سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



نظرات معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ضرورت کنترل بیماری‌های غیرواگیر


نظرات معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ضرورت کنترل بیماری‌های غیرواگیر

باشگاه خبرنگاران/ ظهر امروز دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری همایش بین‌المللی راهبری دیابت که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: همایش بین‌المللی راهبری دیابت با همکاری وزارت بهداشت در دوم و سوم آذر ماه در سالن همایش‌های صداو سیما به دلیل اهمیت مدیریت بیماری دیابت در منطقه برگزار می شود همانطور که سالیان قبل این همایش در کشورهای ترکیه و امارات هم بوده است. در این همایش وزیر بهداشت روسیه، قرقیزستان ، تونس، بولیوی و ترکمنستان و وزیر علوم افغانستان و تعدادی از صاحب‌نظران مرتبط با بیماری دیابت، شرکت می‌کنند تا به بیماری غیر واگیر دیابت که 70 یا 80 درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود انجام می‌گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: سندی را تحت عنوان اهداف و استانداردهای ارائه خدمت در بیماری دیابت در این همایش رونمایی خواهیم کرد که در رابطه با 4 بیماری مهم سرطان،‌ آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است و هدف از ارائه این سند کار و مدیریت این بیماری‌ها را بتوان مرگ و میر زودرس قبل از 70 سال را 25 درصد کاهش دهیم.

دکتر لاریجانی در خصوص محتوای سند اظهار داشت: محتوای سند چهار فصل عمده دارد اول اطلاعات دیابت در جهان، کشور و منطقه مثل شیوع دیابت، دوم اهداف و راهبردها و استانداردهای ارائه خدمت در بیماری دیابت چه در قسمت‌های دولتی و چه در قسمت‌های غیر دولتی، سوم نقشه راهی برای بیماران دیابتی و عوامل مرتبط با آنها، چهارم ظرفیت‌های آموزشی برای کنترل دیابت چه برای گروه ‌های تخصصی و چه برای گروه های دارای این بیماری.

وی بیان کرد: در این سند هدف‌گذاری شده است که در طی سالهای آینده 70 درصد پوشش بیمه‌ای را تا دو سال آینده تامین کنیم، 90 درصد خدمات خوب و قابل دسترسی داشته باشیم(در 10 سال آینده) متوسط قند خون مردم کشور را به زیر 8 درصد برسانیم، غربالگری زودرس‌ برای جلوگیری از عوارض را برای 100 درصد افراد در 10 سال آینده فراهم کنیم و همچنین در دو سال آینده نظام ثبت دیابت را فراگیر کنیم .

وی افزود: متاسفانه شیوع دیابت در کشورهای منطقه افزایش پیدا کرده و در کشور ما حدود 5 میلیون دیابتی داریم و همچنین تعدادی از افراد هستند که زمینه لازم را برای این بیماری در دو تا سه سال ‌آینده دارند. بحث بیماری‌های غیر واگیر بسیار مهم است و اگر خوب کنترل نشود، می‌تواند باعث نارسایی کلیه ، نابینایی و همچنین کاهش عمر‌ به میزان 10 تا 15 سال و در نهایت باعث مرگ و میر شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سند اهداف و استانداردهای ارائه خدمت در بیماری دیابت چند نکته اساسی و قابل تامل وجود دارد، از جمله در 10 سال آینده 30 درصد مصرف نمک را کم کنیم، مصرف سیگار در افراد بالای 15 سال را به 30 درصد کاهش دهیم ، شیوع فشار خون را 25 درصد کاهش دهیم ، شیوع چاقی را ثابت نگه داریم، برای 4 بیماری فوق به 80 درصد دسترسی به داروهای تخصصی برسیم، 10 درصد فعالیت فیزیکی کم را کاهش دهیم (برای ایران این میزان 20 درصد تعیین شده است ) 50 درصد داروهای حملات قلبی و مغزی را در دسترس تر قرار دهیم.


ویدیو مرتبط :
خبر شبکه 4 - 7اذر 94-معاون آموزشی وزارت بهداشت