استاندار خراسان رضوی: کشور نیازمند تفکر مهندسی است


‌استاندار خراسان رضوی از نیاز کشور به تفکر مهندسی خبرداد و گفت: باید از افراد متخصص و توانمند در این حوزه جهت اداره بهتر امور، رفع چالش‌ها و مسائل بهره برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان، در مراسم اعطای اعتبارنامه اعضای هفتمین دوره هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، با بیان اینکه مهندسان می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات کشور،استان و به ویژه مشهد نقش آفرینی کنند، اظهار کرد: استفاده از توان مهندسی فقط محدود به ساخت و ساز نبوده، بلکه باید کل امور بر مبنای تفکر مهندسی باشد، زیرا این نوع تفکر و نگرش دارای چارچوب است و مسائل را به درستی تحلیل و بررسی کرده و با در نظر گرفتن واقعیت‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت استان در این زمینه، ادامه داد: 32 هزار مهندس و متخصص در حوزه‌های هفتگانه مرتبط با ساختمان در استان وجود دارد که این جمعیت ظرفیت بسیار بالایی است و باید به درستی از آن استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر معضل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی اضافه کرد: باید این دیدگاه حاکم شود که هر دانش‌آموخته نه تنها باید برای خود کارآفرینی کند بلکه جمعیتی را نیز بکار گیرد.

رشیدیان با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های هوا و فضا، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و...گفت: باید برای استفاده از ظرفیت قابل توجه مهندسی، در توسعه و آبادانی کشور نوعی همدلی، همراهی و همگامی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی، نظارتی، شهرداری‌ها و نظام مهندسی ساختمان ایجاد شود.

وی عنوان کرد: باید این ظرفیت ایجاد شود تا از ظرفیت و پتانسیل بالای دانایی و فرهیختگی خراسان بهره گرفته شود.

استاندار خراسان رضوی در خصوص اضلاع مثلث کار و تولید، یادآور شد: کشور برای رشد در این زمینه نیازمند سرمایه‌ای قانونمند و شفاف، نیروی انسانی سالم، متخصص و وفادار به ارزش‌ها و نیز فناوری و ابزار به‌روز است که با اتکا به توان داخلی یعنی نیرو و منابع می‌توان به‌ان دست یافت.

رشیدیان در ادامه از به سرانجام رسیدن موضوع پدیده ابراز امیدواری کرد و افزود: در خراسان رضوی تلاش گسترده‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاری قانونمند و شفاف صورت گرفته است، اما از مجموعه سرمایه‌گذاری همچون شرکت پدیده که از تملک زمین تا تغییر کاربری و موافقت اصولی، پروانه ساخت و ساز و ... هیچ‌یک قانونمند نبوده و توام با تخلف همه قوانین و طرح‌های جامع و تفضیلی شهر را نادیده گرفته نمی‌توان گذشت.

وی تصریح کرد: معماری درهم ریخته مشهد نشان‌ می‌دهد که این شهر را به عنوان یک شهر مذهبی معرفی نمی‌کند، بنابراین نیاز به بازنگری جدی در ساخت و ساز و مبلمان شهری مشهد حس می‌شود تا بتوان به یک معماری مناسب در این کلانشهر مذهبی رسید.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به چشم‌انداز مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، افزود: باید از ظرفیت مهندسی استان برای ساخت المان‌ها و نمادهای شهری و مناسب‌سازی سیمای مشهد به عنوان هویت شهری فرهنگی استفاده شود.

رشیدیان رسیدگی به ساخت و سازها و توسعه روستایی را از ضرورت‌ها خواند و افزود : اگر به این موضوع توجه نشود منجر به توسعه حاشیه نشینی و کاهش تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه 65 درصد وسعت استان بر روی گسل‌های زلزله و 30 درصد نیز در معرض سیلاب‌ها قرار دارد بر اصلاح و استانداردسازی ساخت و ساز در هر دو بخش شهری و روستایی تاکید کرد.

وی در ادامه توسعه ساخت و سازهای ارزان قیمت را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: توصیه می‌کنم با استفاده از ظرفیت مهندسی استان ساز و کار این نوع ساخت و سازها طراحی شود.

در پایان این جلسه اعتبارنامه‌های اعضای هیأت رئیسه جدید نظام مهندسی استان اعطا شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ریاست نظام مهندسی خراسان رضوی