فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



کتاب‌هایی برای شناخت ابعاد توطئه کتاب آیات شیطانی


به گزارش خبرگزاری فارس، انقلاب اسلامی ایران، ضربه سنگینی بر پیکره غرب وارد کرد و پایه‌های قدرت آن را سست نمود.

ایمان مردم مسلمان ایران و مجاهدت و پایمردی آنها و رهبری بی‌نظیر حضرت امام(ره)، تمام توطئه‌های غربیان را برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر باد داد. غرب که علت ناکامی خود را در برخورد با ملتی غیرتمند، اسلام و آموزه‌های مترقی اسلام می‌دانست، سعی در حمله به اسلام به عنوان روح و سرچشمه مقاومت ملل مسلمان خصوصاً ملت ایران نمود. یکی از این توطئه‌ها، انتشار کتاب «آیات شیطانی» به نویسندگی سلمان رشدی بود. این کتاب با حمله به ریشه‌های اعتقادی و ایمانی مسلمین و با تمسخر و استهزا و توهین به مقدسات اسلامی قصد داشت با وهن پایه‌های دین و مذهب، زمینه‌های نفوذ انقلاب را در میان جوامع اسلامی، سد کند.

توزیع این کتاب خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. در مهرماه سال 1367، مسلمانان هند و پاکستان با تظاهرات علیه سلمان رشدی که خود هندی الاصل و تبعه انگلیس بود، نفرت خود را از انتشار کتاب آیات شیطانی اعلام کردند. در 25 دی 1367، مسلمانان شهر برادفورد انگلیس، نسخه‌هایی از آیات شیطانی را سوزاندند و در 24 و 25 بهمن همان سال در جریان تظاهرات مردم پاکستان و هند علیه این کتاب، دست کم هفت نفر کشته شدند. حضرت امام خمینی(ره) به مثابه رهبری روشنگر فتنه جهان استکبار را با صدور حکم ارتداد و مهدور الدم بودن نویسنده و ناشرین آن، به خود آنان بازگرداندند.

با صدور فتوای تاریخی امام موجی توفنده از امت مسلمان در مصاف با کفر پدید آمد. سلمان رشدی از لحظه صدور حکم، مخفی شده و پلیس انگلیس، حفاظت وی را بر عهده گرفت. بسته پیشنهادی پیش‌رو جهت تبیین ابعاد مختلف کتاب سلمان رشدی، کتاب‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند.

* متن فتوای امام خمینی(ره) علیه کتاب «آیات شیطانی»

بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شطانی‌» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس که در این راه کشته شود، شهید است إن‌شاء‌الله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی 29/11/67

* متن استفتاء و پاسخ مقام معظم رهبری درباره سلمان رشدی

«با عرض سلام و خسته نباشید محضر مقام عظمای ولایت؛

همان طور که مستحضرید؛ دشمنان اسلام در تلاشند تا از طریق مطرح کردن مجدد نام سلمان رشدی ملعون و کذّاب، به ویژه در نماشگاه فرانکفورت، موجبات تحقیر فتوای تاریخی و شخصیت مرحوم امام خمینی (قَدّسَ الله نفسه الزّکیّه) را فراهم آورند؛ در عین حال خشونت های غیر اسلامی و خودسری های گروه های تکفیری که به ناحق اعمال شیطانیشان را احکام اسلام معرفی می کنند؛ موجبات ایجاد تصویری نادرست و خشن از اسلام شده اند. از ولی فقیه و مرجع تقلیدمان می پرسیم: با توجه به موضوعات فوق؛ آیا فتوای ارتداد سلمان رشدی مرتد و کذّاب برقرار است یا خیر؟ تکلیف مسلمانان در این شرایط چیست؟»

پاسخ: حکم همان است که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند. 20/7/94

آن روزی که استکبار، ماجرای سلمان رشدی را علم کرد، برای همین بود که شاید بتواند از راه آن موجود حقیر سیه‌روز و سیه‌رو و کتاب شیطانی او، به روحیه‌ی مسلمانان ـ لااقل در بخشی از دنیا ـ لطمه بزند. با دشنام و بدگویی در این کتاب، شاید بتوانند قدری مسلمانان را تضعیف کنند. همین عمل، وبال جانشان شد. عکس‌العمل امام در مقابل این توطئه، آن‌چنان قاطع و کوبنده بود که همه‌ی آنها را غافلگیر کرد. آنان خواستند با نشر و بزرگ کردن آن کتاب، روحیه‌ی مسلمانان را تضعیف کنند.

شاید شماها ندانید، ولی من دیده بودم؛ چون مجلات را برای من می‌آورند. یکی، دو ماه بود که این کتاب در مطبوعات دنیای غرب ـ مخصوصاً مجلات امریکایی ـ آن‌چنان تبلیغ می‌شد که هر کسی نگاه می کرد، می‌فهمید این یک توطئه است. لزومی ندارد که یک کتاب را ـ هرچند هم که خوب باشد ـ این‌قدر بزرگ کنند، در مجلات بنویسند، راجع به آن رپرتاژ بدهند، از فروشش بگویند، از ناشرش بگویند، از مطالبش بگویند، خلاصه کنند و عکس و فیلم بگیرند، این‌جا و آن‌جا پخش کنند و همه به مسلمانان بخندند! هر کسی می‌فهمید که این کار، عادی نیست. با جنجال، این کتاب را وسط انداختند، شاید بتوانند با آن، روحیه‌ی مسلمانان را تضعیف کنند و بشکنند.

عکس‌العمل و ضربه‌ی متقابل امام، آن‌قدر قوی بود که به‌کلی ورق را دگرگون کرد. حکم اعدام سلمان رشدی که با اقبال و تصدیق و شوق وافر ملت‌های اسلامی در همه جا مواجه شد، کار را دگرگون کرد. حالا روحیه‌ی آنها بود که تضعیف می‌شد. حالا طرفداران آنها باید در طول این مدت از خودشان دفاع می کردند. لذا از آن روز تا حالا، سردمداران غرب و استکبار، در مقابله‌هایی که با جمهوری اسلامی کردند، از اولین کلماتشان این است که بیایید این قضیه‌ی سلمان رشدی را یک‌طور حلش کنید! هرجا یکی از این مهره‌های زنجیره‌ی استکبار جهانی، کسی را پیدا کرد که فهمید ممکن است حرف او را به گوش مسئولان جمهوری اسلامی برساند، اولین حرفی که زد ـ یا جزو اولین حرف ها ـ این بود که کاری بکنید این قضیه حل بشود! فشار آوردند، هو و جنجال کردند، متهم نمودند، بالا رفتند، پایین آمدند، نوشتند، گفتند، محکوم کردند، نویسندگان و هنرمندانِ آلت دست را جمع کردند، طومار امضاکردند، تا شاید بتوانند در این حکم استوار الهی، اندکی خدشه وارد کنند؛ ولی نتوانستند، بعد از این هم نمی‌توانند؛ چون حکم اعدام سلمان رشدی، متکی به آیات‌الهی است و مثل آیات‌الهی، مستحکم و غیرقابل خدشه است. می گویند:راه حلش چیست؟ راه حلش خیلی ساده است.

مجرمی است که جرمی مرتکب شده و باید مثل بقیه‌ی مجرمان عالم، حکم الهی درباره‌ی او جاری بشود. به دست همان مسلمانان انگلیس بدهند ـ نمی گوییم به دست ما بدهند ـ تا حکم الهی را درباره‌ی او جاری کنند. با چنین اقدامی، این قضیه حل خواهد شد و دیگر تمام می شود. گرهی نیست که باز نشود. این، همان گره است. این، همان نحوه‌ی باز شدن این گره است. باید حکم الهی درباره‌ی این موجودی که بر حسب آیات الهی و احکام قطعی اسلامی، به مجازاتی محکوم شده، اجرا بشود.

مقام معظم رهبری 15/03/69

* با چشم باز

کتاب «آیات شیطانی» با حمله به پایه‌های اعتقادی و ایمانی مسلمانان و با تمسخر و استهزا و توهین به مقدسات اسلامی و توهین به قرآن کریم و حضرت رسول اکرم (ص) قصد داشت با وهن پایه‌های دین و مذهب، زمینه‌های نفوذ انقلاب اسلامی و بازیافت هویت اسلامی را در میان جوامع اسلامی، سد کند. توزیع این کتاب خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت. در مهرماه سال 1367، مسلمانان هند و پاکستان با تظاهرات علیه سلمان رشدی که خود هندی‌الاصل و تبعه انگلیس بود، نفرت خود را از انتشار کتاب اعلام کردند. در این کتاب که جلد دهم از مجموعه «با چشم باز» می‌باشد، به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

* مجموعه کاریکاتورهای توطئه شیطانی/ دبیرخانه مسابقه جهانی کاریکاتور توطئه شیطانی

در سال 1372 همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نشریه کیهان هوایی ـ ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور ـ اقدام به برگزاری یک مسابقه بین‌المللی کاریکاتور با نام «توطئه شیطانی» کرد که هنرمندان حرفه ای و آماتور ایرانی و خارجی با ارسال آثار ارزنده ای از این اقدام فرهنگی استقبال کردند که برگزیده‌ای از آن در کتاب پیش‌رو به چاپ رسیده است. موضوع کاریکاتورها مربوط به سلمان رشدی نویسنده منفور کتاب آیات شیطانی است.

* نقد تفصیلی کتاب آیات شیطانی

هفت جلسه سخنرانی کوتاه درباره کتاب «آیات شیطانی»، محتوای کتاب را تشکیل می‌دهد. در این سخنرانی‌ها نخست، تاریخ اندیشه‌های غرب درباره اسلام به اجمال بیان می‌شود، سپس علل کینه‌توزی آنها به اسلام تشریح می‌گردد، در پی آن نقدی از کتاب «آیات شیطانی» فراهم می‌آید. در این نقد با اشاره به سبک نگارش سلمان رشدی (رئالیسم جادویی یا مژیک رئالیسم)، سیاسی بودن مطالب شرح و تبیین می‌شود.

آیات شیطانی بارزترین جلوه دشمنی استکبار جهانی با اسلام ناب محمدی (ص)

استعمارگران غربی پس از پیروزی انقلاب به زعم خود جمهوری اسلامی را درگیر مشکلات فراوان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخلی می‌دیدند و موقعیت منطقه‌ای و جهانی انقلاب را متزلزل تحلیل می‌کردند اما نسبت به انقلاب اسلامی دچار اشتباه شدند و به درستی قدرت معنوی و میزان نفوذ انقلاب را درک نکردند. حمایت گسترده مسلمانان از جمهوری اسلامی در موضوع سلملن رشدی مؤید این قضیه است. کتاب پیش‌رو به نقش جمهوری اسلامی ایران درباره ماجرای سلمان رشدی و تأثیر آن بر مسلمانان جهان می‌پردازد.

* بررسی حکم امام خمینی(ره) درباره سلمان رشدی

کتاب، رویکردی فقهی و سیاسی-اجتماعی درباره فتوای امام خمینی(ره) در مورد قتل سلمان رشدی به جهت ارتداد وی دارد. در این نوشتار دلایل حکم فقهی امام خمینی(ره) مبنی بر قتل سلمان رشدی به خاطر اهانت وی به قرآن و پیامبر اسلام (ص) بیان شده است. نگارنده به تغییر رویکرد غرب در مورد شخصیت پیامبر و ادامه تعصب مستشرقان و مسیحیان نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی اشاره کرده و حمایت‎های گسترده غرب از سلمان رشدی را اوج کینه آنان نسبت به اسلام و مسلمانان ارزیابی کرده است. وی همچنین به حدود آزادی بیان و عقیده در اسلام و فلسفه آزادی از منظر قرآن کریم پرداخته و فتوای امام خمینی(ره) را دفاع از مقدسات دینی و غیرمغایر با مسائل حقوق بشر ارزیابی کرده و به برخی از شبهات در این‌باره پاسخ داده است.

* خواب های قایقی

معرفی سلمان رشدی، سپس قصه‌ای فانتزی از زندگی او محتوای اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده در این نوشتار بیان می‌دارد که «سلمان رشدی» مقارن با آغاز استقلال هند در بمبئی متولد شد. مادرش«وانیتا» زنی هندی بود که با گرفتن پول از فرماندار انگلیسی علیه اعتقادات مسلمانان وارد عمل می‌شد. فرماندار انگلیسی بین مسلمانان و هندوها جار و جنجال‌هایی برمی‌انگیخت تا بتواند هر چه بیشتر هندوستان را مستعمره اربابان انگلیسی‌اش کند. سرانجام، «وانیتا» از فرماندار دارای فرزندی شد که آغاز زندگی او، مرگ «وانیتا» بود. در پی آن، «راجو» دوست «وانیتا»، کودک را در کنار مسجد رها می‌کند و ...

* پرتو آیات رحمانی در رد سلمان رشدی و آیات شیطانی

در این نوشتار قسمت‌هایی از کتاب «آیات شیطانی» نقل شده، سپس مطالب آن با استناد به آیات قرآن و منابع تاریخی نقد و بررسی می‌شود. همچنین اصل روایت «غرانیق» آن‌گونه که در تاریخ طبری آمده بیان و نشان داده شده که سلمان رشدی چگونه از این روایت در داستان دروغین خود بهره جسته است. برخی از این مطالب نیز در صفحات پایانی کتاب به زبان کردی تدوین شده است.

* پشت جلد یک کتاب

در زمستان 1367، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، با یک فتوای مقتدرانه، پرده از توطئه‌ای برداشت که سال‌ها، ده ها سرویس امنیتی، برای انجام آن تجربه اندوزی کرده بودند و متحمل زحمت شده بودند. «توهین به مقدسات»، نقشه ظریفی بود که می شد ایده های شیطان‌پرستی را چاشنی آن ساخت و با جذابیتی وصف‌ناشدنی، آن را به خورد میلیون‌ها جان‌تشنه اما سرگشته داد. سرابی که هم «نفی» در خود دارد و هم «اثبات»، نفی حقیقت و اثبات باطل. چون باطل، ثابت شدنی نیست، باید آن را به هزار زیور و آرایه، آراست؛ کتاب پیش‌رو، به معرفی، تشریح و بررسی فصول نه‌گانه‌ی رمان آیات شیطانی می‌پردازد و سعی دارد، با بیان مستندات تاریخی و سیاسی، به چگونگی برخورد مسلمانان جهان با این توطئه غرب علیه اسلام، بپردازد.

و اما گفتار آخر...

*رهبری حرف آخر را می‌زند

ایشان در پیام حج خود، بار دیگر سلمان رشدی را مرتد و مهدور الدم خواندند که بیشتر تحلیلگران، این توصیف را به معنای تجدید فتوای آیت الله خمینی ارزیابی کردند.

در کنار این حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود در بهمن ماه سال 86 در پاسخ به این پرسش که "آیا فتوای آیت الله خمینی در باره سلمان رشدی پابرجاست؟ " گفت که مکانیزم فتوای شرعی با مکانیزم تصمیم سیاسی متفاوت است و فتوای شرعی تا زمانی که لغو نشود پابرجا است.

* شوالیه شیطان

سلمان رشدی، نویسنده هندی تبار بریتانیایی، با داشتن 11 کتاب و دریافت دست کم چهار جایزه معتبر ادبی، در ژوئن سال 2007 میلادی از سوی ملکه الیزابت دوم، لقب شوالیه گرفت که باعث شد او بار دیگر در مرکز توجه ها قرار بگیرد.

اعطای این لقب، واکنش هایی را در کشورهایی به دنبال داشت که پیش از آن به انتشار کتاب آیات شیطانی اعتراض کرده بودند. مقامات ایرانی هم در این دسته قرار داشتند. از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد که اقدام بریتانیا در دادن این لقب به سلمان رشدی، بی جواب نخواهد ماند.

بنا به این گزارش جدیدترین کتاب سلمان رشدی، نویسنده مرتد هندی تبار، با عنوان «دو سال، هشت ماه و 28 شب» منتشر شده و مانور رسانه‌های غربی برای پررنگ کردن این رمان و نویسنده‌ «آیات شیطانی» بار دیگر قوت گرفته است.

عنوان این کتاب یعنی «دو سال، هشت ماه و 28 شب» برابر است با هزار و یک شب که رشدی سعی کرده است بر پایه داستانی تخیلی هم به نوعی از خود و زندگی مخفیانه و طرد شدنش بعد از فتوای امام خمینی(ره) دفاع کند!

انتهای پیام/و

http://fna.ir/MDY4RZ


ویدیو مرتبط :
صحیح بخاری مادر کتاب آیات شیطانی و فیلم موهن