی می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاهی برای تجارت و معرفی ظرفیت‌های تجاری در اسفندماه در افغانستان، گفت: خراسان‌جنوبی خیلی فعال می‌تواند ظاهر شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی در ادامه با اشاره به این‌که شناسایی بازارهای هدف نقش مهمی در توسعه صادرات دارد، افزود: کشورهای آسیانه میانه و حاشیه خلیج‌فارس نیز از دیگر کشورهای هدف خراسان‌جنوبی برای صادرات هستند و نمایشگاه‌ها بهترین موقعیت برای شناسایی بازارهای هدف هستند.

وی با تأکید بر این‌که لازمه توسعه صادرات وجود نگاه بلند مدت است، ادامه داد: کشورهای پیشرفته سیاست‌های کلی در امر صادرات دارند و در زیرمجموعه نیز برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت دارند.

موهبتی با تأکید بر ضرورت حضور تجار و معرفی ظرفیت‌ها و محصولات استان در نمایشگاه کابل گفت: دولت درصدد تقویت بخش خصوصی است و اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و منطقه ویژه اقتصادی در نمایشگاه افغانستان خیلی باید فعال باشند و با برنامه در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پاویون مخصوص محصولات خراسان‌جنوبی باید برای استان در نظر گرفته شود تا بدین وسیله هزینه غرفه برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کاهش یابد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
44 : نگاه بلند مدت و رفتار آگاهانه رمز موفقیت در بورس ا