تداخل پاییز، زمستان و بهار در آسمان ملایر


همزمان با ماه رجب، ماه پر برکت الهی درهای رحمت آسمانی نیز به روی مردم ملایر باز شده و تداخل سه فصل پاییز، زمستان و بهار را می‌توان در آسمان گاه آفتابی و گاه ابری ملایر شاهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، طی چند روز اخیر بارش باران، تگرگ و برف سبب شکسته شدن شاخ و برگ درختان، ریزش شکوفه‌های بهاری و آبگرفتگی معابر شهر ملایر شد و به تعدادی از درختان پارک‌ها، بوستان سیفه و بلوارهای ملایر خسارت وارد شد.

بارش‌ها تا حدی بود که رودخانه "حرم‌آباد ملایر" بر اثر بارش‌های اخیر بعد از 16 سال پر آب شد همچنین در بسیاری از کوچه‌ها و معابر سطح آب جداول بالا آمد و به داخل پیاده‌روها و خیابان‌ها سرریز شد و عبور و مرور عابران و خودروها را با مشکل مواجه کرد.

برف‌روبی بیش از یک میلیون مترمکعب از جاده‌های ملایر

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی، پل روستای جوراب مسدود شده بود و تردد در این مسیر امکان‌پذیر نبود که با اعزام لودر و کامیون مسیر پل این روستا بازگشایی شد.

"جواد نگاهداری" افزود: تاکنون بروز سیلاب در روستاهای ملایر گزارش نشده و در حال حاضر همه محورهای مواصلاتی شهرستان باز است.

وی بیشترین حجم بارش برف در محور ملایر_ اراک را حدود 30 سانتیمتر اعلام و اظهار کرد: تصادفی در محورهای مواصلاتی شهرستان گزارش نشده و تمامی نیروهای راهداری ملایر به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نگاهداری ادامه داد: در این زمینه 33 نفر از نیروهای راهداری ملایر با 30 دستگاه ماشین‌آلات نسبت به بازگشایی محورها اقدام کردند و تمامی حریم‌ها و محورها بازگشایی شد و 35 نفر نیز در راهدارخانه‌های ملایر اسکان داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر 400 تن ماسه و نمک 40 تیغه برای برف‌روبی محورهای مواصلاتی و جاده‌های ملایر استفاده شده و بیش از یک میلیون مترمکعب از جاده‌های شهرستان برف‌روبی شد.

نگاهداری با بیان اینکه ریزش برف سبب بروز خسارت‌هایی شد، گفت: هنوز به علت ادامه بارش‌های بهاره میزان دقیق آن تخمین زده نشده است.

میزان بارش در ملایر به 500 میلیمتر رسید

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه میزان بارش‌های اخیر در سطح این شهرستان به 500 میلیمتر رسید، گفت: این میزان در مقایسه با بلندمدت 77 درصد افزایش داشته است.

"غلام‌حسین تقوی"در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه خوشبختانه بارش‌های صورت گرفته بخش کشاورزی را از بحران کم‌آبی خارج کرده است، اظهار کرد: طی هفته اخیر به علت رطوبت هوا خسارت ناشی از سرمازدگی نداشتیم اما تخریب ناشی از جاری شدن آب‌های سطحی رخ داد.

وی افزود: زیرساخت‌های بخش کشاورزی، راه‌های بین مزارع، مسیرهای آب‌رو، بندهای انحرافی، مزارع پرورش شیلات و برخی دامداری‌ها دچار خسارت شدند که میزان خسارت رخ داده در دست بررسی است.

تقوی با بیان اینکه بارش باران برای کلیه کشت‌های کشاورزی مفید بوده، اظهارامیدورای کرد: سال زراعی پُر برکتی در انتظار کشاورزان ملایر باشد.

خسارت 5560 هکتار از باغات ملایر به علت سرمادگی بهاره

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر در بخش دیگری از سخنانش سطح باغات خسارت‌ دیده شهرستان را در ابتدای سال‌جاری 5560 هکتار برشمرد و گفت: میزان محصول خسارت‎دیده بیش از 1700 تُن بوده است.

تقوی با بیان اینکه سرمای هوا باعث سرمازدگی در بسیاری از باغات میوه ملایر شد، افزود: میزان سرمازدگی درختان میوه در این شهرستان بین پنج تا 35 درصد بوده که با بارش برف و باران اخیر این رقم افزایش داشته است.

وی میزان خسارت وارد شده بر اثر سرمازدگی به باغات شهرستان را بیش از هشت میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به برودت هوا باز هم شاهد سرمازدگی بهاره در باغات میوه خواهیم بود و این رقم افزایش می‌یابد.

تقوی میزان سطح زیرکشت باغات بادام دیم شهرستان را 1500 هکتار اعلام و اظهار کرد: خسارات وارد شده از سرمازدگی به محصول بادام دیم بیش از 30 درصد بوده است.

مدیر جهادکشاورزی ملایر با بیان اینکه 900 هکتار از اراضی شهرستان زیرپوشش محصول بادام آبی است، گفت: میزان خسارات در محصول بادام آبی در سرمازدگی بهاره امسال 25 درصد بوده است.

تقوی میزان خسارات وارده به باغات گردو را پنج درصد اعلام کرد و ادامه داد: 160 هکتار باغ زردآلو در ملایر وجود دارد که امسال در سرمازدگی بهاره 35 درصد خسارت دیده‌اند.

وی اضافه کرد: بارندگی‌های اخیر میزان سرمازدگی باغات را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است که فعلاً به علت ادامه‌دار بودن بارندگی آمار دقیق و قطعی از سرمازدگی نمی‌توان داد.

حجم بارش‌های مداوم در ملایر بی‌سابقه است

معاون خدمات شهری ملایر نیز با اشاره به اینکه حجم بارش‌های مداوم در ملایر بی‌سابقه است، گفت: در راستای اجرای طرح ضربتی رفع 400 مورد آبگرفتگی، فرورفتگی و آبکشی معابر در سطح شهر، بیش از 400 نیروی حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری ملایر ارائه خدمت کردند.

"امیر رضایی" در گفت‌وگو ایسنا با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی از نقاط شهر شاهد آبگرفتگی معابر هستیم، اظهار کرد: با این حجم از بارش، وجود چنین آبگرفتگی‌هایی طبیعی است.

وی به پای کار بودن واحدهای مختلف مدیریت بحران در شهرداری چون آتش‌نشانی، خدمات و امور شهری و ... اشاره و خاطرنشان کرد: 20 دستگاه ماشین‌آلات، 10 دستگاه کف‌کش به همراه 400 نفر در سه شیفت کاری در آماده‌باش به سر می‌برند.

رضایی با بیان اینکه به صورت مداوم مدیران حوزه خدمات شهری کنترل مستمری در سطح نواحی مختلف دارند، گفت: تلاش خواهیم کرد هیچ‌گونه انسدادی در خروجی‌های آب و یا تجمع زباله و شاخ و برگ درختان را در معابر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: طی ماه گذشته تمام کانال‌ها و انهار شهر لای‌روبی شد که کمک زیادی به جلوگیری از آبگرفتگی شدید در سطح شهر کرد، از سوی دیگر طبیعی است که کانال‌ها و انهار ما گنجایش عبور این حجم از آب را ندارند و در برخی از مناطق آب از داخل کانال‌ها و جوی‌های آب بالا می‌زند.

وی با اشاره به اینکه آبگرفتگی معابر در تمام دنیا هنگام بارندگی رخ می‌دهد، گفت: طرح کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای حل این مشکل در دست مطالعه داریم که در آینده‌ای نزدیک با اجرای آن بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بهار تابستان پاییز زمستان و دوباره بهار