فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



كارگردانان ایرانی، استاد داستان گویی هستند


«جاوید جعفری» بازیگر، تهیه كننده و صداپیشه هندی و یكی از اعضای هیات داوران بخش رقابتی پانوراما (جلوه گاه شرق) كه پیش از این چندین بار به ایران آمده در این سفرها غیر از فیلم دیدن به قم و مشهد و كیش هم سفر كرده و فرهنگ ایران را غنی و عظیم می داند.
او كه این روزها به همراه گلاب آدینه بازیگر ایران، اسماعیل فروخی، كارگردان فرانسوی ماریا ترسا كاوینا فیلمنامه نویس ایتالیایی و صحرا كریمی سینماگر افغان مسئولیت داوری یكی از بخش های رقابتی جشنواره را برعهده دارد در گفت وگوی كوتاهی با خبرنگار ایرنا از برگزار شدن مجزای جشنواره بین المللی فیلم فجر، بخش های این جشنواره و نقاط قوت سینمای ایران گفت.
وی در مورد فیلم های ایرانی در جشنواره گفت: هنوز فرصت دیدن هیچ فیلمی را نداشته ام اما احتمالا از این به بعد و با پایان یافتن كار هیات داوران فیلم ها را می بینم. قصد دارم فیلم محمد رسول الله (ص) را ببینم.
جعفری در مورد برگزاری جداگانه جشنواره جهانی فیلم فجر از بخش داخلی آن نیز معتقد است: به نظر من داشتن یك جشنواره بزرگ مادر خیلی خوب است؛ زیرا یكباره تبلیغات زیادی در مورد آن می شود، سینماگرهای خارجی و ایرانی همزمان در جشنواره حاضر اند و می توانند با یكدیگر ملاقات كنند.
این تهیه كننده هندی در مورد فیلم های خوبی كه در بخش پانوراما دیده نیز گفت: یكی از فیلم هایی كه بسیار دیدن آن برای من جالب بود فیلم گل زینا/zinna flower از تایوان بود كه به نظرم صدای جدیدی در عرصه فیلمسازی بود.
وی كه در جشنواره های متعددی شركت كرده است در مورد بخش ها و بازار فیلم در این جشنواره می گوید: جشنواره جهانی فیلم فجر به اندازه جشنواره بعضی جشنواره های مطرح مانند برلین بزرگ نیست؛ اما ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه بیشتر دارد. بنابراین ممكن است اجرای موسیقی های زنده، مهمانی ها یا غذاهای مختلف بخشی از جشنواره ها باشد؛ اما افراد زیادی هم تنها برای دیدن فیلم و آشنایی با فرهنگ ها به جشنواره های مختلف می روند و به نظرم این افراد می خواهند در جشنواره جهانی فیلم فجر شركت كنند و این جشنواره در آینده وسیع تر خواهد شد.
وی در مورد سینمای هند نیز گفت كه موج جدیدی از علاقمندان و سینماگران در هند پدید آمده كه فیلم های معمول و متداول هندی را نمی پسندند و فیلم های متفاوتی را می خواهند ببینند و بسازند. اما توزیع و نمایش این فیلم ها در هند دشوار است.
او كه سینمای ایران را تا حد زیادی می شناسد افزود: سینمای ایران از نظر روایت و داستان بسیار قوی است، زیرا كارگردان ها نمی توانند به موسیقی و صحنه های اضافی رقص و ...متوسل شوند و باید شیوه روایت كامل باشد. از این گذشته بعضی محدودیت ها موجب خلاقیت كارگردان ها شده است. سینمای ایران از همه این صحنه های اضافی رها شده است و راه های خلاقانه و سینمایی برای مثلا نشان دادن صمیمیت بین دو نفر یافته است. من از این سینما بسیار لذت می برم و در دنیا نیز اخیرا طرفدارانی یافته است.
جعفری در مورد اینكه كدام سینماگران ایرانی را بیشتر می شناسد گفت: من چند فیلم از داریوش مهرجویی دیده ام، عباس كیارستمی نیز برای ما نام آشنایی است. نزدیك به 4 فیلم هم از مجید مجیدی دیده ام، تهمینه میلانی را هم می شناسم و از جعفر پناهی هم چند فیلم دیده ام. فیلم «جدایی نادر از سیمین» را بسیار دوست داشتم.
وی در مورد برگزاری كارگاه های آموزشی در بخش دارالفنون در جشنواره معتقد است: كارگاه های آموزشی هم برای دانشجویان بسیار مفید است هر چند در بسیاری از جشنواره ها برگزار نمی شوند، می توانند در متنوع سازی جشنواره مفید باشند.
دومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو در دو بخش رقابتی و چهار بخش غیررقابتی برگزار می شود.
بخش رقابتی یا همان مسابقه آن به نام «سینمای سعادت» (مسابقه بین الملل) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی و بخش «پانوراما» (كشورهای آسیایی و جلوه گاه شرق) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی میزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فیلم خارجی و 5 فیلم ایرانی در این بخش ها به نمایش در می آید.
در فضای غیررقابتی جشنواره نیز چهار بخش تدارك دیده شده كه از جمله آن «جام جهان نما' با 10 فیلم خارجی، «نمایش های ویژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فیلم از سینمای فرانسه و «دارالفنون» كه برنامه های دانشجویی، كلاس های درس اساتید، كارگاه آموزشی و هم اندیشی است.
اصغر فرهادی، مجید برزگر، فرزاد موتمن، مهران كاشی و محمود كلاری از جمله اساتید بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با این فیلم ها بازار فیلم نیز در پردیس چارسو با حضور شركت های فیلمسازی و پخش كننده های ایرانی و خارجی برقرار است.
فراهنگ**9157 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
داستان گویی به زبان دوم