سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کاش برای زمستان سخت آماده می‌شدیم


سلامت نیوز:در اواخر مهر‌ماه گذشته بود كه «اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی امریكا» اعلام كرد كه وقوع پدیده ال‌نینو خاورمیانه را دچار بحران خواهد كرد و در این میان ایران زمستان سختی را در پیش خواهد داشت اما همزمان با رسانه‌ای شدن این خبر، سازمان هواشناسی كشور نیز با اتخاذ موضعی كاملاً مخالف، وقوع پدیده مورد اشاره را رد و اعلام كرد كه عكس پیش‌بینی هواشناسی امریكا، دمای زمستان پیش رو گرم‌تر از سال گذشته خواهد بود. در تأیید نظر هواشناسی كشور،مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیك و هم‌دیدی پژوهشكده هواشناسی و علوم جوی كشور مدعی شده بود كه شایعه بروز سرمای شدید ناشی از پدیده ال‌نینو در كشور، نادرست است و بررسی‌ها نشان می‌دهد كه زمستان عادی در پیش داریم اما با گذشت زمانی بیشتر از چهار ماه رخدادهای جوی و با بارش برف و كولاك شدید در چند وقت اخیر به ویژه در دو سه روز گذشته ادعای مسئولان هواشناسی حكایت فریادهای دروغین چوپان دروغگو شد و همین امر ضریب اطمینان مردم به پیش‌بینی‌های خلاف واقع هواشناسی را به حد صفر رسانده است‌!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: در تعریف پدیده «ال‌نینو» باید گفت كه این پدیده قدرتمندترین چرخه‌ آب و هوایی 65 سال گذشته است كه تأثیرات عظیمی بر آب و هوا در سراسر جهان از جمله ایران خواهد داشت و به نظر می‌رسد در حال گسترش به مراتب قوی‌تر از آنچه در سال 1997 (65سال گذشته) میلادی رخ داد، باشد. به این صورت كه این پدیده در هر منطقه به شكل معینی امكان ظهور و بروز می‌یابد و طبق پیش‌بینی‌ها ال نینو در كشور ما در زمستان جاری و به صورت برف و كولاك و سردی هوا جلوه‌گر می‌شود.

هواشناسی امریكا: ایران درگیر«ال نینو» می‌شود!در روز 28مهر‌ماه سال جاری خبری به نقل از «اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی امریكا»، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت كه محتوای خبر یاد شده حاكی از این بود كه ال‌نینو در حال شكل‌گیری در قوی‌ترین حالت خود از سال 1950 میلادی یعنی زمان پیدایش آن تاكنون است و معمولاً هر دو تا هفت سال یك بار رخ می‌دهد. مایك هالپرت، معاون مركز پیش‌بینی آب و هوای امریكا در تشریح این خبر می‌گوید: ال‌نینو قوی‌تر از همیشه در راه است و تأثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت. لذا پدیده ال‌نینو نوسانات متضاد آب و هوایی را در سراسر جهان بروز خواهد داد و ایران و كشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه از این قاعده مستثنی نیستند.چندی بعد سازمان هواشناسی ژاپن نیز اعلام كرده بود كه پدیده ال نینو هم اكنون به اوج خود رسیده و هوا تا فصل تابستان به حال عادی باز می‌گردد.

هواشناسی ایران: ایران گرم‌تر از سال گذشته خواهد شداما مدیر‌كل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور در واكنش به پیش‌بینی هواشناسی امریكا اظهار كرد: فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلكه دمای هوا، گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است. احد وظیفه در روز 28مهر‌ماه طی اظهاراتی كه امروزه خلاف آن ثابت شده است به رسانه‌ها گفته بود: بر اساس مدل‌های اقلیمی، دمای زمستان امسال در ایران به طور میانگین حدود 1 تا 5/1 درجه گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود. وی با تأكید بر این نكته كه اعتقاد نداریم به اینكه زمستان سردی پیش‌رو است، گفته بود كه بر اساس مدل‌های اقلیمی نه تنها زمستان سردتر از شرایط نرمال نخواهیم داشت، بلكه احتمالاً این فصل گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود. با این اوصاف داود پرهیزكار، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی كشور هماهنگ با نظر معاون خود در رد ادعای وقوع ال‌نینو تصریح كرده بود ورود ال‌نینو به ایران یك حرف غیر علمی بوده و امكان‌پذیر نیست!

باز هم اهمال‌كاری مسئولانه!اما در این میان و با گذشت زمانی بیش از چهار ماه از اظهار‌نظر مسئولان هواشناسی كشور باید این سؤال را مطرح كرد كه در توصیف بارندگی‌های چند وقت اخیر كشور كه در قیاس با سال گذشته وضعیتی متضاد دارند، چه نام و اصطلاحی باید به كار برد؟ضمن آنكه مجموعه اتفاقاتی كه در قالب بارش برف و كولاك شدید در روز یك شنبه و تنها در دو استان كردستان و كرمانشاه افتاده نه تنها در سال گذشته بلكه حداقل در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، به‌طور مثال مسدود شدن11شاهراه مواصلاتی كشور و برف‌گرفتگی و مسدود شدن 300 راه روستایی در بخشی از منطقه اورامانات، شكستگی حاصل از یخ‌زدگی لوله‌های آب و قطع ارتباط تمام شهرهای استان كردستان، تعطیلی چندروزه مدارس یا شكسته شدن شمار قابل‌توجهی از تیرهای چراغ برق و قطع 65 درصدی برق شهر مهاباد در یك روز اتفاقاتی است كه در حد بحران توصیف می‌شوند.بنابراین بنا بر استشهاد هموطنان غرب كشور مقوله یخ‌زدگی یا شكسته شدن تیرهای چراغ برق اتفاقاتی است كه دست كم در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و این اتفاقات زندگی عادی شهروندان منطقه غرب كشور را فلج كرده است.

این در حالی است كه انتظار می‌رفت در وهله اول احتمال وقوع این اتفاقات توسط سازمان هواشناسی به سمع و نظر مردم می‌رسید تا در این رهگذر خسارات حداقلی متوجه مردم می‌شد اما به نظر می‌رسد با اتفاقات رخ داده گناه سازمان هواشناسی و برخی متولیان مربوطه دوچندان است، چراكه نه مسئولان این سازمان وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی را انجام داده‌اند و نه اجازه داده‌اند مردم به منابع خارجی پیش‌بینی وضع هوا اطمینان كنند، چراكه این سازمان در پیش‌بینی وضع هوای روز گذشته تهران هشدار داده بود كه شهروندان تهرانی روز یك‌شنبه‌ای برفی و بارانی خواهند داشت اما در كمال تعجب و برای چندمین بار یا چند دهمین بار دچار خطا شد و پایتخت یك‌شنبه‌ای آفتابی را پشت سر گذاشت.

بنابراین مجموعه اتفاقاتی كه در این مدت حادث شده، به روشنی بر پیش‌بینی سازمان‌های خارجی مبنی بر وقوع ال نینو صحه گذاشته است. از این رو باز می‌طلبد كه در مدت زمان باقیمانده مسئولان همت كنند و با برنامه‌ریزی و تجهیز سازمان‌های امداد و نجات مانع ضررهای بیش از این شوند.از سوی دیگر اگر مسئولان تنها یك درصد احتمال می‌دادند كه پدیده ال‌نینو زمستان سختی برای كشور رقم بزند و در مدت چهار ماهی كه از رسانه‌ای شدن خبر ال‌نینو گذشت به فكر راه‌های مقابله با این پدیده بودند، نه تنها مردم در وضعیت امن‌تری زمستان را می‌گذراندند، بلكه تا حد بسیار زیادی می‌توانستند مشكل كمبود آب را حل و در این رهگذر برخی از تالاب‌های خشك را احیا كنند.


ویدیو مرتبط :
کاش می شد مثل باران می شدیم