فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سکوت وزارت ارشاد دربرابر تبلیغات فیلم‌ها در ماهواره/ تصمیم ارشاد دربرابر بی قانونی چیست؟


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، سازمان سینمایی امروز در شرایطی خبر از فروش بالای فیلم‌ها در 13 روز نوروز می‌دهد که همه فیلم‌های سینمایی اکران نوروزی به استثناء «بادیگارد» برای تبلیغات از شبکه‌های معاند و ماهواره برای آثار خود بهره بردند برخی از آثار نیز ابتدا از باکس رسانه ملی برای تبلیغ استفاده کرده بعد از اتمام باکس به سرعت تبلیغ فیلم خود را به ماهواره سپردند و از صحنه‌های شاد و مفرح برای تبلیغ اثری که اجتماعی و جدی است استفاده کردند!

 

حال این سوال مطرح است وزارت ارشاد با توجه به این مهم که در حوزه فرهنگ تنها عنصر حاکمیتی و نظارتی است چگونه از رسانه ملی حمایت کرده و قرار است  چه برخوردی با  فیلم‌هایی که درشبکه‌های معاند تبلیغ می کنند، خواهد کرد؟ آیا وزارت ارشاد در برابر تبلیغات (بعضا هنجارشکن) این فیلم‌ها در شبکه‌های معاند سکوت اختیار می‌کند و هیچ واکنشی نشان نخواهد داد؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان برخورد با فیلم‌های متخلف را دارد اگر قرار نیست از ابزارها و اختیارات حاکمیتی خود بهره ببرد چگونه از فیلمی که به هیچ عنوان حاضر نشد در شبکه‌های معاند تبلیغ کند حمایت خواهد کرد؟

قانون می‌گوید استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای منع دارد و قانونگذار آن را ممنوع کرده، این بدان معنی است که نمی‌توان از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغات استفاده کرد. منع استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در قانون به صراحت آمده است: «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ممنوع است.» اما نکته حایز اهمیت این است که قانون ماهواره، در موضوع تبلیغات، نقص دارد. اما آیا این نقص باید دستمایه وزارت ارشاد قرار گیرد و در برابر عدم رعایت قانون توسط صاحبان آثار سکوت اختیار کند؟

 

حال که ارشاد با افتخار از میزان فروش استثنایی فیلم‌ها خبر می‌دهد، باید دید با فیلم «بادیگارد» که برخلاف بسیاری از آثار ساخته شده در سال گذشته بدون حمایت دولت ساخته شد و در جشنواره فیلم فجر نیز مورد بی مهری و غرض‌ورزی قرار گرفت، چه برخوردی خواهد کرد. خوشبختانه  امروز شاهد توجه مخاطبان به تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا هستیم اما این توجه از مسئولیت وزارت ارشاد در خصوص این فیلم ارزشمند کم نمی‌کند.

برخورد ارشاد در این مقطع با فیلم‌هایی که به قانون توجه نکرده‌اند از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا سرنوشت آثار تا پایان سال 95 به تصمیم ارشاد بستگی خواهد داشت. ارشاد با اتخاذ تصمیم در این خصوص وضعیت تبلیغ فیلم‌ها در ماهواره را مشخص خواهد کرد که صاحبان فیلم‌ها مطیع قانون کشور باشند یا می‌توانند از این قانون پارا فراتر گذاشته و تخطی کنند. وزارت ارشاد وظیفه نظارت و حمایت دارد که در این مقطع زمانی و درباره تبلیغات آثار سینمایی در ماهواره‌ها به هیچ یک از آنها عمل نکرده است. 

انتهای پیام/ن


ویدیو مرتبط :
مجادله سه آخوند وزارت ارشاد با کارگردان فیلم مارمولک!