مبارزه با استعمار در همسایگی آسمان


مستند «همسایه آسمان» که روز سه شنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌شود به کشور بولیوی و ویژگی‌های طبیعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور می پردازد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، بولیوی کشوری است مملو از صخره‌های سخت و خشن، آسمانی آبی و از معدود کشورهای آمریکای جنوبی که در خشکی محصور شده است. بولیوی نام خود را از سیمون بولیوار، مبارز استقلال طلب قرن 19 میلادی به ارث برد تا مردم این کشور و همه استعمارستیزان جهان، هرگز خاطره جانفشانی‌های او و هم‌قطارانش را از یاد نبرند.

اگرچه اکثریت جمعیت این کشور با دو رگه‌ها به ویژه سرخپوستان است، اما سفیدپوستان و سیاهپوستان به جا مانده از دوران سیاه استعمار هم بخشی از جمعیت 10 میلیونی آن را تشکیل می‌دهند. مردمی که بیشتر آنها با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند اما در عین حال نجابت و آرامش خود را نیز حفظ کرده‌اند.

مستند «همسایه آسمان» درباره بولیوی است، در مورد اجتماع، سیاست، فرهنگ و مردم این کشور و همچنین طبیعت زیبا و بکری که در بولیوی می‌توان مشاهده کرد.

همچنین به اقدامات دولت‌های غربی برای سرنگونی حکومت این کشور نیز اشاره می‌شود، مجموعه اقداماتی که با مقاومت مثال زدنی بولیویایی‌ها روبه‌رو شد. در بخش دیگری از این مستند به زندگی مسلمانان و شیعیان ساکن بولیوی هم پرداخته می‌شود.

«همسایه آسمان» توسط روح الله اسدی کیادهی تهیه و کارگردانی شده و قرار است سه شنبه، یکم دی ماه در ساعت های 19 و 23 از شبکه افق پخش می‌شود.

ساعت‌های 8.30 و 16 روز چهارشنبه هم برای پخش تکرار این مستند در نظر گرفته شده اند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مبارزه با استعمار انگلیس