فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فریبرز صالح به سیستم فشل و سوداگر تولید، نه گفت!


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تشییع پیکر فریبز صالح کارگردان و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران صبح امروز در خانه سینما با حضور اهالی سینما و رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیروس الوند به نمایندگی از کانون کاگردانان ایران گفت: در نگاه اول 72 سال زندگی برای فریبرز صالح شاید عمر کمی نباشد ولی برای کارگردانی توانا، نویسنده و دوبلور سالهایی که کار می‌کند و می تواند احساساتش را نشان دهد جزو عمرهنری محسوب می‌شود. عمرهنری فریبرز صالح کم بود.

وی با اشاره به کارنامه هنری صالح گفت: فریبرز سال 23 بدنیا آمد و سال 47 با بازی در فیلم کشتی نوح وارد دنیای حرفه ای سینما شد و در سال 49 به انگلیس رفت و بعد از اینکه به کشور برگشت به تلویزیون آمد. او در همین تلویزیون زمینه ساز شناخت استعداد جوانی تقریبا ناشناس به نام خسرو شکیبایی و ورودش به دنیای بازیگری شد.

الوند ادامه داد: صالح بعد از آن کارهای نسبتا پراکنده ای کرد و در هنر دوبله هم فعالیت داشت تا اینکه در سال 61، فیلم سفیر را ساخت و این اولین فیلم تاریخ مذهبی سینمای ایران شد. جای تعجب است که این عنوان را دیگران غصب کردند و چرا رویه ساخت این‌گونه فیلمهایی برای او ادامه نداشت.

این کارگردان سینما به کنایه گفت: گویا این فاخرنویسها و فاخرسازهای سینمای ایران، امکان ساخت را از صالح گرفتند. جای تاسف است که فیلم «سفیر» حتی در یک مناسبت نشان داده نشد و عجیب و باور نکردنی تر این‌که در این سی و چند سال بعد از ساخت «سفیر» از فریبرزصالح تقدیر نشد.

در ادامه مراسم محمود قنبری دوبلور پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به اینکه در سریال «شیخ مفید» همراه فریبز صالح بوده است گفت: صالح از سالهای چهل وارد هنر دوبله شد و جزو نسل دوم دوبله ایران است. او روح بلند پروازی داشت و چون صدای او، توان بلند پروازی اش را نداشت به خارج از کشور رفت و یک دوره کارگردانی را گذراند.

قنبری افزود: او وقتی سریال شیخ مفید را می‌ساخت، ابتدای کار برای رفتن روی آنتن تلویزیون مشکل پیدا کرد و بعد از دوبله این سریال، برای پخش آماده شد.

در ادامه این مراسم، حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون با شعری از صائب تبریزی حرفهایش را شروع کرد و گفت: این جا گرد آمده ایم که ادای احترام کنیم به یکی از فیلمسازان بزرگ کشور که دوستان در مورد آثارش صحبت کردند.

فتحی ادامه داد: آثار این کارگردان در حافظه تاریخ فرهنگ این کشور ثبت و ضبط شده است ولی او در زمینه‌ای دیگر هم هنرمندی کرده است. هنر فریبرز صالح این بود که یکی از مستقل ترین فیلمسازان این مملکت بود و او تاوان این مستقل بودن را داد.

کارگردان سریال «شهرزاد» افزود:  این کارگردان برای بسیاری از جوانهایی که رویای ورود به سینما دارند، یک الگوی فیلمساز مستقل است. او به بخشهای فشل و سوداگر عرصه تولید سینما و تلویزیون نه گفت و این کم از ارزش آثار هنری فریبرز صالح ندارد.

در ادامه این مراسم علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون سخنرانی کرد و گفت: کم کاری فریبرز صالح، حسرت مضاعفی برای سینمای ایران است. اما برای من حسرت بار دیگر کار کردن با او باقی ماند. اگر کسی یک بار برای او کارکرده بود دوست داشت بار دیگر برای او کار کند.

علی روئین تن  کارگردان جوان سینمای ایران هم گفت: صالح کارگردانی است که اولین فیلم جدی معنایی در سینمای بعد از انقلاب را ساخت ولی بعد از آن نتوانست با جریان کاذب تولید سینما فیلم بسازد.

در انتهای مراسم پویا صالح فرزند فریبز صالح از منش و اخلاق خانوادگی این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران گفت.

از جمله حاضران در این مراسم می‌توان به حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، ناصر عنصری، قائم‌مقام خانه سینما و سینماگرانی چون منوچهر مصیبی‌، اصغر همت،‌ کاظم بلوچی‌، پرویز پورحسینی‌، افشین زینوری، منوچهر والی‌زاده‌، اصغر سمسارزاده‌، فرامرز روشنایی‌، همت مومیوند،‌ مهدی میامی‌، اکبر سنگی‌، مرتضی ضرابی‌، تورج نصر‌ و هوشنگ گلمکانی اشاره کرد.

مراسم تشییع فریبرز صالح با خواندن نماز میت توسط حجت‌الاسلام میهن آبادی در خانه سینما به پایان رسید و پیکر این فیلمساز فقید برای دفن در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا (س) منتقل شد. مجلس ترحیم فریبرز صالح روز سه‌شنبه از ساعت 15:30 تا 17 در مسجد حجت ابن الحسن (ع) در خیابان سهروردی برگزار می‌شود.

صالح در سال 1361 «سفیر» را به‌عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش کارگردانی کرد و هنوز هم به‌عنوان یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران به‌شمار می‌آید. او بعد از ساخت «سفیر» دیگر این نوع تجربه ساخت را تکرار نکرد و فقط دو فیلم «مرگ پلنگ» (1368) و سریال «شیخ مفید» (1374) را ساخت. فریبرز صالح در سال‌های آخر زندگی، دور از هیاهوی پایتخت در شمال کشور زندگی می‌کرد. او پنجشنبه اول بهمن ماه درگذشت.

انتهای‌پیام/


ویدیو مرتبط :
جایگاه تولید همخوانها در سیستم نرم افزاری تولید بیان